Máshol fele ennyiért is elvállalják a szövegírást? Akkor dolgozz velük bátran!

Szövegírás árak

Pontosan 5 éve, hogy 2016 tavaszán elindítottam a saját magam által KÉPZETT írókból, kifejezetten jobb agyféltekés – tehát végtelenül kreatív módszertannal – megtámogatott szövegíró ügynökségemet. Többszáz vállalkozással dolgoztunk már együtt, sokakkal rendszeresek és évek óta folyamatosak az együttműködések, és egyre gyorsuló ütemben növekszik az új ügyfelek száma is.

Ezt azért fontos kiemelnem, mert mi azon szolgáltató vagyunk, amelyik nem várja el az ügyfelektől, hogy hónapokra-évekre előre elköteleződjenek nála. Nem kérünk el előre százezreket és milliókat azért, hogy majd 8-10 hónap múlva teljesítsünk, és nem csinálunk úgy sem, mintha ne férhetnél be a szövegírás megrendeléseddel bármikor a szárnyaink alá.

Azért emelem ezt ki így, mert tudom, hogy némelyik versenytársunk milyen üzletpolitikával dolgozik, és szeretném, ha mindenki számára világos lenne, hogy nálunk az ügyfél szabad, és mi is azok vagyunk. Született demokrata vagyok, az autokrácia és monománia végtelenül távol áll tőlem, a vállalkozásomat, üzletemet is így szervezem, sőt, a kollégáimmal és ügyfeleimmel is ezen elv szerint bánok. Ahogy elvárom, hogy velem is bánjanak ugyebár.

Ezen időszak alatt konjunktúra volt a világban, Európában is, Magyarországon is. Amikor elindultunk a szövegírás szolgáltatásunkkal, akkor majdnem, hogy mi voltunk a legolcsóbbak a piacon, aztán pár hónap múlva árat kellett emelnem, hogy tényleg megérje csinálni, és most, ezekben a percekben az általános cikkeket és leírásokat 3 forintos leütés áron írjuk. Ez, mondhatni iparági sztenderd, sőt, bizonyos témák tekintetében még olcsónak is számítunk.

Van viszont szolgáltatásunk, ami ennél jóval drágább: a sales szövegek írását például 10-15 forintos leütésáron vállaljuk. Azért, mert az értékesítés egy külön szakma, kevés hozzá a kreativitás, de az írástehetség is.

Gondolatolvasásra és pszichológiai, meggyőzési, hatásgyakorlási mesterfogásokra van ahhoz szükség, hogy valaki jó sales levelet tudjon például írni, vagy pusztán a szöveg segítségével el tudjon adni.

A sales szövegek közvetlenül bevételeket termelnek, helyettesítik az értékesítési munkatársakat, sőt, komplett osztályokat is. Van, hogy megírunk 120.000 forintért egy – vagy több elemből álló – ilyen szöveget, és az másfél milliárdot termel az ügyfélnek. Ha így nézzük, az a 10 forint az most akkor sok vagy kevés? Konkrétan tudok olyat mondani, hogy 237.000,- forintos szövegünkkel 11 milliárd forint értékben adott el ingatlanokat egy cég. Számold csak ki, hogy mennyi a megtérülés! De ha csak azt veszed, hogy egy jól megírt sales szöveg kivált egy sales munkatársat, és az ő bérét megspórolod, vagy ő közben végezhet más, magasabb szintű, stratégiai munkát. Láthatod, hogy jól szervezett cégeknél a szövegírás az még mindig az alap kiadások közé tartozik, amik nélkül már nem is lehet élni, ebből kifolyólag az értéküket sem úgy kell számolni, hogy azt a forintösszeget kell alapul venni, amennyibe kerültek. Mert azt kell számolni, amennyit ÉRNEK.

