Online Marketing Alapok 3. – Az online marketing labirintusa

Online Marketing Alapok tanfolyam 3.

(Azt javaslom, hogy MOST készíts elő jegyzeteléshez eszközöket, mert ez nagy falat lesz :))

Emlékezzünk vissza, amit az online marketing legfőbb csatornáiról mondtunk:

Az online marketing legfőbb csatornái:
– keresők
– más webhelyek
– email
– közösségi média

Ezek a legfőbb csatornák, AHONNAN terelni tudod az embereket, és persze a honnan majd magában hordozza a hogyanokat is.

De még mielőtt azon agyalnánk, hogy HONNAN tereljük az embereket magunkhoz, ahhoz előbb létre kell hoznunk egy bázist, egy érkeztetési pontot AHOVA tereled a majdani potenciális ügyfeleket.

 

Ez a HOVA, ez a te honlapod, weboldalad, online boltod, blogod, vagy akármid, de a lényeg, hogy a tiéd. Te adminisztrálod, főként azon keresztül kommunikálsz az emberekkel, és a háttérben pedig olyan folyamatokat futtathatsz, amiket csak akarsz.

Ezt tényleg úgy kell elképzelni, mint egy üzlethelyiséget vagy irodát, ahol fogadod az embereket és ténylegesen vásárlót csinálsz belőlük.

A marketing alapvetései

Bár a professzionális online marketingnek már Magyarországon is nagy keletje és irodalma van – a szakértők munkásságáról nem is beszélve –, óriási a katyvasz is.

Mi az online marketing?

Ahhoz, hogy tényleg pontosan értsük, mi az online marketing, tudnunk és értenünk kell, hogy mi a marketing.

A marketing fogalma

A marketing nem más, mint az az értékesítés centrikus a tevékenység és szemléletmód , amellyel a vállalkozás a saját piacát növeli és befolyásolja.

Egyszerűbben megfogalmazva: az az értékesítési végcélú tevékenység, amellyel a piacot vásárlásra és visszatérő vásárlásra bírod, és ehhez az embereket, a célközönséget nagy tömegben mozgatod.

Ebből kifolyólag a marketing nemcsak reklám a tévében, hanem pl.

  • marketing az összes hirdetés,
  • marketing a PR,
  • marketing minden nyilvános megjelenés,
  • marketing a hűségprogram,
  • marketing a pontgyűjtő akció,
  • marketing a szórólapozás,
  • marketing a vevők oktatása, hogy jobban tudják használni a terméket,
  • marketing az ügyfélszolgálat minősége,
  • marketing a mosolygó eladó a boltban,
  • marketing a vevő elvárásának megfelelő minőség,
  • és marketing minden, ami tereli az embereket a vállalkozásod felé,
  • és marketing minden, ami vásárlásra és újabb vásárlásra ösztönzi a piacot – tehát szintén terelgeti az embereket.

Miért fontos, hogy értékesítési célú legyen már a marketingünk is?
Elvégre lehet marketinget alkalmazni azért is, hogy szeressenek bennünket az emberek, de az értékesítés fog PÉNZT CSINÁLNI a tömegekből. Az eladásból és az értékesítésből él meg a cég, pusztán a marketingből NEM.

Magyarország marketinggurui! Ejnye-ejnye!

Amikor én kezdtem vállalkozni – illetve még csak terveztem – 2006 környékén, akkor találtam egy remek blogot, melyet Wolf Gábor szerkesztett, és kisvállalati marketingről szólt. Hát én éppen kisvállalatnak készültem, és Gábor blogposztjai annyira egyértelműen jól leírták, hogyan érdemes például szórólapozni, hogyan érdemes újságban reklámozni, hogyan érdemes online, a hírlevélolvasókkal kommunikálni, hogy az egyszerűen szárnyakat adott. Velem együtt túlzás nélkül ezrek próbálták ki a blogon található ötleteket, és arattak velük nagy sikereket. Gábor soha, semmi mást nem tanított, mint azt, hogy a marketing sikeressé teheti a vállalkozásodat, és a marketinget kisvállalkozások sokkal frappánsabban használhatják, mint mondjuk multinacionális társaik. Amikor Gábor Kisvállalati Marketing Biblia című könyve megjelent, akkor megkeresett emailben, hogy szeretné az egyik lelkes kommentemet véleményként berakni a könyvbe, hozzájárulok-e. Természetesen hozzájárultam, sőt, örömmel tettem. Mai napig vallom, hogy ha ő akkor nem blogol, hogy ha ő akkoriban nem működteti a Marketing Navigátor magazinját, ha nem ad ki CD-ket, akkor fogalmam sem lett volna, hogyan is kell elindulni a vállalkozás síkos és olykor lejtőmódra csúszós pályáján.

A marketing adott nekem annyi pluszt, amivel mindig gondolkodás és felesleges aggódás nélkül biztos lehettem abban, hogy minden lesz a kezemben eszköz, amihez nyúlhatok.

Aztán jöttek a Gáboréval párhuzamos blogok, és vele párhuzamosan a megmondó szakértők.
Online marketingről olvashattunk, aztán online médiahasználatról. Különböző hirdetési felületek előnyeinek kiaknázásáról a Google Adwords szakértők révén. Közösségi médiumok használatáról – ez már olyan 2008 korai hónapjaiban volt, amikor már itthon is tarolni kezdett a Twitter és a Facebook, és már haldoklott az IWIW –, és voltak olyan megosztó személyiségek is a placcon, akik számára az volt a reggeli kávé mellé a napi célkitűzés, hogy minél több marketingben hívőt összeugrasszanak. Ma már ezek az emberek sokkal konszolidáltabbak, mint akkoriban voltak.

Wolf Gábor konferenciái mellett megjelentek ilyen kezdeményezések, hogy MarketingTorta, Barta Tibor nevével fémjelezve (aki a téma prominensei mellett inkább háttérbe húzódó, menedzser jellegű, szerény figura volt, nem tört szakértői babérokra), és előtűntek a kisvállalatok számára addig homályban lévő olyan emberek, mint Sas István, Kürti Sándor és Wermer András.

Fantasztikusan izgalmas időszak volt, gyakorlatilag minden vállalkozás, aki kicsit is adott az online marketingjére, személyesen is ismerte egymást, és külön fórumok, mastermind csoportok szerveződtek, hogy még több információt lehessen megosztani egymással, és a közös beszélgetések révén még inkább el lehessen mélyíteni a tudást, továbbá minden jó ötletre láthassunk gyakorlati megtapasztalást – még ha mindenki nem is próbált ki mindig mindent.

Mondom még egyszer: fantasztikusan pörgős, izgalmas, szép időszak volt.

Csak egyvalamiről terelődött el a figyelem.

Arról, hogy a marketing és az online marketing arra való, hogy tömegeket mozgassunk ide-oda-amoda.

És arról terelődött el végképp minden fókusz, hogy a pénzt nem a marketing fogja termelni ezekben a lelkes, marketingmániás vállalkozásokban – mint amilyen én is voltam és vagyok –, hanem az értékesítés.

Visszatekintve 13évet a magyar kkv-k marketingtörekvéseire, és a magyar online marketing megoldásokra és trendekre, azt kell, hogy mondjam, hogy volt olyan időszak, amikor azt gondoltam, hogy „jé, a 10 millió marketinges országa lettünk!”

De persze legyünk nagyon korrektek: egyszerre lehetünk a 10 millió marketinges és egyidejűleg 10 millió ÉRTÉKESÍTŐ országa, és soha nem szabad, hogy a vállalkozások életét és túlélését biztosító különböző eszközök közül egyvalami – jelen példában a marketing – kapjon olyan eltúlzott figyelmet, ami minden másról leveszi a fókuszt.

Nagyon fontos, hogy minél nagyobb tömegben tudjuk mozgatni a vállalkozásunk felé a célközönség különböző elköteleződési szintjén álló embereket, és természetesen nagyon fontos, hogy a megfelelő pillanatokban már ne csak terelni akarjuk őket, hanem átvezetni őket a vásárlás ajtaján, amin csak kiváltságosak juthatnak át: a tömegekből minél több kvalifikált tényleges vevőre szert tenni, akik már fizetnek nekünk, vásárolnak nálunk.

