Szövegírás válságban

A te vállalkozásodat is fenyegeti a válság?

Keresed a kiutakat, elkerülési lehetőségeket?

Az előre menekülés híve vagy?

Akkor most figyelj!

Szövegírás válságban
Szövegírás válságban

Válság van. Válság lesz még egy jó darabig. Olyan válság, aminek annyi tényezője van, hogy nincs ember a Földön, aki megmondhatná, hogy pontosan hogyan fog zajlani és meddig fog tartani. Még nagyon az elején vagyunk és már most kapkodjuk a fejünket, hogy „Te jó ég, mik vannak itt!”

Az, hogy mindenki azt mormogja maga elé, hogy „Mi lesz velünk?” az ilyenkor alap.

De nézzünk szembe egy másik rideg ténnyel is: a magyar vállalkozások brutális mértékben fogják megszenvedni a válságot, mert még konjunktúrára sem igen van kialakult vállalkozási kultúránk, válságokra meg pláne nem vagyunk felkészülve.

Már a multik is kezdenek befeszülni (2022 augusztusában), és ennek nagyon csúnya vége lesz, ha nem vigyázunk, ráadásul csomó cég még a járványt sem heverte ki, és jelenleg el sem akarják hinni, hogy újabb csapás érte őket. Nem akarom tovább borzolni a kedélyeket, nyilván te is érted-érzed: válság van, lesz.

Nézzünk előre: meg kell küzdenünk olyasmivel, amiről még nem is tudjuk, hogy mi ez.

Harcba készülünk, de még nem tudjuk pontosan, hogy mi ellen harcolunk, mennyi ideig, és milyen fegyverekkel…

  • Hogy lehet erre felkészülni? Fel lehet még készülni egyáltalán?
  • Hogyan kerülheted el a vállalkozásodat fenyegető válságot?
  • Hogyan menekülhetsz előre?
  • Hogyan maradhat életerős a céged?

Az előremenekülés és a túlélés eszköze a válságban nem más, mint az online marketing és a tartalomfejlesztés megfelelő elegye.

Hogy mivan? Szöveggel a válság ellen?

A válságok egyik legérdekesebb mechanizmusa az, hogy jókora részük ki sem tudna teljesedni, ha nem folyna róluk állandó és folyamatos diskurzus. Ezt nevezik önbeteljesítő jóslatnak.

Én magam is, ahogy ezeket a sorokat írom, és egyre több emberhez juttatom el, magam is részese vagyok a válság kiteljesítésének.

De közben megoldást is igyekszem mutatni, mert a válság akkor is elsöpör egy csomó vállalkozást, ha én a tévé előtt ülve babatakarókat kötögetek önfeledten, a túlélésre viszont többen kapnak esélyt, ha én is és a hozzám hasonlók is megmutatjuk a kiutat.

Tudod hogyan élte túl az akkor alig másfél éves vállalkozásom a 2008-ban kirobbant pénzügyi világválságot?

Kommunikációval.

És tudod, hogyan kommunikáltam?

Blogon és hírlevélben.

Megírtam a blogcikket, kitettem a blogra, elküldtem a linkjét hírlevélben a feliratkozóimnak és készen is voltunk.

Tudod, mi adta a túlélést akkoriban, mikor sorra zártak be a boltok és iparágak álltak bele a földbe??

A weboldalunk, ahol folyamatosan cikkeket írogattam vírusvédelemről, adatvédelemről, számítógépes kártevőkről. Aztán 2009-ben indítottam még egy weboldalt, a hosnok.hu-t. Aztán minden évben újabbakat. Ezeken az oldalakon információt adtam és aztán információt adtam el pénzért. Gyakorlatilag virtuális karakterekért fizettek az emberek, hiszen ezek letölthető anyagok voltak – de ezek a virtuális karakterek elképesztően hasznosak voltak számukra, és ezért hajlandóak voltak fizetni is. (Később könyvet is írtam, de ez az időszak, amiről beszéltem ez még a könyvek előtti időszak volt, amit már telibe kapott oldalról egy válság.)

Most akkor gondolj bele, hogy ha a „semmit” el tudtam adni, akkor a VALAMIT, ami kézzelfogható, ami szokványos, amit mindenki ismer és mindenki vágyik is rá, és amivel esetleg te is foglalkozol, mennyire könnyű eladni. Azért hozom a saját vállalkozásomat példának, mert az rendkívül egyedi volt, mégis túlélt és megerősödött egy válságban.

Mindig, mindenhol csakis a kommunikáció volt az eszközöm, ennek persze változatos formáiban. Volt, hogy előadásokat tartottam, volt, hogy stream-eltem – igen, ez 2009-ben még menő volt, ma már uncsi tud lenni –, volt, hogy online tanfolyamokat szerveztem. De az alap a blog és a hírlevél volt. Mindig, minden nap kommunikáltam valamit, vagy azon törtem a fejem, hogy mit kommunikálhatnék és hogyan.

