SEO: Miért a kulcsszó az Isten?

SEO: Miért a kulcsszó az Isten?

Amikor azt mondjuk, hogy keresőK, akkor azzal megtiszteljük azokat a nyugati féltekén szinte senki által nem használt keresőket is, amiket úgy hívnak, hogy Bing, vagy Yandex, és társaik. De amikor azt mondjuk, hogy keresők, akkor igazából egyetlen keresőre gondolunk, és ez a Google.

Hogyan működik a kereső a felhasználó szempontjából?

Kezdjük ismétléssel. Ha valaki rákeres valamire a Google-ben, akkor a keresőmotor azt feltételezi, hogy ténylegesen arra kíváncsi az illető, amit beírt. Pl. muffin receptek  beírása esetén a Google azt feltételezi, hogy muffin receptekre van szükséged. Túlzás nélkül pillanatok alatt feltérképezi a saját, korábban begyűjtött információit (index), ami ezen a nyelven kínál témába vágó tartalmakat, és a legrelevánsabb találatokat egy sokszáz szempontrendszer alapján súlyozott relevancia listán, egy úgynevezett találati listán eléd, a kereső emberke elé tárja.

A találati listán két féle találatot láthatsz. Az oldal tetején és alján hirdetéseket, az oldal közepén pedig mindig tíz, úgynevezett organikus találatot. (Asztali gépen… mobilon nem igazán van lekorlátozva a találat oldalakra, ahogy görgetsz lejjebb és lejjebb, mindig újabbak töltődnek be.)

Beszéljünk most az organikus – természetes – találatokról, hiszen ezek a SEO tevékenység igazi célpontjai. Ezeket a Google saját berkeiben úgy nevezi, hogy ingyenes találatok. Ha ide akarsz kerülni, márpedig azért vagy itt, mert ide akarsz kerülni :), akkor úgy kell dolgoznod az oldaladon, hogy a keresőmotorok önmaguktól is kívánatosnak találják a felhasználók számára az oldalon lévő információkat.

Ennek a legjobb módja az, ha egyszerűen csak tudod, hogy mire keresnek az emberek, és az oldalad tartalmát pontosan ehhez igazítod. Lehet, hogy muffin sütőpapírt értékesítesz, de nem arra keresnek az emberek, hanem muffin receptre. Ha tudod, hogy a receptekre sokan keresnek, a sütőpapírra viszont havonta összesen öten, akkor el kell gondolkodnod azon, hogy hogyan tudod összekötni a sütőpapír témát a muffinrecept témával. Gondolom rájöttél, hogy ez nagyon egyszerű dolog, hiszen a két téma szervesen összetartozik.

Az ingyenes találatok közötti megjelenésnek alapvetése a kulcsszavak egyezése. De mégis milyen kulcsszavakra kell koncentrálni?

Ez pofon egyszerű: azokra, amiket tényleg keresnek az emberek. Amiket tényleg beírnak. Nem azokra kell koncentrálnod, amikre te szeretnéd, ha keresnének, hanem azokra, amiket tényleg beírnak. Ez azért is érdekes dolog, mert sokszor hibásan keresnek az emberek, tehát a szavakat hibásan írják be.

Annak idején, mikor én elindultam a vállalkozásommal, vírusirtókat forgalmaztam. Nagyon szerettem volna jól szerepelni a vírusirtó kifejezésre, mert az azzal kecsegtetett, hogy sokkal több releváns, a témám iránt érdeklődő látogatóm lesz általa az oldalamon, és sokkal több vírusirtó szoftvert tudunk majd forgalmazni.

Ehhez a célomhoz – ugyebár összefüggött az üzleti célommal – szakmányban gyártottam a vírusirtókkal kapcsolatos remek tanácsokat tartalmazó cikkeket. A témát minden irányból megközelítettem, amikből csak eszembe jutott, és rendszeresen ellenőriztem, hogyan halad előre a oldalam a találati listán, teljesen ingyen. Ezek voltak az első, kezdeti, bátortalan SEO lépéseim, még 2007-ben.

Csodás élmény volt, azóta is ezt a tevékenységet mindig játékként fogom fel, amikor nemcsak másokkal, de önmagammal is versenyzek.