A marketing nagyon könnyedén el tudja vinni a fókuszt minden másról, mert ugyanolyan kreatív tevékenység, mint bármilyen alkotás: foglalatoskodni vele is örömet okoz, az sem lényeg igazából, ha nem hoz eredményeket. Igazi flow állapotot, áramlás-élményt, jelenben-levés élményt idéz elő, ez által egy vállalkozás életében könnyedén képes arra, hogy mindent vigyen.

Számtalan olyan vállalkozást látni, akiknek annak ellenére rosszul megy, hogy jó a marketingjük.

Az én vállalkozói életemben is voltak olyan időszakok, hogy mindenki irigyelt a jó marketingemért, a bankszámlánkon meg közben volt valami 19ezer forint, ami messze nem volt irigylésre méltó helyzet.

Nagyon fontos tudatosítanod  magadban, újra és újra, hogy a marketinggel a tömegeket mozgatod, de értékesíteni nem a marketing fog, hanem az értékesítési folyamatod, vagy épp az értékesítőd. Az értékesítésről külön könyvet írtam: Értékesítés 7 lépésben

 

Írd ki magadnak:

marketing = tömegek mozgatása

értékesítés = pénz termelése

Ezt a két tevékenységet összhangban kell működtetned párhuzamosan és folyamatosan. Akkor lesz gazdag a vállalkozásod, és te magad is. A marketing is és az értékesítés is a vállalkozásod stratégiájának taktikai eszközei. Lehet valamelyik nélkül élni, csak nem túl magas szinten, és nem túl sokáig.

Két, életbevágóan fontos marketing fogalom

Még mielőtt az online marketing specialitásaira rákanyarodnánk, beszélgessünk néhány marketing fogalomról, mert ezek az online marketingre is vonatkozni fognak, és mi azt sem engedjük meg magunknak, hogy az online marketing túldimenzionálása elvigye a fókuszt magáról a marketingről, ami mégiscsak az online marketing anyja, és egyben közgazdasági fogalom is (a közgazdaságtan az online marketinget csak egy külön csatornaként kezeli).

Toló marketing kontra húzó marketing

Henry Ford a tolómarketinget alkalmazta az autó elterjesztésekor. Nem foglalkozott azzal, hogy nincs rá igény, és rettegnek az autótól az emberek, tolta maga előtt a projektet, és ezzel először kevés, majd egyre több megrendelése lett, aztán kitört az autóforradalom. A toló marketingben óriási szerepe van a piacvezető kommunikációi és stratégiai húzásai mellett a kihívók és követők kommunikációinak és stratégiai lépéseinek.

Ugyanis, ha Henry Ford akkoriban teljesen egyedül lett volna a piacon, és nem jönnek hírek a világ minden részéről, hogy máshol is próbálkoznak az automobil elterjesztésével, akkor lehet, hogy fuccsba ment volna az egész dolog, és ma is ló- és szamárháton járnánk, vagy ami még rosszabb: öszvérháton.

Mind Henry Ford, mind az összes többi piaci szereplő kommunikációja és lépései Ford törekvéseit erősítették.

A többieknek a kedvező alkalmakra kellett várniuk.

Ekkor lép be a képbe a húzó marketing. Amikor a piac valós, már létező igényeire reagálunk, konkrétan problémát oldunk meg. Ekkor is mesterien kell stratégiázni és kommunikálni, de már jóval könnyebb dolgunk van, és ezeknek a kivitelezésében nagyon sokat segítenek a közösségi oldalak, hiszen ott tobzódnak a fantasztikus tartalmakra vágyó népek, milliószámra. Nekünk csak ki kell okoskodnunk, hogy ők mire kattintanának a legszívesebben, és máris százezres tömegeket terelhetünk például a weboldalunkra. Zseniális ugye? Hát nem biztos, hogy az. De pontosítsunk előbb:

Toló marketing = én tudom, mire van szüksége a piacnak, és addig tolom a cuccot, míg rá nem jönnek, el nem fogadják, el nem kezdik elismerni azt, hogy valóban nekem volt igazam. Ebben segítenek a piac más szereplői is, már a puszta jelenlétükkel is, tehát fontos, hogy ha lehet, ne legyek egy szál egyedül a piacon.

Húzó marketing = valós, már meglévő piaci igényekre szakosodom, és olyasmit adok, amit a piacvezető nem tudott, vagy nem akart megadni, de én megadom, mert én folyamatosan a piac ütőerén tartom az ujjaimat, és ha az megrebben, én már reagálok is.

Ugye milyen jól hangzik mindkettő?

Puzsér Róbert, aki szerintem korunk legzseniálisabb gondolkodója, publicistája és valódi vezéregyénisége – nem mellesleg gyűlöli a marketing kb. minden formáját –, úgy szokta megfogalmazni, hogy van a Krisztusi marketing és van az Antikrisztusi marketing.

A Krisztusi marketing az, ami Jézus eljövetelével modellezhető cselekvéssor: az, amikor én hiszek valamiben, meggyőződéses vagyok valamiben, és csak és kizárólag azt tolom, és nem érdekel, hogy éhen halok-e, vagy kacsalábon forgó kastélyom lesz-e belőle, mert az érdekel, hogy ez a dolog, az az én hitvallásom ez megnyilvánuljon a világban. Én úgy érzem, hogy erre van szükség, és azért érzem úgy, mert nekem ez küldetésem. Hiszek benne, csinálom, és ha a világ öt perc múlva érik meg arra, hogy ezt a forradalmi, új, radikális és hosszú távú megoldást elfogadja, akkor hurrá, de ha 20 év múlva érik meg rá, én addig fogok kitartani!

Ez a toló marketing, ez olyan, mint Jézus eljövetele, a megváltó eljövetele.

Az Antikrisztusi marketing pedig az el NEM jövetel. Sokan az Antikrisztust a Sátánnal, vagy valamilyen végtelenül gonosz lénnyel azonosítják, pedig ha Jézus az eljövetel archetípusa, akkor az Antikrisztusé nem más, mint az el NEM jövetel, vagyis – és most kapaszkodj meg – a húzó marketing. Amikor nem valami lényeges jön el, ami változást hoz a világban, hanem a lényegtelen jön el, ami semmi változást nem hoz, csak éppen aktuális, aprócseprő igényeket elégít ki.

Az, amit ma látsz a Facebookon, hogy Tibi atyák és celebek gyűjtenek maguk köré milliós nagyságrendben követőket, és ott az emberek, az ő követőik abban sem tudnak egyetérteni végül, hogy az ég kék-e, és zöld-e a fű, az a húzómarketing, az az Antikrisztusi marketing.

Az, amit a bulvárban látsz, hogy állandóan mindenki szennyese ki van teregetve, és hogy ma már a politika is a bulváron keresztül akar eljutni az emberi elmékbe – erre „csodálatos” példa a bulvárhős Donald Trump megválasztása –, az is Antikrisztusi művelet.

„De hát az értékesítésnél mindig a problémákra adandó válaszokról beszéltünk!” – horkanhatnál fel, de nem jogosan.

A te vállalkozásod jelenléte a világban nem alapulhat arra, hogy kizárólag csak problémákra adsz választ, és a marketingedet sem alapozhatod arra, hogy majd az igényeket figyeled, és azokra reagálsz, mert a marketing, ha pusztán csak reakció, akkor antikrisztusivá válik (ha maradunk Puzsér Róbert definíciójánál, és szerintem maradjunk :)).

Természetesen nem várom el senkitől, hogy a Krisztusi-Antikrisztusi megközelítést elfogadja, hiszen ez egyébként is csak a toló- és húzómarketing közti különbséget hivatott esetünkben megmutatni, de az üzenet ugyanaz.

Ne alapíts vállalkozást arra, hogy kizárólag a piac igényeire reagálj majd, mert neked JOBBAN KELL TUDNOD mindenkinél, hogy milyen magasabb rendű, valódi nyomot hagyó célokra van szüksége a világnak, és te ezeknek a céloknak a valóra váltásában oroszlánrészt kell, hogy vállalj.