Csak és kizárólag a kommunikáció volt az eszközöm gyakorlatilag mindenre és minden veszély ellen is. Nem fektettem be tőkét, nem építettem új telephelyet, nem kerestem új beszállítókat, nem kötöttem stratégiai partnerségeket hosszú távra, nem terjeszkedtem határon túlra, egy fillérrel sem támogatott az állam, és nemhogy túléltem, de meg is erősödtem és erőteljes felnőtté cseperedett az épphogy megszületett vállalkozásom a válságban.

Most ki merem jelenteni, hogy kommunikációval bárki túlélheti ezt a válságot is, ezt a hatalmas nagy, átláthatatlan és kétségbeejtő káoszt, ami közelít felénk.

Hogy mi ennek a módja? Sokkal egyszerűbb, mint gondolnád.

Néhány fontos lépés, a teljesség igénye nélkül:

1.) Igen, át kell gondolni és számolni a vállalkozás összes költségének összetételét, és jó eséllyel meg kell húzni a nadrágszíjat.

Ennek folyománya, hogy mindent, ami fizikailag létezik most a vállalkozásban, meg kell próbálni online-osítani, virtualizálni. Akinek nincs ehhez affinitása, annak ez nagyon kemény meló lesz, hiszen paradigmaváltásra van szükség hozzá a gondolkodásmódban, és a paradigmaváltások nagyon nehezen zajlanak le akkor, ha külső kényszerítő körülmények miatt van erre szükség. Példa: ilyen rezsiköltségekkel a home office szinte álomszerűen csodálatosnak hat, és nem véletlenül!

A feltárt adatokat táblázatokba kell rendezgetni és nagyon komolyan szembe kell nézni velük. Durva lesz, az biztos, de minél durvábbak a számok, annál könnyebb lesz az ébredés.

2.) Nagyon alaposan át kell számolni a marketingköltségeket, a ROAS-t, a ROI-t, és minden mutatót, amit csak elő lehet bányászni, például az elmúlt 6 hónapra, egy évre vonatkozóan. Ami nem térül meg, az kuka! Amire csak rámondjuk, hogy „á, biztos megtérül”, az is kuka! Ha nulla volt a marketingköltséged, akkor kezdj el megbarátkozni a gondolattal, hogy ez a jövőben változni fog.

3.) Új marketingre lehet szükség, új kreatívokra, új platformokra, új formátumokra, mert a válság első szele már arcul csapta az ország teljes lakosságát, de még inkább a B2B-ben érdekelteket! Nem lehet úgy kommunikálni a jövőben, hogy ne reflektálnánk a válságra! Aki ezt megteszi mégis, és csodálatosan szép, rózsaszín, tökéletes világképet próbál közvetíteni, az megnézheti magát a közösségi médiában, hogy micsoda felháborodott kommentcunamit fog kapni. Ez már most is zajlik, nézz csak szét magad körül!

Ennek folyománya, hogy teljesen új marketing büdzsére is szükség lesz. Válságban sem lehet nullára redukálni a költségeket, a marketing költségeken spórolni meg egyenesen halálos veszedelem.

4.) Új tartalomstratégiára (kommunikációs stratégiára) is szükség lesz, egyrészt következően az előző pontból, másrészt pedig nemcsak rossz dolgok történnek a válságokban a vállalkozások számára, hanem bizony jók is: tisztul a piac, radikálisan változik a piaci környezet az addigiakhoz képest. Könnyebben el lehet majd érni azokat, akik olyanokhoz jártak vásárolni, vagy ott voltak ügyfelek, ahol/amik most majd megszűnnek. Fel kell karolnod a magukra maradt ügyfeleket, ugyanis a problémájuk nem lesz megoldva! De hogyan érd el őket? És hol? És milyen tartalommal? Na, ezekre a kérdésekre jobb, ha előre felkészülsz.

5.) Teljesen új üzleti stratégiára is szükség van, főként azért is, mert most mindenki vakon repül – nagyon sokan észtvesztve kapálóznak ilyenkor –, és a korábbi üzleti célok a semmi ködébe vesznek. A vakon repülő vállalkozások magukkal ránthatnak egyébként életerős cégeket is a hülyeségükkel, főleg, ha jó hangosak is ilyenkor még közben… Nem viccelek, ez holt komoly, iparágakat tehet tönkre egy-egy végkimúló cég… A stratégián üzleti stratégiát értek, amit általában az átlagos cégeknél úgy kell érteni, hogy úgy van szükségük új stratégiára, hogy igazából soha nem is volt stratégiájuk. Az idők szava most rákényszerít mindenkit a stratégiában gondolkodásra.

