Baráti tanácsok szövegíráshoz – 7-es lista
Ezeket a tanácsokat a barátaimnak szoktam adni, amikor elolvasom a hírlevelüket, vagy cikküket, vagy bármilyen írásos megnyilvánulásukat, és látom, hogy vannak hiányosságaik, amik egy részét gyorsan lehet javítani, egy másik részéhez meg egy kis újragondolás szükségeltetik.
- Ne használd a folyó szövegben a stb. megoldást, kivéve, ha felsorolás legutolsó eleme a stb. Ha folyó szövegben, egy mondat végén szerepel a stb., az azt sugallja, hogy lusta voltál további elemeket felsorakoztatni. Ezt inkább soha ne gondolják rólad az olvasóid! Vagy nem kell a stb., mert már elég tényezőt soroltál fel, vagy erőltesd még meg magad, és sorolj fel pár konkrétumot!
- Úgy egyébként ne használj rövidítéseket! Írd ki szépen, hogy például, hogy úgynevezett, hogy tudniillik, hogy illetve – ezek a leggyakoribb rövidítések. A rövidítések megakasztják a jobb agyfélteke olvasás közbeni működését, és ezzel már lőttek is annak a hatásnak, amit el akartál érni a befogadónál.
- Kérdezz! Ne csak közölj, kérdezz is! A kérdésekkel munkára készteted az olvasót, így ő nemcsak egy passzív befogadó lesz – ami nem igazán hatékony megoldás egyébként, ez már az oktatási rendszerben is bebizonyosodott –, hanem aktív résztvevője az információ feldolgozásának. Kérdezz, és válaszold is meg!
- Több konkrét problémát tegyél a fókuszba! Ismered az ügyfelek problémáit ugye? És miért is nem mersz róluk beszélni? Félsz netán, hogy elsírják magukat? Nyugodtan beszélj a széles tömegeknek szánt írásaidban is konkrét problémákról, hiszen ezekről fogják felismerni az olvasók, hogy ez pontosan nekik szól. Nem elég azt mondani, hogy „derékproblémák”, fontos azt is elmondani, hogy „a járás közben jelentkező derékfájdalom okai”. Vagy „a fekvés közben jelentkező derékfájdalom okai”. Ez két külön probléma, ráadásul két külön okkal. Az univerzális megoldások jók, csak nehéz róluk beszélni, és ezért nehéz befogadnia a célközönségnek is.
- Elég volt a pozitív gondolkodásból! A pozitív megközelítés dogmájával ideje leszámolni, és helyette újra elővenni a tökéletesen működő, egyértelmű, de félelemalapú kommunikációt. Igen, akár helyette. Nem mellette, helyette!
10 végzetes hiba a vírusvédelemben
8 borzasztó baki a nyári sminkedben
Te is elköveted ezeket a pusztító kisiklásokat a vállalkozásodban?
Ilyenekre gondolj. Működik, elolvassák, értik, vásárolnak. Van ezzel valami problémád esetleg? - Légy szenvedélyes! Ha nem jön át a kommunikációdon a szenvedély, akkor mindenki elalszik körülötted. Ne hagyd, hogy olyanok vigyék el az ügyfeleket, akik bár sokkal alacsonyabb minőségen szolgáltatnak, de szenvedélyesebben kommunikálnak! A szenvedély eleve érzelmeket feltételez, tehát amikor érzelmekre akarsz hatni, akkor hagyd végre a spájzban az arany középutat, és hagyd uralkodni a saját, téma iránti szenvedélyedet. Egyszer azt mondták a rosszakaróim a hátam mögött, hogy azért nem értenek egyet az egyik írásommal, mert nagyon érezni rajta, hogy szenvedélyből és indulatból írtam. Nagyobb dicséretet aligha kaphattam volna tőlük. Írj szenvedéllyel, mert azzal falakat törsz át!
- Közvetíts valódi értékeket! Az „igazából ez is jó, meg az is jó, meg minden jó, csak neked jó legyen kedves olvasóm, sőt, mondd el, mit szeretnél?” azt más néven úgy hívják, hogy behízelgés, és bár ez kényelmes megoldás, de olyan nyálas, hogy egy-egy ilyen szöveg elolvasása után papírtörlőért kell kotorászni. Amikor nem mondod meg a tutit, nehogy érzékeny olvasóid azt gondolják, hogy „jajj, ez itt túl radikális mondanivaló!”, akkor ugyan a gondolkodni nem hajlandó rétegeknél elérsz egy három másodperces sikert, de ha azt mondod, hogy „na, idefigyeljetek barátocskáim, márpedig ez így van, és ezért, és azért, és amazért van így”, akkor lehet, hogy a három másodpercesek elfelejtenek levegőt venni, de azok, akiknek a hócipőjük tele van már a simulékony dumával, azok venni fogják az adást, és nem három másodpercre ragadsz meg a fejükben, hanem akár örökre is (ha tartod magad az értékrendhez).
Hát barátocskáim, ez a szitu :). Neked melyik fog a legkönnyebben menni és melyik a legnehezebben?
Vidi Rita
Posted on: 2018-11-30, by : Vidi Rita