Ez is a stratégiai látásmód része. A tolómarketing-stratégia alkalmazása – amely mellett természetesen eszközként olykor felmerülhet a húzó marketing is – egy előremutató dolog a világban.

Legyél inkább Henry Ford, mint Tibi atya!

Az online marketing

Mi akkor tehát az online marketing, ha végiggondoljuk az eddigieket?

Minden olyan értékesítés-orientált ONLINE tevékenység, amely a piacot vásárlásra, és a vevőket visszatérő vásárlásra bírja, és amely nagy tömegekben mozgatja az embereket a vállalkozás felé, és amely elvégzi a vevővé konvertálás munkafolyamatait, méghozzá automatizálva.

Mindig az legyen a szemed előtt, hogy: NAGY TÖMEGEK!

Hogyan mozgatjuk a nagy tömegeket online?

Első lépés az, hogy tisztázzuk a célokat.

Az online marketing főbb céljai:

  • A vállalkozás széles tömegekkel való megismertetése, hogy azokból a potenciális vevőket tovább lehessen terelni az igény konkrét felkeltése és a vásárlás felé – tehát, hogy átadhassuk a terepet az értékesítésnek.
  • A vállalkozás azon emberekhez való eljuttatása, akik a téma iránt már igen, de konkrétan a vállalkozás iránt még egyáltalán nem érdeklődnek.
  • Az online marketing célja lehet az is, hogy más, hozzánk hasonló vállalkozásnál már ilyen-olyan mértékben elköteleződött tömegeket átcsábítsuk magunkhoz.
  • Az online marketing hatékonyságának köszönhetően lehet az is célunk, hogy nagyon-nagyon kiszámítható módon előkészítsük a terepet az emberek fejében az értékesítéshez. Nemcsak terelgetjük őket, hanem a válaszút elé is odaállítjuk. (Lásd 2. lecke videó)

Online marketing kismilliónyi módszertant és al-ágazatot számlál, de vannak főbb összetevői:

  • Tartalomfejlesztés, és azzal olvasók verbuválása;
  • az olvasók edukálása, vevő-irányba mozdítása olyan témák tárgyalásával, amik túlmutatnak egy egyszerű, olvasmányos cikk keretein (erre szolgálnak például a csali anyagok);
  • a közönség szórakoztatása különböző platformokon, például a közösségi oldalunkon, vagy a Youtube csatornánkon (az előző két pont is kivitelezhető részben ezen felületeken);
  • Az értékesítési folyamat előkészítése szuggesztív tartalmakkal, a gondolatbefolyásolást nagyüzemben kivitelezve;
  • Állandó kapcsolattartás minél szélesebb körrel, akiknek az érdeklődését folyamatosan fenntartjuk és közben mélyítjük is az igényüket a mi megoldásainkra;
  • Marketing és értékesítési kampányok nagyon hatékony kivitelezése modern online eszközökkel – a marketing terén ez akkor valósul meg, mikor nagyobb erőforrásokat vetünk be, hogy rövid idő alatt rengeteg embert magunk köré gyűjtsünk, például különböző, más weboldalakon megjelenő hirdetéseinkkel;
  • Adatok rögzítése a lehető legtöbb dimenzióról, amikkel a közönségünk leírható – például, hogy mikor járnak az oldalunkon és mennyi időt töltenek ott;
  • Az adatok elemzése, és ezekből taktikai és stratégiai döntések meghozatala;
  • Weboldal,
  • Webshop,
  • Blog,
  • Értékesítési oldal,
  • És mindezek tartalma;
  • Hírlevél szoftver, ami segít a hatékony és eredményes terelésben és kapcsolattartásban;
  • Egyéb alkalmazások, szoftverek, amik a döntést és a folyamatot segítik, támogatják (pl. CRM rendszer, számlázó rendszerek, ügyfélkiszolgáló rendszerek, automatizmusok – pl. Facebookra automatikusan posztoló alkalmazás)
  • Ezekről sok szó lesz, de megint ki kell térnünk olyasmire, ami elviszi a fókuszt a lényegről.

Mik a legújabb online marketing trendek?

Az online marketing, mivel szoros összefüggésben áll a technológiával, egy olyan eszköz, ami képes túldimenzionálni önmagát. Manapság olyan varázsszavak röpködnek az online marketing terén, mint big data, influencer, inbound marketing, gamifikáció, adatvezérelt marketing.

Mind-mind csupa olyan dolog, amiről első nekifutásra fogalmunk sincs, hogy mit jelentenek, és könyvnyi szövegeket kell róluk elolvasni, hogy az elméletüket felfogjuk.

Azt gondolom, hogy anélkül, hogy kifejteném, hogy mi a big data, kik az influencerek, mi az inbound marketing, mi a gamifikció, és miért nagyon fontos az adatvezérelt marketing, ki kell jelentenem, hogy igen, ezek mind-mind csodálatos dolgok. Csak éppen ha az online marketinget ennyire túldimenzionáljuk, de mellette az értékesítést meg nem tudjuk túldimenzionálni, mert az online értékesítés még mindig ugyanaz, ami 10 éve volt, és 100 éve volt (csak akkor szóban), akkor az történik, amitől eddig is óva intettelek: hogy felborul az összhang.

A big data nekem nagyon nagy kedvencem, már évek óta tanulom, mi is ez, hogy működik, sőt, szoftverem is van hozzá, de kisvállalatok számára ma ez használhatatlan. Szabadidőmben legalább 300 órát foglalkoztam már ezzel úgy, hogy ez engem tényleg érdekelt. Gondolod, hogy te, aki csak sok vevőt akar, el tud mélyedni egy ennyire óriási dologban, mint amilyen a big data? Mert szerintem nem.

Ha nem tudsz elmélyedni, tudod majd használni? Biztosan nem.

Ha elmélyedsz benne mégis, akkor tudod majd használni? Egyáltalán nem biztos, hogy igen.

Nos, megkönnyítem számodra a döntést: nincs szükséged big datára az online marketingedben.

Az emberiségnek szüksége van a big datára, de az online marketing csak egy felhasználási terület, és a big data-nak nem ez a lényege, hanem kb. minden MÁS.

Ezek a hipermodern trendek az online marketingben sajnos túlságosan is az antikrisztusi vonalat képviselik, és nekem az a meglátásom, hogy egy vállalkozásnak ezekre évekig nincs szüksége.

Sokkal inkább van szükséged arra, hogy kitaláld, hogy mi a küldetésed, kitaláld, mi az a plusz, amit a vállalkozásod a világba tesz, és kitaláld azt, hogy hogyan fogsz eladni, és EBBEN hogyan fog SEGÍTENI a marketing és az online marketing.

Majd amikor már évek óta profi leszel mindenben, akkor nagy ráérésedben foglalkozhatsz gamifikációval, meg big datával. (Adatvezéreltségről lesz még szó.)

Az online marketing alap eszközei és kellékei

Domain

Domain név (vagy domén név) – ez az a név, amit a böngészőbe beírva, a domain kiterjesztését is gondosan odabiggyesztve elérhetővé és láthatóvá válik a weblapunk (vagy ha még nem töltöttünk fel semmit, akkor annak hiánya). Domain név az, hogy vidirita.com. Ebből maga a domain a vidirita, a .com pedig a kiterjesztése.

Óriási vitákat szokott generálni az, hogy mi legyen a domain nevünk és milyen legyen a kiterjesztése, de az elmúlt évtizedben bebizonyosodott, hogy igazából teljesen mindegy. A keresőoptimalizálás megszállottjai – lásd alább – természetesen imádják a kulcsszavas domaineket, amikor a pont előtt valami olyan szó van, amire sokan keresnek, és ilyen domainekért milliókat is képesek lennének kifizetni, még Magyarországon is. Domaint, ha még nem volt regisztrálva konkrétan az a megnevezés azzal a kiterjesztéssel, akkor pillanatok alatt, és párezer forintos költséggel lehet regisztrálni. A domain csak egy időre lesz a tiéd – pl. 1-2 évre –, és a jogosultságodat mindig frissítened kell, újabb évekre történő előfizetéssel. Ilyenkor a hosszabbításra mindig jogosult is vagy! Ez kicsit olyan, mint a licenc. Ha elmulasztod a frissítést – újabb időszakra történő befizetést –, akkor a jogosultságod megszűnik, és lekapcsolják az oldalt is. De ez utóbbit csak elérhetőség szempontból, mert az adatok attól még ott maradhatnak a tárhelyen.

