Három egyszerű lépés, hogy visszaszerezd az ügyfeleidet a járványhelyzet után
Hogyan szerezzük vissza a koronavírus járvány miatt elveszett ügyfeleinket?
Hogyan adjunk életjelet magunkról?
Hogyan csökkentsük a kényszerű bezárás/kimaradás után a veszteségeinket?
Még felméretlenek a károk, amiket a társadalom és a gazdaság szenvedtek el a koronavírus miatt. Még a járványhelyzetnek sincs vége, ezekben a pillanatokban még csak a jövőbeli korlátozás-enyhítő lépéseket tervezgetik és csepegtetik kormányszintről óvatosan.
5 hete állt le minden, amikor március 16-ától bezárták az iskolákat, és korlátozták bizonyos kereskedelmi egységek nyitva tartását. Még legalább 5 hétig tart meglátásom szerint, mire minden korlátozást enyhítenek, de a járvány újbóli kitörésétől tartva lehet, hogy ez az időtartam jóval hosszabb lesz.
Akármire is számíthatunk, nincs idő arra, hogy még több ügyfelet veszítsünk, és még több ügyfelünk maradjon kiszolgálás, termék és szolgáltatás nélkül.
Az enyhítések első fázisában nem kötelező kinyitni és újra teljes erővel dolgozni, de pontosan most van itt az ideje annak, amikor lassan elkezdünk kifelé menni az erdőből, hogy újra felvegyük a kapcsolatot a potenciális és meglévő ügyfeleinkkel. (Én is éppen ezt teszem most veled :)).
Szóval, milyen három egyszerű lépést javaslok? És miért csak ezt a hármat?
Nagyon sokaknak fordult meg a fejükben mostanság, hogy teljes stratégiát kellene váltani:
- a meglévő üzletet minél inkább online-osítani,
- a beszállítók körének zömét magyarországi cégekre átállítani,
- és sokkal több tőkét felhalmozni.
MAJD.
Ugyanis ezeket ilyenfajta válságban, mint amiben most részünk van, jelen pillanatban nem lehet kivitelezni. A terv szép, a célok szépek, de MA mit csináljunk?
Minél kevésbé látszódunk, annál nagyobbak a veszteségek. Manapság piacvezetőkkel is előfordulhat az, hogy a járványhelyzet után a nulláról kell felépíteniük magukat! Hát akkor mit mondjon egy sokadik piaci szereplő, amilyen a vállalkozások óriási többsége?
Mint stratégia-mániás gyakorlati filozófus 🙂 száz tanácsot tudnék adni a stratégia újragondolására. De most nem annak van itt az ideje. Most a túlélés ideje van itt, nem a világmegváltásé. Persze ez utóbbi is gyorsan el fog következni, tehát akik stratégiázni akarnak, jól teszik, de ezen a héten még bőségesen elég lehet csak életjeleket adni.
Így adj életjelet a potenciális és régi ügyfeleidnek magadról!
- Írj hasznos tartalommal bíró cikket! Publikáld a blogodon! Legyenek benne tippek, trükkök, lépések – mint látod, én is vizet prédikálok éppen és konzekvensen vizet is iszom –, és akár olyan megoldások, amiket egyedül is kivitelezhetnek, a te konkrét segítséged nélkül. Legyen akár átfogó szakmai az anyag, korábbi, asztalfiókban senyvedő írásokat is elő lehet szedni, a lényeg, hogy valóban haszonnal bírjon ezekben a kizárólag járványról szóló időkben. Az emberek szomjazzák a MÁS témákat, a hasznos dolgokat, a számukra új információkat. Szolgáld ki őket vele!