Aztán egyszer, mikor azt ellenőriztem, hogy milyen keresőszavakra érkeznek ténylegesen a látogatók – akkoriban ezt a Google Analytics nevű elemző szoftver árulta el, ma már másképp van ez, majd lesz erről szó –, akkor döbbenten vettem észre, hogy az emberek nem helyesen írják be a keresőbe azt a szót, amire én ezerrel gyúrok!

Nem is azt keresik, amin én dolgozom! Nem vírusirtót kerestek, hanem virusírtót, virusirtót, virusirtot, vírus írtót, és még kismilliónyi variációt. Ez azért volt különösen érdekes jelenség, mert az eredeti, vírusirtó kifejezéssel elértem egy platót, és onnan nem tudtam tovább fejlődni, mert olyan versenytársak előztek meg, akik már 4-5 év előnyben voltak velem szemben.

Akkor kitaláltam, hogy írok egy cikket arról, hogy hogyan is kell írni helyesen a szót, és hogyan szokták eltéveszteni az emberek.

Azonnal megugrott a látogatások száma, mert a rosszul írt verziókra csak én lehettem igazán első, mert csak én írtam erről akkoriban! 10 éve nem publikáltam erről, mégis második oldalon jelenik meg a találati listán az egyik oldalam, a virusirto verzióra!

Na, ezt nevezik a keresőoptimalizálásban eredményes munkának :).

Nagyon fontos figyelembe venni a TÉNYLEGES kereséseket, és figyelni, hogy van-e arra utaló jel, hogy rosszul gondoljuk a felhasználók igényeit. Az én esetemben jól gondoltam, mert rengetegen kerestek jól, de ott a verseny számomra túl erős volt. Ilyenkor kell életbe léptetni az úgynevezett hosszúfarok stratégiát.

Ha maradunk a vírusirtó témánál, akkor ebben az esetben a fő kulcsszó a vírusirtó, és ennek különböző hosszúfarok verziói: vírusirtó letöltés, vírusirtó letöltés ingyen, vírusirtó telepítés, vírusirtó telepítés windows 10, stb.

Tehát az a hosszúfarok startégia, amikor olyan kifejezéseket használsz a tartalmaidban – cikkeidben, címekben, hirdetések szövegében is persze –, amikre olyanok keresnek, akiknek már konkrét elképzelésük van a témáról. Nem egyszerűen csak vírusirtóról keresnek infót általánosságban, hanem konkrét infót keresnek, ne adj’ Isten, már vásárolni is szeretnének.

Azért nevezik hosszú faroknak, mert a fő szóra például van havonta 10ezer keresés, de nagy rá a verseny, de a fő szóhoz kapcsolódóan kb. 400-500 hosszúfarok kifejezést lehet találni (le kell ülni és össze kell gyűjteni), és ez a 400-500 szó további 10ezer keresést, vagy még többet tud produkálni ugyanakkor, ugyanabban a hónapban, viszont ezekre alig van verseny!

Könnyen ki lehet számolni, hogy mi a célravezetőbb: erőlködni a nagyon erős versennyel bíró fő szavakra, vagy pedig oldalágon felhajózni a kikötőbe, a hosszúfarok kifejezésekkel? Nos, ez utóbbi jó cél volt már 12 évvel ezelőtt is, hát akkor gondolhatod, hogy ma már mekkora verseny van azokra a szavakra és kifejezésekre, amikre már akkoriban is nagy verseny volt!

12 évvel ezelőtt még voltak olyanok, akiknek nem kellett a hosszúfarokkal szórakozni, de ma már nincs ilyen, minden szónál elképesztő a verseny, tehát alapvetően inkább ezzel kell kezdeni, mint a fő kifejezésekkel erőlködni.

Természetesen a hosszúfarok stratégia előtérbe helyezése egyrészt hatni fog a fő keresőkifejezéssel kapcsolatos versenyhelyeztünkre is, hiszen mindegyik tartalmazni fogja a fő szavunkat is.

De azt is figyelembe kell venni, hogy még a hosszú farok stratégia sem garantál semmiféle eredményt.

Mire keresnek még az emberek?

Manapság az emberek komplett kérdéseket írnak be a keresőbe, és arra várnak azonnali választ. Ezt bizonyos esetekben meg is adja nekik a Google, amiért egyébként sok támadás éri az óriáscéget, de ez legyen az ő bajuk :).