Mi legyen a kiterjesztés?

Igazából mindegy! Ha vélhetően nagyüzemben fogod használni az email marketinget, te magad közvetlen linkekre fogod küldeni a látogatókat az email listádról, és az is lehet, hogy a domain nevet soha senki nem fogja látni. Egyszerűen csak kattint a linkre, amit megadsz, aztán meg olvassa, amit ott talál. A .hu-s domainek regisztrációja kifejezett macerával jár, én azért is szoktam előnyben részesíteni a .com domain neveket, mert azokat néhány órán belül birtokba lehet venni, és el lehet kezdeni az oldal építését mindenféle papírozás, meg várakozás nélkül.

Van egy olyan szemlélet, miszerint, ha úgy gondolod, hogy életbe vágóan fontos, hogy az adott országnak megfelelő domain kiterjesztésed legyen, akkor válaszd azt, egyébként pedig a .com tökéletes. De például, ha német piacra akarsz egy .de kiterjesztésű domaint, akkor azzal fogsz szembesülni, hogy ahhoz német lakcímmel kell rendelkezned. Tehát azon túl, hogy mi az ötleted, meg a meglátásod, még a jogszabályok is befolyásolhatják a kivitelezést. Alapesetben a .com kiterjesztést az egész világon elfogadják általános domain kiterjesztésnek, tehát Magyarországon és Európában is.

Tárhely

Ahhoz, hogy a domain működőképes legyen, mindenképp kell egy tárhely is az oldal mögé, ami gyakorlatilag a fájlokat tárolja és futtatásra alkalma felületet biztosít számukra. A tárhelyek nemcsak az oldal kódját tárolják, de adatbázis hozzáférést is biztosítanak, amikbe a sok-sok fájl egyidejű működése során létrejövő plusz adatok tárolódnak, és hívódnak le a megfelelő pillanatban. Nem kell kívülről fújni a tárhely működési elvét, de azt jó tudni, hogy a tárhelynek is van egy tárolási kapacitása, ami természetesen folyamatosan bővíthető, illetve a domainhez tartozó email címek is itt hozhatóak létre, mint ahogyan a https protokollt is itt lehet beállítani. Olyan tárhelyet érdemes foglalni, amihez korlátlan adatbázis forgalom biztosított, és maga a tárhely tároló kapacitása legalább kb. 500 MB-ról indul, hogy ne kelljen soha spórolni a hellyel.
Egy tárhelyhez több domain is rendelhető, ez esetben a különböző domainekhez tartozó adathalmazok közösen használják a tárhely kapacitását és technikai működésének előnyeit anélkül, hogy egymást zavarnák. Zseniális, nem?

Hol regisztráljak domaint és tárhelyet?

Ahol csak akarsz, és amely szolgáltató szimpatikus számodra. A tárhelyszolgáltatók garantálják, hogy 95-99%-ban egész évben, és éjjel-nappal rendelkezésre állnak a szerverek, ez azt jelenti, hogy éves szinten a 80-400 órás állásidő az teljesen korrekt szolgáltatás. A tapasztalatom szerint egyébként éves szinten maximum 5-6 órát szoktak állni a szerverek hiba miatt, egyébként pedig minden karbantartást éjszakára időzítenek, és előre szólnak róluk. Ahogy a számítógépekben, úgy ma már a tárhelyeknél is nagy előny, ha úgynevezett SSD tárhelyet biztosít a tárhelyszolgáltató. Ezek nagyon gyors elérést biztosítanak a weboldalnak, ami ma már alap követelmény, elvégre a felhasználók egyre türelmetlenebbek, az adatok pedig egyre nagyobb volumenben születnek pillanatról-pillanatra.

A weboldal

A weboldal, más néven honlap, az a felülete az üzletednek, amit a domain nevet beírva lát a látogató. De nemcsak az, amit a látogató lát kívülről, hanem az is, amit te látsz belülről. A weboldal tulajdonképpen fájlok összessége és speciális összefüggése, rendszere. Ha az egyik fájlhoz hozzápiszkálsz, minden lehalhat, de az is lehet, hogy kitörölsz valamit, és semmi nyoma nem lesz hibás működésnek. Bármit is csinálsz, csak átgondoltan szabad tenned.

A weboldalakat általában html, php, javascript és css programnyelvek írják le, és működtetik. Az ezekben a nyelvekben való jártasság nem előfeltétel ahhoz, hogy működtetni tudd a honlapodat, sőt, tapasztalatom szerint üzletileg előremutatóbb lehet, ha a tulajdonos nem tud hozzányúlni a kódhoz (mert fél hozzányúlni), és ezért mindig rendszerszemlélettel tudja kezelni a weboldalt és a vele kapcsolatos feladatokat, és nem veszik el a részletekben.

Természetesen nem hátrány az sem, ha html nézetben be tudod írni egy link vagy egy kép kódját – erről lesz majd szó a következő leckében –, de ha nem tudod megtenni mégsem, akkor sincs semmi gond, mert vizuális szerkesztővel, mint egy szövegszerkesztővel, már bárki, bármit meg tud csinálni a honlapján.

A weboldal a vállalkozásod arca, kirakata az Interneten.

  • A megnyilvánulása, kivitelezése, tartalma lehet olyan, mint egy kis iroda, ahol ügyfeleket fogadsz, (a vidirita.com oldalam például ilyesmi célokat szolgál)
  • lehet olyan, mint egy kisbolt, ahol speciális célcsoportnak szóló árukészletet forgalmazol – értékesítési oldalon, vagy kisebb webshopban, mint például Skultéty Andrea barátnőm webshopja, a http://www.fengshuiwebshop.hu/, ami összeköttetésben van a http://www.fengshuis.hu/ oldallal
  • és lehet olyan is, mint egy pláza, ahol akár viszonteladóknak is teret adhatsz.
  • De az sem kizárt, hogy tematikus és/vagy hírportált működtetsz, ahol nem termékeket és szolgáltatásokat adsz el, hanem hirdetési helyeket. Ezt maxolta ki a Facebook, de ilyen az új oldalunk a https://hosnokshop.com is

Az, hogy mi lehet a te üzleti modelled, arról a következő fejezetben lesz szó.

„Miből” legyen a weboldal? CMS rendszert használjunk, szolgáltatást használjunk, vagy programoztassuk egyedileg?

 

Szerintem a világ jobbátételének egyik fontos mérföldköve volt az a pillanat, amikor megjelentek az előre elkészített, moduláris jellegű honlapmotorok – a fent felsorolt kódokból álló, előre megírt honlapszoftverek, úgynevezett CMS-ek –, amilyen a WordPress, és olyan részben ingyenes, részben fizetős szolgáltatások, mint például a https://www.wix.com/.

Egy hét is kevés lenne felsorolni az összes ilyen remek lehetőséget, de arra mindenképp szánnék időt, hogy miért pont a WordPress-t javaslom ma már mindenkinek. (Én magam is használtam legalább nyolc féle más megoldást is a WordPress-en kívül, de a többség elvérzett az első napokban, így a továbbiakban róluk én nem beszélnék.)

Mit jelent a CMS?

A CMS tartalomkezelő rendszert jelent, angolul Content Management System, és bár nemcsak a honlapok sorolódnak ide, amiket letöltesz valahonnan, feltöltesz a tárhelyedre és kész, már működik is, hanem minden olyan rendszer, amiben másokkal egyidejűleg közösen lehet dolgozni, konkrétan a tartalom fejlesztésén. A legelterjedtebb CMS rendszerek a netes világban: WordPress, Joomla, Drupal, és különböző fórummotorok.

Érvek a WordPress mellett:

– Alapvetően teljesen ingyenes, és túlzás nélkül ingyenes még hozzá milliónyi sablon, milliónyi kiegészítő, tehát ha nem akarsz, egy fillért sem kell érte fizetned úgy, hogy a weboldaladat látva senki meg nem mondaná, hogy minden kis költségvetéssel készült.