- Oszd meg a közösségi médiában is a cikket, és használd ki a közösségi média marketing erejét. Bíztasd őket kérdésfeltevésre, és ha kérdeznek, akkor tényleg válaszolj! Ha hozzászólnak, köszönd meg, ha megosztják, azt is. Most kiderült, hogy a nagyon hosszú tartalmakat is szeretik elolvasni például a Facebook-on az emberek, tehát az is lehet egy opció, hogy egyik nap megosztod a cikk linkjét egy kis felvezető szöveggel, de másik napon – mondjuk két nap múlva – megosztod a teljes tartalmat, képet mellékelve. A lényeg most az, hogy életjelet adj, nem pedig az, hogy ezrek vándoroljanak át a weboldaladra, aztán gyorsan rendeljenek is. Most nem biztos, hogy még rendelni akarnak, most még csak gyűjtik, hogy jövő héten meg utána kitől rendelhetnek, hova mehetnek vásárolni.
- Ha vannak hírlevél feliratkozóid, akkor küldd ki nekik is a cikket. Elég egy rövid felvezető, amiben akár azt is leírod, hogy „itt vagyunk és itt is leszünk”, és a cikk linkje. Buzdíts őket hozzászólásra – akik feliratkoztak már, azok elkötelezettebbek és bátrabbak is, tehát nagyobb eséllyel kommentálják is az írásodat. Ha nincsenek hírlevél feliratkozóid, akkor lépj előre az első pontra, és a két első pontot ismételd meg 3-4 nap múlva egy új cikkel!
A lényeg az, hogy:
1.) Egyetlen létrehozott tartalmat több platformon is fel lehet és fel is kell használni.
2.) Nem most kell bevezetni az innovációkat, hanem azt kell kihasználnunk, amink most kéznél van.
Bónusz tippek:
– Amikor felkerült a Facebookra is a megosztott cikk, akkor onnan vissza lehet ágyazni a cikk aljába a FB tartalmat. Így akik a hírlevélből vagy csak úgy véletlenül eltalálnak hozzád, összeköthetőek a közösségi médiás jelenléteddel is. (Nagyobb eséllyel lájkolnak pl.) Valahogy így fog kinézni, ahogy itt látod alább.
– A cikk tartalmát felolvashatod akár videó (arcodat is megmutatva), akár hanganyag formátumban és feltöltheted a Youtube-ra is (vagy a videót, vagy a hanganyagot egy borítóképpel), és a videót is osztogathatod majd a következő napokban. Ezért is kell ütős tartalom, hogy több platformon is megállja a helyét!
– A cikket folyamatosan fejlesztheted, bővítheted – pl. beágyazásokkal, korábbi tartalmak behivatkozásával, képgalériával –, és ezek megtörténte mindig újra megosztási lehetőséget biztosít. Nem biztos, hogy állandóan az új tartalmak hajkurászásával kell foglalkoznod, az is jó, ha például egy héten keresztül az új cikkedet még tökéletesítgeted. Ez mindig új figyelemgenerálásra ad okot.
– Ne hirdesd ezt a tartalmat! Csak akkor szabad hirdetni – kiemelni –, ha eleve olyan a tartalom, ami azonnali rendelésre, vagy azonnali feliratkozásra buzdít! (De akkor az nem cikk, hanem sales-szöveg.) Ne pazarold a pénzed arra, hogy párszáz emberrel több lássa a megosztást, mert abból sem most, sem a jövőben még nem lesznek ügyfelek, mivel a szakadékot, ami köztetek van, egy cikk nem tudja áthidalni (sales-szöveg igen).
Csinálj valamit! Kezdd el, aztán építgesd folyamatosan!
Adj kezdésnek akár csak három tippet, töltsd fel, oszd meg, oszd meg újra, küldd ki, olvasd fel hanganyaggá, ágyazd be, bővítsd képekkel, stb.
És innentől kezdve soha ne állj meg! Legyél mindig szem előtt, mert ha eltűnsz a potenciális ügyfelek elől, akkor rólad is azt fogják gondolni, mint oly’ sokakról: hogy a vállalkozásod örökre megszűnt létezni.
Jó munkát!
Szeretettel,
Vidi Rita