Volt stratégiád? Van stratégiád? Lesz válságbiztos stratégiád? Ha nem a válasz ezekre, akkor kérj konzultációt előzetesen!

Hogyan tud a RitArt Academy segíteni neked a túlélésben?

Nagyon sok szövegírásban és online marketingben jártas céget/szolgáltatót találhatsz, de egy kezemen meg tudom számolni köztük azokat, akiknek volt már tapasztalatuk válsággal, és köztük mi is ott vagyunk. Ez tudod olyan, mint a mondás: a viharos tenger edzi a legkeményebb hajósokat.

Az edzett hajósok, amilyenek mi is vagyunk, most erősen markolják a kormányt, és átlátnak a ködön, káoszon, füstfelhőkön és biztonsággal a kikötőbe kormányozzák a hajókat. A többiek hatalmas csinnadrattával száguldanak a sziklák felé…

Úgy tudunk segíteni a vállalkozásodnak a túlélésben, hogy

  • tudjuk, hogy miről kell, miről érdemes és miről hasznos kommunikálnod, de azt is tudjuk, hogy milyen intenzitással és milyen időzítéssel érdemes csinálnod,
  • tudjuk, milyen platformokra kell ráerősítened az online marketingben;
  • tudjuk, hogy hogyan tudod az értékesítést megturbózni a saját gondozású online platformjaidon, mint amilyen a weboldalad (landing oldalak), blogod, hírleveled;
  • segítünk kitalálni, hogy milyen tartalomstratégiai változtatásokra van szükséged az eddigiekhez képest;
  • az egyedi és rendszeres tartalmaid fejlesztését pedig el is végezzük a RitArt Szövegírás Szolgáltatás keretében.
  • Tudunk segíteni konzultációval is. Kérd ingyenes tartalomstratégiai konzultációnkat mihamarabb, mert az idő ellened dolgozik>>

Három kulcsfontosságú terület a szövegírásban a közeli és középtávú jövőben

Három kiemelt területre lesz érdemes rákoncentrálnod a közeljövőben:

1.) Landing oldalak fejlesztése – Sokkal hosszabb szövegekre, sokkal tartalmasabb, mélyebb információkat közlő írásokra lesz szükséged, amik sokkal nagyobb profizmussal viszik végig az olvasókat a megfelelő kognitív folyamatokon. Fel van erre készülve az a szövegíró, aki elhitette az ügyfeleivel, hogy a rövid szöveg is működik? (A rövid szövegek reklámokban működnek, landing oldalakon biztosan nem.) A korábbiakhoz képest sokkal inkább ismerned kell a teljes célközönséged különböző alszegmenseit, és nekik külön kell kommunikálnod, tehát szegmentálnod is kell majd.

2.) Kerülj közelebb! – Majdnem, hogy baráti viszonyba kell kerülnöd már a potenciális ügyfelekkel is, nemcsak a meglévőkkel. A barátok ugyanis válságban is kitartanak egymás mellett. Sokkal jobban oda kell figyelned a személyességre, az emberi oldalra, a közvetlen hangnemre, a kapcsolatok erejére és a meggyőzés finom árnyalataira. Ennek nagyon sok módja van, szerencsére mi ebben is profik vagyunk 😊.

3.) Élettől lüktetve – Válságban alapvető, hogy életjeleket kell adni, miszerint „Hahó, mi még itt vagyunk, mi még nem mentünk tönkre!” – hát de milyen üzenete van ennek kérem szépen? Az életjel kevés. Az még kevés, ha alig ver a pulzusod és pihegsz, mint egy fészekből kiesett csibe. Életerőt kell mutatnod az ügyfelek és a potenciális ügyfelek felé és meg kell mutatnod, hogy nemcsak túléled, de meg is erősödsz a válságban. Ez egyrészt a válság idején biztosítja a folyamatos üzletmenetet a vállalkozásod számára, a válság után pedig beköszönt majd a Kánaán, mert akkorra már akár piacvezető is lehetsz.

Szöveggel a válság ellen

A fejedet a homokba dugni = halálos veszedelem.

A válságról nem tudomást venni = halálos veszedelem.

Eltitkolni az ügyfelek elől azt, hogy velük vagy a válságban is = halálos veszedelem.

Kérd ingyenes tartalomstratégiai konzultációnkat mihamarabb, mert az idő most ellened dolgozik>>

Mi megírjuk neked azokat a szövegeket, amikkel nemcsak túléled, de életerővel töltöd fel a vállalkozásodat a válságban.

Itt találod a részleteket, árakat, egyéb tudnivalókat a szövegírás szolgáltatásról, katt a képre vagy a linkre!

Szövegírás válságban

RitArt Szövegírás Szolgáltatás>>