– Nyílt forráskódú, ami azt jelenti, hogy az egész világ összes kódturkásza ért hozzá és hozzáférhet, és minden webfejlesztő létre tud hozni hozzá alkalmazást, tehát nem kell hetekig vadászni sem a szakembereket, sem a problémák megoldásait, sem a különböző frappáns alkalmazásokat hozzá.

– A WordPress.org szervezet gondozza az alap motort, fejleszti a biztonságot, a modernitást is szem előtt tartva, rendszeresen frissítve. Ez kicsit olyan, mint a Wikipédia. Attól megbízható, hogy csak minimálisan centralizált, mindenki csak pluszt tesz bele, el nem vesz belőle senki.

– A netes világban a beágyazottsága egyedülálló, ami azt az előnyt hordozza magában, hogy ha bármi probléma kiderül – márpedig ki szokott, most például a Microsoft tömködi be azt a hatalmas biztonsági rést, amire a napokban csodálkoztak rá egy számítógépes kártevő jóvoltából –, akkor gyakorlatilag órákon belül van rá megoldás, olyankor frissíteni kell a rendszert, és megy minden tovább a maga kerékvágásában. A frissítés kis túlzással fogalmazva: két gombnyomás.

– Mindenre van ingyenes bővítmény – beépülő alkalmazás –, amivel részfeladatokat lehet megoldani (pl. galériák csodaszép megjelenítését, hangok lejátszását, sablon egyszerűbb beállítását, stb.), sőt, a bőség zavara is fellép olykor, ha keresünk valamit, mert minden igényre nem egy, hanem ezer megoldás van.

– Ha valami nagyon egyedire van szükségünk, akkor biztosan van hozzá fizetős megoldás, amit AZONNAL elkezdhetsz használni. Nem tudom, kell-e még pluszban kihangsúlyoznom, hogy az AZONNALiság mekkora előny ma, az Interneten. Nem kell heteket várni a fejlesztésekre, pár kattintás, és megvan a működő rendszer, és tényleg működik, hiba nélkül.

Még két elterjedt, WordPress-hez hasonló CMS rendszer jöhet szóba a saját honlapunknál, az egyik a Joomla, a másik a Drupal. Mindkettőhöz volt szerencsém. A Joomla túlságosan bonyolult és monumentális, nehezen kezelhetőnek bizonyult. A Drupal frappáns, ügyes, de töredéknyi fejlesztés van rá a WordPress-hez képest. Hobbi honlapnak jó lehet a Drupal is, de ha bármilyen plusz alkalmazásra szükséged lenne az idők során, és a vállalkozásodat alapoztad Drupalra, nos, az egy veszélyes üzem lehet…

A kinézet

A legtöbb laikus a weboldal kinézetével azonosítja a teljes üzletet és magát a vállalkozást is. Most ne arra gondolj, hogy mit sugall a kinézet, mit sugall például a kék szín vagy a piros, hanem arra gondolj, hogy van a weboldal kinézete, ami a teljes vállalkozás kb. 1%-át jelenti, meg van mögötte egy csomó minden, amik a működéssel, a rendszerrel, a stratégiával, a bevétellel, a folyamatokkal, a vevők számával állnak 99%-os, szoros összefüggésben. De ez kívülről nem látszik – szerencsére

A weboldal kinézete kicsit olyan, mint egy fizikai bolt kirakata és magának a boltnak az elrendezése/berendezése. Természetesen a kinézet nem lehet ronda, szedett-vedett, összetákolt, mint ahogy amikor boltot nyitunk, ott is kulcsfontosságú, hogy a polcokon minden szépen rendben legyen, soha ne legyen kosz sehol sem, és a vásárlás folyamata első ránézésre követhető legyen, és sorban történjenek a dolgok, ne össze-vissza.

De míg a boltban a rend, a tisztaság, a folyamat letisztultságának fenntartás örökös feladat, úgy a weboldalnál ez egyáltalán nincs így, mert sokszor elég egyszer létrehozni valamit, és az addig úgy marad, míg hozzá nem nyúlsz.  A weboldal kinézete akár naponta változtatható egy gombnyomással, bár ez a márkahűségnek és az elköteleződésnek nyilván nem tesz jót a visszatérő látogatók esetében, tehát bármennyire is könnyű variálni, nem célravezető.

A weboldal kinézeténél nem a saját ízlésünket kell alapul vennünk, hanem az úgynevezett felhasználói élményt, amin ne azt értsd, hogy a weboldalunk látogatásának olyan élményeket kellene nyújtania, mint egy kalandparknak, vagy fesztiválnak, hanem úgy értsd, hogy a weboldalunk látogatása és használata nem szabad, hogy frusztrációt okozzon a felhasználónak.

Ezt úgy nevezzük másképp megfogalmazva, hogy „minden egyértelműen működjön!”

– A szöveg legyen könnyen olvasható, ami azt jelenti, hogy
a.)  hanyagoljuk a háttérképeket, ami nehézzé tennék a szöveg kisilabizálását.
b.) A betű és a háttér színe kontrasztosak kell, hogy legyenek egymással, tehát vagy nagyon sötét háttéren nagyon világos betűkre van szükség, vagy pedig nagyon világos háttéren nagyon sötét betűkre. Ez utóbbi a legkevésbé fárasztó a szem számára, nem véletlenül fehér lapra nyomtatják a betűket a könyvekben.
c.) A betűtípus legyen jól olvasható, és a képernyőn olvasáshoz abszolút illeszkedő, tehát talpatlan. Talpatlan betűtípusok pl: Calibri, Arial, Century Gothic, Curier New, stb.
Az úgynevezett Google Fontok között is sok remek betűtípust találsz: https://fonts.google.com/ (van köztük néhány talpas is.)
Talpas betűtípusok inkább nyomtatásba, vagy címsorokként használhatóak, de folyamatos olvasást képernyőn talpas betűtípussal nagyon nehéz elvárni az olvasóktól. Talpa betűtípusok például: Times New Roman, Bookman Old Style, Bodoni MT.
d.) Vibráló színeket ne válassz se háttérnek, se betűnek, mert szintén fárasztja az olvasó elméjét, agyát, szemét.

– minden legyen az, aminek látszik: a link legyen link, a gomb legyen gomb, a szöveg legyen szöveg, a kép legyen kép, a menü legyen menü

A menü(k)

A menü elrendezése legyen egyértelmű: legyen mindenképp Kezdőlap menüpont, és az vigyen is a kezdőlapra. A logó is a kezdőlapra vigyen! Legyen valahol fenn egy keresőmező, ezt szeretik a felhasználók. Használj olyan menüpontokat, amik tényleg egyszerűsítik a navigációt, és használd a Kapcsolat menüpontot is arra, hogy a bátrabb látogatók közvetlenül megkereshessenek a kérdéseikkel. Továbbá a GDPR előírja a felhasználók tájékoztatását az adataik kezeléséről, ehhez is érdemes egy menüpontot létrehozni, abban leírva az adatkezelési alapelveidet, mert ha ezt megteszed, akkor a GDPR tekintetében elvégezted a munka oroszlánrészét.

Mi legyen a képekkel és a dizájn elemekkel? Mennyire kell túlbonyolítani a kinézetet?
Egy induló oldalnál semmiképp nem kell túlbonyolítani a kinézetet. Ahogy majd a következő fejezetben látni fogod a teljes folyamatot, hogy hogyan is kell használni az online marketinget egy vállalkozás felépítésére és beindítására, majd azt is látni fogod, hogy eleinte a fehér alapon fekete betűk és némi illusztrációként használt kép tökéletesen elég ahhoz, hogy már milliókat lehessen vele keresni.