De más is kell a sales szöveg íráshoz a kreativitáson és a sales-es tehetségen túl: rutin. Mögöttem konkrétan 14 éves online marketinges kőkemény tapasztalat van, ezen sorok írásakor már 8 éve oktatom is ezt a témát – az értékesítésről és a tartalomstratégiáról könyveket is írtam már –, szóval, ha bárki jön és mutat nekem egy ugyanilyen felkészült szakembert, aki fele ennyiért dolgozik, akkor én magam fogom őt ajánlani, magam helyett. Ja, és én is vele fogok dolgoztatni. De nincs ilyen.

A válság előszelének hála viszont megjelent az úgynevezett alkudozó „ügyfél”.

Tavaly egyetlen olyan esetünk volt, amikor valaki árajánlatot kért, és az ajánlatomra azt válaszolta, hogy „Találtam olcsóbb ajánlatot, azzal fogok kezdeni.” – Ez tiszta sor, sőt, külön hála a visszajelzésért, jó munkát mással!

Nemrég viszont elérkezett az az impulzus, amire reagálnom kell, mert szeretem az ilyesmit csírájában elfojtani – de még egy kis visszatekintés illik elébe.

14 éve kezdtem vállalkozni – már előtte is tanácsadó voltam –, és 14 éve eldöntöttem, a vállalkozásom első napjaiban, hogy nálam nincs alku. Ez a tiszteletről szól szerintem. Én tisztelem annyira a saját vállalkozásomat, hogy ne engedjek alkudozással indító embereknek, és elvárom, hogy más is tisztelje a vállalkozásomat azzal, hogy nem úgy indít: „Máshol ez olcsóbb…”

Úgy alakítom ki az áraimat, ahogy az közgazdaságilag a vállalkozásom számára a legoptimálisabb, de aki úgy indít, hogy alkuszik, azzal nem fogok együtt dolgozni.

Két oka van ennek:

  • Ha kérésének megfelelően engedek az árból, én leszek végig elégedetlen. És én annyira rühellem az elégedetlenséget, hogy ennek soha nem engedek teret. Megelőzöm, kiiktatom a lehetőségét. Teremtő, alkotó ember vagyok, aki, ha elégedetlen, akkor nem teremt, nem alkot. Ez megengedhetetlen, szóval ez miatt kilőve az alkudozó sikere, bocs, aki ezzel akarna próbálkozni, biztosan kudarcra van ítélve.
  • A másik ok, hogy ha nem engedek az árból, és mégis engem választ az ügyfél, akkor meg ő lesz végig elégedetlen, és soha nem tudom elégedetté tenni. És akkor ugyanott vagyunk, mint az előző pontnál, mert én akkor vagyok elégedett, ha az ügyfél megkapja a 100%-ot, amit megkaphat a piacon. És ha elégedetlen, akkor nyilván nem kapta meg, tehát én is elégedetlen leszek és a kör bezárult.

Tehát ha egy ügyfél alkudozással kezd, akkor egészen biztos, hogy nem fogunk együtt dolgozni akkor sem, ha végül mi lennénk az egyetlen megoldás számára. Sajnálom, a hajó az alkuval azonnal elúszik, és én szegényeb leszek egy kekec ügyféllel, a potenciális ügyfél meg a problémája megoldásával. Mindenkire rábízom, hogy ki szerint ki jár rosszabbul…

A 14 év során csak néhány ilyen eset volt, hogy valaki hasonló alkuval indított, ha nagyon visszanézném a dolgokat, lehet, hogy megtalálnám, amit anno akkor írtam ezekről (egyre emlékszem a Vírus Kommandó időkből, de az az oldal már nem működik.)

Most meg is lepett, hogy érkezett egy ilyen reakció egy árajánlatomra: Máshol fele annyiért írják a szöveget, mint amit te ajánlottál, de azért próbáljunk meg egy munkát, de ezen azért gondolkozz el…

Mindennél fontosabb kiemelni, hogy ezek az alkudozók soha nem szegények. Nem szenvednek pénzhiánytól. Nem mardossa őket a kétség, hogy vajon következő hónapban miből fizetik ki az embereiket…

Nem. Ezek az alkudozók megszokták, hogy alkudnak, és megszokták azt is, hogy a szolgáltatók le is fekszenek ennek az óhajnak. Már aki persze… Azok nem szoktak lefeküdni ilyesminek, akik stratégiában gondolkodnak, és tudják, hogy nekik kell vezetniük a vállalkozást, nem a bármennyire is kedves ügyfeleknek.