Például, ha beírod, hogy Húsvét 2022, akkor azt konkrétan megválaszolja neked a Google, sehova sem kell kattintanod (katt a linkre, a találati lista fog megnyílni, az elindított kereséssel):

Húsvét 2022

Ezeket a kérdéseket viszont nem viszi át neked a Google semmilyen statisztikában, mert megtartja magának a látogatót, hiszen megadja a választ a kérdésre. De van egy eszköz, amivel kikutathatod – világnyelveken, magyarul nem tud, de még botladozó nyelvtudással is többre mész vele, mintha meg se vizsgálnád az eshetőséget – azt, hogy milyen kérdések forognak a potenciális ügyfelek fejében. Ez az eszköz: https://answerthepublic.com/

Általában kb. 100 tippet ad arra egyetlen szót beírva a keresőbe, hogy mégis miről érdemes publikálni. Ha ezeket a javaslatokat adod címeknek, bennük hosszúfarok kulcsszavakkal, az jó irány lesz.

Írd be a fő kulcsszavadat angolul, és nagyon sok tippet fogsz kapni arra, hogy milyen irányban gondolkodnak és milyen kérdések forognak a potenciális látogatóid fejében.

Mi kell még ahhoz, hogy szeressen a Google?

Legalább kb. 500 féle dolog. Ugyanis ennyi mindent vesz figyelembe a rangsoroláskor a Google, és ennek az 500 tényezőnek a többsége nincs is ott az oldaladon, abban biztos lehetsz.

Amire érdemes odafigyelni indításként.

  • A kulcsszavak az istenek – ezért is beszélünk külön róluk.
  • A címek is fontosak, és ha tartalmazzák a kulcsszavakat, az jó pont.
  • A csak a kereső által látott meta adatok legyenek rendben (előző lecke videója)
  • Az oldal nyelve, és a célozni kívánt tartomány legyen beállítva – ezt az általam ajánlott összes honlap rendszerben be lehet állítani, de igazából a Google ezt alapból elvárja, tehát az nem opcionális, hanem kötelező elem.
  • URL-ekben és fájlnevekben is legyenek ott az éppen aktuálisan erősíteni kívánt kulcsszavak.
  • Linkek attribútumai legyenek kitöltve: title tag, rel=”follow”, ha követtetni akarjuk a linket, és rel=”nofollow”, ha nem akarjuk követtetni.
  • A linkek ne nyíljanak meg új ablakban.
  • Képek alt és title tag-jei legyenek kitöltve.
  • Kerüljük a felesleges átirányításokat, ha mégis szükség van ezekre, akkor ezek 301-es átirányítások legyenek (lesz még erről szól.)
  • Az oldal legyen átlinkelt a saját tartalmakat tekintve, ezért érdemes egyedi fejlesztés helyett WordPress motort használni (lesz még erről szó.)

Hogy hova rangsorolja majd menet közben és idővel az oldaladat a Google a találati listán, az nagyon változó, és igazság szerint az is, hogy a különböző találatokkal mennyire jársz jól.

Épp most néztem, hogy egy oldalam, míg általában a 22 helyen, tehát a harmadik oldal teteje környékén tanyázott, addig napi 35-40 látogató kattintott is rá. Most előrejött a weboldal az első oldal közepére, a 6. helyre. Azóta lecsökkent a látogatószám napi 5-6-ra. (90%-os csökkenés). Hát hurrá! 😛 Ebből az a tanulság, hogy nem mindig az első oldal a lényeg, az is elég, ha az oldal tetején vagy, hiába, hogy az a harmadik, vagy akár nyolcadik oldal!

Most ugyebár nekem az lesz a célom, hogy gyorsan előre kerülje, az 1-2-3 helyek egyikére, ott azért a pangás nem annyira jellemző, mint egy 6. helyezésnél.

Ez a témakör volt a SEO, avagy keresőoptimalizálás első lépcsője, ugyebár ezért is vagyunk itt, hogy ebben profivá váljunk.

De ahhoz, hogy értsük, hogy miért a KULCSSZÓ az Isten a Google rendszerében, ki kell tekintenünk a SEO-n túlra, a fizetett hirdetések világába is.

A találati listán másképp is meg lehet jelenni ugyanis, kevesebb szenvedéssel, viszont mindenképp pénzért.

SEM – avagy keresőmarketing

Ha már úgyis annyit beszéltem a vírusirtókról, lássuk, hogyan néz ki az a találati lista, amikor vírusirtóra keresel.