Nem lesz sem több vevőd, sem több pénzed, ha csicsázod a kinézetet, és heteket ölsz abba, hogy olyannyira egyedi legyen az oldalad, mint senki másé. Akkor lesz több vevőd és több pénzed, ha mind a marketinget, mind az értékesítést össze tudod hangolni, és bár az online marketingnek része a weboldal kinézete, de ahogy már említettem, ez az eredmények alig 1%-ára van hatással. Ne vacakolj az 1%-kal hetekig, koncentrálj inkább a többi 99%-ra! Aztán ha már lesz rá időd, érkezésed, kedved és pénzed, csicsázhatod az oldalt!

Milyen szín hozza a legtöbb látogatót és több vevőt?

Most egy tabut fogok megdönteni, de egy szín sem hoz több látogatót, egy színt használva sem lesz több vevőd. A szöveg az, ami elad. Nem a szín. Használhatsz olyan színeket, amiket szeretsz, ma már minden elfogadott és elterjedt, és annak az ellenkezője is. Az nem hátrány, ha pasztellesebbre veszed a figurát.

Lényeges, hogy mit sugall a kinézet és a szín?

Ha neked lényeges, akkor természetesen lényeges. De ha olyan típus vagy, aki inkább az eredményekre akar koncentrálni, akkor nem lényeges. Milliárdos vállalkozások működnek úgy évekig, hogy még saját logójuk sincs, mert nem a logó és nem a márkajelek hozzák az ügyfeleket elsődlegesen – pláne nem egy kisvállalkozásnál –, hanem a marketing többi része, és az értékesítési folyamat kiforrottsága.

Kiegészítők, speciális funkciók és megoldások

10 évvel ezelőtt szinte minden weboldalon volt naptár, időjárás jelentés, aznapi névnap kijelzés, meg mindenféle olyan gombok, hogy hányas Page Rank-je van az oldalnak (ez akkor még jelentett valamit, ma már semmit), mi az Alexa Rankje az oldalnak (szintén irreleváns), és hasonló teljesen felesleges dolgok.

Aztán ezek a dolgok elkoptak a weboldalakról, és helyettük az oldalsávokban megjelentek a legfrissebb cikkek, a hozzászólások, az éppen aktuális akciók, és persze a hirdetések is, amik többnyire másokról szóltak.

A technológia és a kódnyelvek fejlődésével megjelentek a kalkulátorok, a widgetek (máshonnan beágyazott kódokkal, például más weboldalak friss híreivel), online tervezők, és különböző olyan megoldások, amiket például fórumokon lehet beilleszteni az aláírásba, mindenféle izgő-mozgó jópofaságokkal, amikkel a felhasználók egyedivé tehették a saját megjelenésüket más platformokon is.

Ha valamilyen speciális, kóddal és programozással összefüggő szolgáltatást szeretnél nyújtani a felhasználóknak a saját weboldaladon, akkor például a WordPresshez sok-sok ilyen kiegészítőt lehet találni, de a programozók is tudnak ebben segíteni, csak tudnod kell, hogy mit akarsz. És ami sokkal fontosabb: tudnod kell, hogy MIÉRT akarod.

Ha a kiegészítő szolgáltatások hozzáadott értéket képviselnek a felhasználók számára, például hiteltörlesztő részletet tudnak vele kalkulálni, az biztosan nagy elismerésre ad majd okot a köreikben. De ha csak tölteléknek akarsz valami jópofának tűnő dolgot, hogy ne hasson üresnek az oldalad, akkor az nem biztos, hogy az üzletet előre viszi. Sőt, biztosan nem viszi előre.

Mindig nagyon végig kell gondolni, hogy a tervezett kiegészítővel lehet-e:

– több látogatót odacsábítani;
– őket elkötelezetté lehet-e tenni – tehát többszöri visszatérésre rá lehet-e venni őket ezzel a kiegészítővel;
– és a kiegészítő használata hoz-e a felhasználók számára valami plusz felismerést, infót, összefüggés meglátást, vagy sem.

Ha mind a háromra IGEN a válasz, akkor érdemes beszerezni vagy programoztatni ilyen kiegészítőt, de ha egyikre is NEM a válasz, akkor szerintem ennél a lehetőségnél találni fontosabb és sürgősebb feladatokat is az online marketing és az értékesítés terén.

Adatbekérő űrlapok

A kezdetekkor a netes értékesítés úgy nézett ki, hogy voltak a csodálatos értékesítési szövegek, amik eladták neked a terméket és a szolgáltatás, és ha úgy döntöttél, hogy igen, kell neked az a valami, akkor az volt  feladatod, hogy töltsd le a megrendelő űrlapot, nyomtasd ki, majd faxon küldd el a megadott telefonszámra. Ne röhögj, ez még 10 évvel ezelőtt is teljesen elterjedt volt. Nem voltak okostelefonok, amikkel pillanatok alatt fotókat lehetett készíteni a dokumentumokról, de persze nyomtató sem bújt meg minden bokorban, ahogy fax sem.

Aztán jött az a megoldás, hogy ha érdekel a termék/szolgáltatás, akkor írj emailt erre a megadott címre, add meg az összes adatodat, és majd visszajelzünk. Kell mondanom, hogy a potenciális vásárlók hány százaléka adta fel itt a küzdelmet? Túlságosan sok, illetve alig valaki ugrotta meg ezt a szintet, hiszen nagyon könnyűnek tűnik emailezni, de egy évtizeddel ez előtt még nem volt meg mindenkinek ez a rutinja sem (ma sincs meg, de ez más kérdés). Ez a megoldás egyébként ma is viszonylag elterjedt: ha bárhol ezt látod, hogy egy értékesítési oldal alján az van, hogy a vásárlási szándékot emailben kell jelezni, akkor az nyilvánvaló jele annak, hogy az a vállalkozás az vagy nem is vállalkozás igazából, hanem feketézők gyülekezete, vagy az online marketinggel és az értékesítési alapvetésekkel sincsenek tisztában. Ha konkurensnél látsz ilyet, akkor lehet pezsgőt bontani.

És aztán ott van a ma is még szintén elterjedt megoldás, hogy telefonon kell leadni a megrendelést. Az gondolom, hogy ennek  még lehet létjogosultsága, hogy ez IS ott van lehetőségként, de ha kizárólag ez adott csak a megrendelő számára, akkor nulla lesz az eredményesség.

Ugyanis a legjobb, leghatékonyabb, leginkább visszakövethető, sőt, statisztikai célokra is felhasználható, de akár vitás helyzetekben is bizonyítékként alkalmazható megoldás az adatbekérő űrlap használata.

A webshopok térnyerésével szerencsére már nagyon elterjedtek az egyszerűbb regisztrációs, és a bonyolult, vásárláshoz, megrendeléshez alkalmas űrlapok, így ma már senkinek sem kell magyarázni, hogy hogyan és miért kell ezeket kitöltenie, de annak idején volt küzdés ezzel is. A lényeg az, hogy mára már minden könnyebbé, elfogadottabbá, beágyazottabbá vált, így az űrlapok használatának kerülése ma már egyenesen bűn egy olyan vállalkozás részéről, amelyik az Interneten akar érvényesülni.

Az űrlapokat használjuk akkor is, amikor ingyenes anyagot szolgáltatunk az adatok megadásáért cserében, meg akkor is, ha megrendeléseket fogadunk. Az űrlapok dokumentálják a megrendelés tényét, és ami nem mellékes, automatizálhatóak velük a folyamatok.

Az űrlapok önmagukban is csodálatos találmányok, de az a legjobb, ha egy háttérrendszerrel is összekötjük ezeket!

Hírlevél küldő szoftver – avagy autoresponder

Az online marketing és az értékesítés legnagyobb áttörését az úgynevezett autoresponder, magyarul automata válaszküldő szoftverek megjelenése okozta. Képzeld el, hogy megpróbálsz a neten értékesíteni, és ezrével tódul a nép a remek online marketinged hatására az oldaladra, és százak vásárolnak is egy űrlapon leadott megrendeléssel, vagy egy Webshopban, és utána neked kell egyénileg mindenkinek emailt írni arról, hogy:

– Köszi, vettük a vásárlásodat, itt vannak a fizetési adatok, ekkor és így postázunk, és a többi.

– Helló, úton van a csomagod, majd az XY futárt figyeld, satöbbi-satöbbi-satöbbi

– (Előre fizetésnél) Így és így kell fizetned, ide és ide, és légyszi igyekezz, mert a termék, amit lefoglaltál, nem tartható örökké számodra.