Aki a piacból él az tudja, hogy neki milyen árakkal éri meg dolgozni, mi az, ami belefér és mi az, ami biztosan nem.

Az, aki kapásból a felére akar alkudni, ráadásul ilyen kissé manipulatív módon, az minden, csak nem bizalomgerjesztő. Mi lesz egy ilyen után a következő üzenet? „Másnak 90 nap után kell csak fizetnem, nem azonnal…” „Más még a feléből is enged…” „Más ingyen dolgozik nekem és örül, hogy felhasználhat referenciaként…”

Ezt nem tudom, minek hívják, íróként ki tudnék találni különböző jelzőket erre a jelenségre, de eltekintek a hergeléstől.

Tévedés ne essék! Lehet, hogy többen olvassák most ezt a szöveget úgy, hogy pontosan tudják, hogy az évek során nekik konkrétan féláron, vagy akár ingyen adtam oda az anyagaimat. Igen, volt már, nem is kevés, aki úgy kért, hogy én magam örültem, hogy adhattam.

Volt, aki megírta, hogy szociális otthonból ír, nagyon szeretné egy anyagomat, de nincs rá pénze.

Volt sokgyerekes anyuka, nagymama, kispapa, munkanélküli, álláskereső, kisnyugdíjas, özvegy, és mindenféle ember, akiknek szeretettel adtam akár ingyen is azt, amiért más fizetett.

Szeretek adni.

De nem szeretem, ha hülyének néznek – és közben még manipulálnak is.

Nálunk alapból 10 forint a sales és reklámszövegek ára leütésenként:

  • Mert ennyiért éri meg nekünk, ennyiért érte meg az elmúlt években is, és ez még idén is biztosan így lesz.
  • Egész biztosan nem fogunk olyan áron dolgozni, ami nem éri meg. Bocs, de nem 5 év után fogok árat engedni, csak mert valaki felhívta a figyelmet a versenytársak áraira. Nem a versenytársak vezetik a cégemet, hanem én.
  • A piacból és a saját teremtő munkánkból élünk. Sem állami megrendeléseink, sem zsíros állásunk nincs máshol. Szolgáltatunk és ezért az ügyfelek fizetnek.
  • A vállalkozásommal túlvagyok már egy komplett világválságon, nekem nem kell bemutatni, milyen az: ésszel könnyedén túlélhető, de alkudozással ne akarj magaddal rántani!
  • Ha van olcsóbb szolgáltató, bátran válaszd azt! Egyáltalán miért akarsz velünk dolgozni, ha drágák vagyunk? Az ilyenfajta alkudozás tényleg vezetett már valaha valamilyen valóban értékteremtő üzleti kapcsolathoz?
  • Nem azért vagyunk esetleg drágábbak, mert ezt álmodtam meg egy éjjel, hanem azért, mert a szakértelmet meg kell fizetni. Ha agyműtétre lesz szükséged, választhatsz általános sebészt is, meg agysebészt is, bár az utóbbi drágább lesz. Alkudni fogsz?

A hosszú távon tervezőkről

Az alkudozók – főleg a manipulátorok – szerencsére ritkák, de van egy másik jellegzetesség, ami sokkal gyakoribb: amikor azzal a felütéssel indítják az első kapcsolatfelvételt az ügyféljelöltek, hogy „Hosszú távú együttműködést tervezünk, ezért számítunk rögtön a kedvezőbb árra.”