Vírusirtó keresés

Nálam 4 hirdetés jelenik meg fölül, a lap tetején, és 2 alul, meg persze további 10 organikus találat is.

(Ez felhasználónként változhat, de szerintem neked is hirdetést fog megjeleníteni elől, ha alul nem is…)

A Google saját maga nevezte el a hirdetésben való megjelenés lehetőségét keresőmarketingnek, angolul Search Engine Marketing (SEM), ezért mi is így nevezzük.

Alapvetően úgy működik, hogy a hirdetők licitálnak a helyekre, hogy megjelenhessenek például az oldal tetejének egyik helyén. Felajánlanak ezért egy kattintási árat, és beállítanak egy napi hirdetési összeg keretet is. Ez eddig afelé mutat, hogy az győz ebben a licitversenyben, akinek a legtöbb pénze van. De a Google nem enged az erőnek, mert a Google a minőséget szereti (illetve ezt mondják magukról, higgyük el nekik  – egyébként az én lassan másfél évtizedes tapasztalatom is ez).

Egyenlő oldalú háromszög

A Google úgy biztosítja a minőséget, vagyis azt, hogy te, aki keresel, a hirdetőknél is tényleg azt találd meg, amire vágysz, hogy nem elég neki az, hogy fizet a hirdető és licitál a helyezésért, hanem azt is nézi, hogy a hirdetés az mennyire releváns azzal, amire te keresel, illetve a hirdetés mennyire releváns azzal a tartalommal, ahova elvezet téged a kattintás után.

Tehát egy egyenlő oldalú háromszögben kell elképzelned ezt a folyamatot, ahol, ha minden oldal egyenlő ténylegesen ebben a háromszögben, tehát a kereső személy által beírt keresőszó passzol a hirdetéssel, ÉS a hirdetés passzol az oldal témájával, ÉS a keresőszó is passzol az oldal témájával, akkor tényleg ki fogja tenni oda a hirdetést, és várhatóan tényleg lesznek majd azonnal olyan látogatóid, akik azt keresték, amit te el akarsz adni.

A Google tényleg annyira igényes ennek a feltételnek a teljesülésére, hogy igazából azt csinálja, hogy mindegy, hogy kevesebb pénzt adsz hirdetőként neki, de téged tesz legfölülre, mert láthatóan és mérhetően te szolgálod legjobban a kattintó emberkék érdekeit. Ami ugyebár a te érdeked is, meg a Google-é is. Win-win-win helyzet.

Csak kattintás után

A Google rendszerében nagyon lényeges elem, hogy csak akkor fizetsz, ha kattintottak is. Tehát ha senki nem kattint, de megjeleníti a hirdetést 10ezer embernek, akkor nem fizetsz egy fillért sem, de számíthatsz is rá, hogy egyáltalán nem fogja megjeleníteni egy idő után a hirdetésedet, mert ha nem kattintanak az emberek, akkor nyilván nem szólítja meg őket a hirdetésed szövege.

Csak szöveg

Ezen a felületen kizárólag SZÖVEGES hirdetéssel lehet megjelenni, és nagyon szűkre szabottak a lehetőségek, mert pontosan ki vannak számolva a karakterek, amiket megjeleníthetsz. Sőt, olyan feltételek is vannak, hogy nem írhatsz le olyat, hogy Kattints ide, és hasonló, tényleg működő felhívások, de volt már olyan hirdetésem, amiből kivetette velem a rendszer a felkiáltójelet is.

Úgy kivágnak, mint a…

A Google annyira kemény partner, hogy ha csak egyszer is olyan hirdetést teszel közzé, ami bármilyen irányelvet sért, először figyelmeztetnek, majd kitiltanak a rendszerből, ha nem avatkozol be és nem javítod ki úgy, ahogy a hirdetési irányelveikben van. Egyébként a hirdetési irányelvek is olyanok náluk, mint a SEO irányelvek, igazából a sorok között kell olvasni, mert ahogy már mondtam, szeretnek titkolózni! Itt egyébként nem fordulhat elő az, ami a Facebookon dívik, hogy idegen hatalmak beavatkoznak választásokba, egyszerű fizetett hirdetésekkel és egyébként kamu hírekkel.