– (Sikeres tranzakcióknál) Sikerült az online fizetés, a vásárlási folyamatod előrébb lépett a Z státuszba, stb.

– Úton a csomagod!

És így tovább. Akár egy vevőnek is 5-6 különböző levelet kell küldeni, és ugyanennyi visszaigazoló oldalra kell elnavigálni, hogy mindig képben legyen a folyamat éppen aktuális státuszával, meg azzal, hogy rá pontosan milyen feladatok hárulnak.

Ha csak az idő számítana, kivitelezhető lenne még pár tucat vevővel is a folyamat, de hogy nem lennél képes követni, hogy kinek milyen infó a soron következő, arra mérget vehetsz!

Én annak idején csináltam a levélküldést és a visszaigazolásokat kézzel, ne akard tudni, hogy naponta hány órát vett igénybe, és milyen bonyolult Excel megoldások kellettek ahhoz, hogy tudjam követni. Rendszeresen hibáztam ráadásul, tehát ez semmilyen szempontból nem előremutató, ha úgy indítod a vállalkozást és az online értékesítést, hogy majd kézzel küldözgetsz mindent, meg kockás füzetben vezeted az ügyfelek adatait!

A hírlevél küldő szoftverek több funkciósak:

– Tudják azt, hogy előre beállított email sorozatokat, az előre beállított időpontokban rendületlenül és AUTOMATIKUSAN küldik az adott csoportba, például a vásárlásuk révén bekerülő emberek email címére. Ekkor a listára/csoportba bekerülés időpontja a mérvadó, és onnantól számított órák/napok múlva mennek ki a szépen sorba rendezett levelek. Pl. lehet azonnali visszaigazoló levelet beállítani a vásárlás tényéről és a fizetési adatokról, és utána minden nap új emlékeztetőt küldeni ugyanerről, míg meg nem történik a fizetés. Automatikusan, előre beállítva. Amikor megtörténik a fizetés, inaktiválod az illetőt embert a csoportban.

– A csoportokban/allistákon a felhasználók inaktiválhatóak, aktiválhatóak, a listák között ide-oda helyezhetőek, természetesen törölhetőek is, illetve bármilyen adatuk szerkeszthető.

– A szoftver elmenti a felhasználók IP címét, a dátumot, azt is követi, hogy ki milyen levelet kapott már meg, azt megnyitotta-e már, stb.

– Lehet a linkre kattintást is mérni, mint ahogy nagyon sok egyéb más adatot is képesek ezek a szoftverek rögzíteni és statisztikákat készíteni róluk.

– Tudják azt, hogy az űrlapon feliratkozó – vásárló, csalianyagot letöltő – embereket azonnal egy olyan visszaigazoló oldalra navigálják, ahol megkapják az infót, amiért megadták az adataikat, tehát nem kell emailre várniuk.

– A leiratkozásokat automatikusan tudják kezelni – linkre kattintással –, és nem neked kell levelezgetned az éppen távozni készülő olvasókkal.

– Tudják azt is, hogy kampányok idején az összes felhasználónak egyidejűleg küldenek ki levelet, ahogy te beállítod. Ezek nem a feliratkozáshoz képest küldött levelek, hanem dátumot és időpontot állítasz be, amikor elindul a kiküldés folyamata, és mindenki egyidejűleg kapja a levelet. Pontosabban nem éppen egyidejűleg.

A hírlevél küldő szoftverek nem egyszerre küldik ki a többszáz/többezer emailre a leveleket, hanem az autoresponder funkciónál ugyebár mindenki a saját feliratkozása idején kapja az elsőt és utána pedig ahhoz viszonyítva a többit, például  naponta egyet, ahogy előre be van állítva. A kampányoknál pedig általában és alapvetően percenként 20 email címre küldenek ki levelet a levélküldők. Ez azért nagyon fontos infó, mert ennek a szándékos lassításnak az az oka, hogy ne terhelődjenek túl a levelező rendszerek, és ne kerüljön SPAM listára a küldő IP cím.

A neten minden IP címmel van azonosítva, így a hírlevél küldők is, és ha egy IP címről a levélfogadó rendszerek – mint pl. a Gmail.com, a Yahoo.com, a Freemail.hu – gyanús tevékenységet észlelnek, akkor a teljes IP-t letiltják a saját rendszerükben, illetve ezt úgy mondjuk, hogy fekete listára teszik.

A hírlevélküldő szolgáltatók egyik legfontosabb, láthatatlan szolgáltatás az, hogy folyamatosan fehér listán tartják a saját IP-iket. Ez két dolgot jelent számodra:

  • Érdemes olyan hírlevélküldőt választani, ami nem a te saját tárhelyeden van, nem onnan küldi a leveleket, hanem a hírlevél szoftver-szolgáltató saját szerveréről, aminek a fehérlistás állapotáról folyamatosan gondoskodnak. Ezt úgy teszik leginkább, hogy a gyanús kiküldőket ők maguk kapcsolják le, nem várják meg, míg a Gmail kivágja a teljes IP-t a levelek közül.
  • Ez a szándékos lassítás azt eredményezi, hogy több ezres email listára már órákig tart kiküldeni a leveleket, tehát ha te egy 2 órán át elérhető akciót indítanál ma délutánra, és van 3000 email címed, akik már feliratkoztak hozzád, azok java része néhány óra múlva kapja meg az emailt, pont akkor, amikor már lejárt a határidő. Ezzel a lassítási tényezővel kalkulálnod kell, mert kampányoknál nem biztos, hogy egy gyors gondolat az előremutató, hanem mindig nagyon jól fel kell készülni napokkal előre, és mindig abban kell gondolkodni, hogy több levelet kell kiküldened, mint amennyivel alapvetően szeretnéd a levélolvasókat „zargatni”, és minden akciót már jó előre be kell harangozni. Az csak látszat, hogy azonnal hozzáférhető számodra X ezer email cím, mert egy órára vetítve, a percenként 20 levéllel csak 1200 embert tudsz elérni. Ezért szoktunk hetekig kampányolni, hogy még véletlenül se maradjon ki senki a szórásból.

Analitikai szoftverek

Az online marketing azért lett olyan elterjedt, és azért nőtte ki magát egy új iparág körülötte, mert gyönyörű adatokat lehet kinyerni a vállalkozásunkról ennek révén. De mire is jók az adatok? Véleményem szerint arra jók az adatok, hogy általuk könnyebben hozzuk meg a jó döntéseket, és mindig legyen pillanatfelvételünk arról, hogy honnan jöttünk, hol tartunk, és merre haladunk éppen.
Kisvállalkozói szinten a Google Analytics a legelterjedtebb analitikai szoftver, ami sok-sok millió oldalletöltésig teljesen ingyenes, és a sok-sok millió oldalletöltéstől még nagyon messze vagy, tehát én mindenképp ezt javaslom. A Google Analytics, mint minden Google termék olyan bonyolult, hogy külön könyvet lehetne megtölteni a bemutatásával, és több napos tanfolyamokon lehetne kiképezni a felhasználókat, de igazából csak első ránézésre riasztóan összetett, egyszerűen csak szokni kell a használatát, és végig kell gondolnod, hogy mire is van szükséged a döntések meghozatalához, mert minden képességére biztosan nincs!