Mint az elején említettem, vannak versenytársak, akik úgy szerződnek le ügyfelekkel, hogy hónapokkal előre elkérik a pénzt, és aztán fokozatosan teljesítenek. Ha valaki ilyen hosszútávú együttműködésre vágyik, akkor tudom ajánlani némely konkurensünket, boldogítsátok egymást nagy örömmel! 😊

Nálunk a hosszútávú együttműködéshez bizonyítani kell, de az még kevés lesz hozzá, hogy valakinek ez a szándéka. Csak hogy a másik oldalt is megmutassam: mi is ott vagyunk ám az együttműködési képletben, és előfordulhat az, hogy nekünk más szándékunk van…

Egyébként mennyit engedjünk a 2-3 forintból kapásból, hogy biztosan vonzó legyen egy ügyféljelölt hosszútávú tervei számára? Az egészet?

Az ilyen hosszútávra tervezőkkel végül nem szoktunk hosszútávon sem és rövid távon sem együtt dolgozni, viszont szoktam őket figyelni, mire jutnak. 90%-ban semmire.

Nálunk a hosszú távú együttműködést a valós, tényekre, tehát a tényleges közös előéletünkre alapozzuk, és utána adunk az ügyfélnek kedvezményt, ami nem is biztos, hogy leütésárban jelenik meg, hanem például abban, hogy ha szombat éjjel kell egy szöveg sürgősen, akkor akár én magam írom meg, azonnal, mondjuk sürgősségi felár nélkül. (Volt már rá példa, nem is egyszer.)

Tehát a miheztartás végett szeretném közölni mindenkivel, aki akár megszokásból, akár mentalitásából, akár valamiféle általános válságjelenségből fakadóan azzal szeretne indítani, hogy „Máshol olcsóbb… gondolkozz el ezen”, hogy:

  • Nyugodtan menj oda, ahol olcsóbb! Te tudod, neked mi éri meg és mi nem.
  • Ne manipulálj azzal, hogy máshol mi hogyan van, és gondolkozzak el azon, mert ha 47 év után elkezdenék mások feje után menni, akkor a személyiségemet és önmagamat is le kellene cserélnem, márpedig ez – megnyugtatlak – nem fog megtörténni.
  • Talán nem divatos manapság, de az elvek embere vagyok. Alapelvem az, hogy nem alkudozom és az is, hogy elvárom azt másoktól, amit én nyújtok. Ezek alapján is ki van lőve az alku lehetősége.
  • Az áraink fixek, sokszázszorosan leteszteltek, és a gazdaság állapotához igazodóan egyre emelkednek az évek során. Ha máshol ez másként van, és számodra az a bizalomgerjesztő az egyre növekvő inflációk, árak és a munkanélküliséggel fenyegető világban, az a te dolgod, nekem arról nem kell tudnom.
  • Kedvezményre a kedves ügyfeleinknek, és a nagy volumenben rendelőknek van lehetőségük. A kedvesség ez esetben nem lehet ígéret, ahhoz bizonyítani is kell.
  • Ja és egyébként mit mondjak így lassan 5 évre visszamenőleg azoknak, akik kifizették az előre megbeszélt, általam kiszámolt árat, ha bárkinek, aki alkudozással indít, engedek? Hogy „Ja, bocsesz, neked is alkudnod kellett volna…”? Vagy, hogy „Bocsi, te fizetted ki az alkudozókból eredő veszteségeimet…”?
  • Menj el a Tescoba, alkudj a tej és a kenyér árából felére, és ha ők engednek neked, mert meghajlanak azon érved előtt, hogy „máshol fele annyiba kerül, ezen gondolkodjatok el”, akkor majd szólj, hogy mit mondtak… Ezt fogják, amit én, csak nem biztos, hogy ilyen finoman.

És innen üzenem a tényleg kedves, tényleg ügyfeleimnek:

Mindig, minden esetben és mindenkinél korrektek és ugyanazok az árszabások, és ha tényleg sokáig dolgozunk együtt, vagy ha sok szöveget kértek, akkor kedvezmények is életbe lépnek. Az üzletpolitikánkat pedig továbbra is úgy alakítom, hogy ahogyan itt voltunk az elmúlt cirka 5 évben, itt legyünk a következő 5 évben is, veletek!

Vidi Rita

Ui.: Egyébként pedig az árképzési stratégiáról is van képzésem, Árképző Átképző néven. Egészségedre!

Posted on: 2021-03-12, by :