Ismét a kulcsszó az Isten

A SEM alapja is a kulcsszó. Mint látod, mind a SEO, mind a SEM alapja ugyanaz, csak nem biztos, hogy ténylegesen ugyanazokról a szavakról beszélünk egyidejűleg – de egyébként valószínű, csak más konstrukcióban.

A keresési hirdetéseket alapvetően a Google-nél a kulcsszavak irányából kezded beállítani. Ha már van némi képed arról, hogy hogyan is keresnek rá a témádra az emberek, akkor kezdhetsz azokkal a szavakkal, és kérhetsz a hirdetési rendszertől még plusz javaslatokat. Nagyon fontos, hogy a több szó nem hoz több eredményt, sőt!

Ami számomra az elmúlt 14 évben a Google hirdetéseivel kapcsolatban tényleg tapasztalati úton szerzett nagy felismerés volt, az az, hogy KIZÁRÓ kulcsszavakat is kell alkalmazni. Például amikor szövegírás szolgáltatásunkat hirdetem, megjelenik azoknak is a hirdetés, akik szövegíró munkát keresnek. És kattintanak is. És írnak is nekem, hogy szeretnének jelentkezni. De mi ilyen módon nem akarunk írókat toborozni, van elég írónk is utánpótlásunk is, szóval nem előnyös számomra, ha olyanok kattintanak, akik végül nem megrendelők lesznek, hanem mondjuk csalódott magánzók.

A Google Ads lehetőséget ad arra, hogy megnézd, hogy mondjuk a szövegírás szavadra kattintók ténylegesen mire keresve kattintottak a hirdetésre – mert hiszen, ha egy szót adsz meg, és nem pontos egyezéssel, akkor minden kifejezésre, amiben szerepel a szövegírás szó, meg fog jelenni a hirdetés –, akkor kizárhatod azokat, amik nem relevánsak.

Én első körben általános egyezést szoktam kérni a kulcsszavaknál, tehát csak beírom a beviteli mezőbe a kifejezést, pl. szövegírás.

De ha azt akarom, hogy csak akkor jelenjen meg a hirdetés, hogy ha valaki ezt az egy szót így magában beírja, és semmilyen más esetben, akkor így kell felvinni a kulcsszót: „szövegírás”.

Tehát idézőjelekbe kell tenni. Ez a pontos egyezés a Google Ads rendszerében.
Több szónál, tehát kifejezéseknél is lehet használni az idézőjelet, mint például „szövegírás ár”.

A SEO-nál ilyen pontos egyezésekkel nem tudunk játszani, de éppen ezért a kreativitás is szabadabban szárnyalhat, mint a SEM-nél.

Őrületesen fontos kérdés, és általában mindenki felteszi, aki egyidejűleg találkozik a SEO-val és a SEM-mel:

Ha hirdetést indítok az oldalamra, tehát fizetek a Google-nek, hogy látogatókat küldjön, a pozitív hatással lesz a SEO-ra?

A válasz: NEM! Semmilyen pozitív hatással nem lesz a keresőoptimalizálásra az a tény, hogy hirdetsz náluk és fizetsz neki. Más értelemben hozhat pozitív hatást, például, hogy olyanok is rátalálnak a hirdetés révén az oldaladra, akik olyan tartalmat keresnek, amit a saját cikkük vagy blogposztjuk forrásaként használhatnak, és majd linket adnak az oldaladra. De ez nem garantált, hogy fognak is linkelni, tehát ez miatt hirdetést indítani teljesen felesleges. Hirdess ügyfelek miatt, de ne hirdess SEO okokból!

Ahhoz tehát, hogy az interneten a keresések és a hirdetések tényleg releváns, a kereső személy szándéka szerinti találatokra vezessenek, ahhoz az kell, hogy a mondanivalót kulcsszavakhoz, kulcskifejezésekhez tudjuk kötni, a mondanivaló lényegét kulcsszavakba tudjuk sűríteni. Ez nemcsak technikai feladat, hanem tartalomstratégiai is.

Ami nem kapcsolódik közvetlenül vagy közvetve a kulcsszóhoz, az irreleváns, és minél több ilyen van egy oldalon, annál gyengébbnek fogja értékelni a kereső.

Szervesen kapcsolódó SEO anyagaink:

SEO főzőcske de okosan

S lőn a Google kereső, s lőn az ő hatalma nagy

SEO: a rangsorolás alfái és omegái

SEO: a nőfaló és társai

 

Posted on: 2021-04-23, by :