  • A Google Analytics segít annak a mérésében, hogy milyen konverziókat vagy képes elérni a weboldalon. Például, ha a vásárlás oldalára odamegy 100 ember, s a vásárlás utáni visszaigazoló oldalra pedig 32, akkor az 32%-os konverzió, ezt már ránézésre is látod, az egyes oldalrészek látogatóinak számánál.
  • De konverziókövetést is be tudsz állítani, konkrét értéket, összegeket hozzárendelve egy-egy konverzióhoz, így az analitikában láthatod, hogy mennyit is termelt neked konkrétan a 100 látogató, vagy épp 112. Lehet átlagokkal számolni, de a legjobb, ha a Google Analytics számol helyetted, mégpedig pontosan.
  • Nagyon fontos információ még az analitikában az, hogy hány percet töltenek a látogatók – a potenciális vevők – például az értékesítési oldalon, mert ebből nagyon messzemenő következtetéseket lehet levonni arról, hogy vajon jó-e az értékesítési szöveg! Lemérheted majd magadnak, hogy te hány perc alatt olvasod végig a saját értékesítési szövegedet, és az bizony egy jó kiindulási adat lesz ahhoz, hogy mennyit is kellene minimum eltölteniük ott azoknak, akiket az alapján akarnál vásárlásra bírni. Nincsenek aranyszabályok ezekről az adatokról, de tapasztalatom szerint bőven 1 perc fölött kell az oldalon lenniük a látogatóknak ahhoz, hogy valóban elgondolkodjanak a vásárlásuk lehetőségén. Ha 1 perc alatt van az adott értékesítési oldalon a látogató által eltöltött idő, akkor az azt jelenti, hogy az oldal egy részén megakad a folyamatban, és lepattan róla. Ezt anyagi és eszmei síkon is megteszi természetesen, tehát ebben az esetben ténylegesen vevőket vesztesz. Ez a túl rövid, túl frappáns, túl semmitmondó, túl óvatoskodó értékesítési oldalaknál szokott egyébként előfordulni leginkább.
    A cikkek, és egyéb oldalrészek változó mértékben tartják fogva a látogatók figyelmét, de azt el tudom neked mondani, hogy 1.5-2 perc eltöltése az oldaladon ma már egy főnyereménynek tud számítani, figyelembe véve, hogy a Facebook mennyire rongálja az emberiség mentális képességeit…

Hogy a Google szeressen

 

A Google-nek elemi érdeke, hogy te, mint a saját weboldalad stratégája, jól tudj helyezkedni a keresőmotor-óriás találati listáján is, és persze más keresők találati listáján sem fogsz ezek után rosszul szerepelni. Azért elemi érdeke ez a Google-nek, mert ő maga a saját birodalmát arra építette, hogy az információt kereső emberek számára olyan rangsorolással teszi ki a listát mások weboldalát sorolva, hogy minél előbb szerepel egy link a találatok között, annál relevánsabb a kereséssel, annál nagyobb összefüggést mutat a keresést indító felhasználó megoldás iránti igényeivel. Tehát a felhasználó keres egy témára, a Google rangsorolja a találati listában a témáról szóló oldalakat (és azokon a konkrét aloldal részeket, cikkeket, tehát nem mindig a főoldalt, sőt, azt elég ritkán), és a lista elején vannak a legrelevánsabb, hátrébb pedig a kevésbé releváns találatok.

Ahhoz, hogy a rangsorban való előfordulásod ne a véletlenre legyen bízva, a Google segítséget is nyújt, például az előbb már említett Google Analytics alkalmazásával, de ami még fontosabb a keresőben való jól szereplés szempontjából, az a Google Search Console, leánykori nevén Google Webmaster Tools. https://www.google.com/webmasters/tools/

Amint elkészült a saját weboldalad alapja, szükséged lesz erre a rendszerre is, mert ez fogja számodra azokat az adatokat szolgáltatni, hogy:

– honnan mutatnak linkek az oldaladra, kik tiszteltek meg azzal, hogy rád hivatkoznak;
– hány látogató érkezik a keresőből, és ez milyen jellegzetességeket mutat, milyen trendek jellemzőek az oldaladra;

– és ami a legfontosabb tudománya a Search Console-nak: milyen keresőszavakra jelenik meg az oldalad, ezekre hányan kattintanak;

– milyen szavakra hányadik vagy a találati listán, és az elmúlt időszakhoz képest javult vagy romlott-e a helyezésed.

A keresőoptimalizálás immáron több mint egy évtizede egy külön szakma lett az Interneten, de bármennyire is szerteágazó és macerás az állandó ezzel való foglalatosság, egészen biztos, hogy mindennek az alapja a Google Search Console lesz, és minél előbb kezded innen gyűjteni az adatokat, annál ütősebb repülő rajtot tudsz venni, és annál messzebbre tudsz majd jutni! A Search Console természetesen ingyenes.

Integráció más rendszerekkel

A leggyakrabban fizetési – bankkártyás fizetés, Paypal, Barion – és számlázó rendszereket szokás egybeintegrálni  a weboldal alapjaival, hogy minél inkább ki legyen váltva az emberi munka, és minél gördülékenyebben fizethessenek a vásárlók. A WordPressnél kiegészítőkkel meg lehet oldani az integrációkat, de pl. a számlázó programoknak is lehet olyan fejlesztői megoldásuk, amik segítségével a WordPress integráció egyszerűen kivitelezhető. Ezért sem véletlenül javaslom a WordPress használatát, mert olyan fejlesztések vannak hozzá, amiket egyedileg leprogramoztatni milliókba és több hónapnyi munkába kerülne. A komoly integrációkhoz nagyon valószínű, hogy szakember néhány órányi szakmunkája is szükséges lehet, én egy fizetési rendszer beépítését az oldalba biztosan nem akarnám egyedül megoldani!

Alap fizetési rendszernek egyébként a PAYPAL-t javaslom, mert nagyon jól elterjedt, nemzetközi, és semmiféle extra fejlesztői képesség nem kell hozzá, elég lehet akár egy email cím, amivel téged azonosít a rendszer, és máris fizethetnek neked az ügyfelek.

Webshop

Ez lehet egybeépítve a weboldallal, de lehet akár külön felületen is, pl. amit bérelsz valahol máshol. Az üzleti célok döntik el, hogy mi való neked. Egyszerűbb terveknél, amiknél csak néhány saját terméket adsz el (pl. max 100 termékig), tökéletes lehet a WordPressre épített Woocommerce, de nagyon összetett, hosszú távú, sok lehetőséget magában rejtő kereskedési terveknél, amikor például viszonteladókat is ki akarsz szolgálni, és/vagy a gyártókkal is ezen a felületen akarod a kapcsolatot tartani, akkor akkor már fejlettebb technológiák is szóba jöhetnek, amiket akár a nulláról kell majd fejleszteni, ugyanakkor időtállóak és jól bővíthetőek lehetnek.

CRM rendszer

Customer Relationship Management – ami a vevők kiszolgálását, a vevők kategorizálását és kezelését, és a számukra történő újraértékesítési folyamatokat támogató rendszer. Néhány ügyfélig nincs rá szükség, de amikor havonta már van 30-40 vásárlód, akkor hihetetlenül megkönnyíti a munkát. Nem kell táblázatokat vezetni, és nagyon szépen látszik a rendszerben, hogy melyik vevőnk milyen minőségű vevő, mennyit költött már, mikor vásárolt utoljára, miket vett meg, hol akadt el esetleg  folyamatban, és így tovább. A CRM rendszerek tökéletes rálátást biztosítanak arra, hogy az értékesítési folyamatunk tényleg egy áramlás-e, vagy csak maximum egy lépést tartalmaz, ami bizony nem egy életbiztosítás. A CRM rendszerek mindig igényelnek emberi – értékesítői – beavatkozást és jelenlétet, éppen ezért inkább értékesítő rendszer, de közben a marketing folyamatokat és az azzal kapcsolatos döntéseket is támogatja, tehát összekötő kapocs a marketing és az értékesítés között.

 

Mobil alkalmazások

Óriási reneszánsza van most a mobilalkalmazásoknak az online marketingben, de még mielőtt milliókat szánnánk a fejlesztésre, mindenképp végig kell gondolni, a mostanra talán már számodra is szokásos dolgokat:

– Hoz az alkalmazás tömegével új látogatókat?

– Előidézi az alkalmazás a látogatók tömeges elköteleződését?

– Ad számukra valami plusz hozzáadott értéket az alkalmazás?

Ha mindháromra igen a válasz, érdemes lehet belevágni. De ha egyikre is nem a válasz, akkor nem ez az elsődleges feladatod az online marketingben.

Összefoglalva

A legsikeresebb vállalkozások a toló marketinget alkalmazzák, és hitből, küldetéstudatból táplálkoznak. A húzó marketing is jó stratégia, de kizárólag csak a tömeg igényeire hagyatkozva, csak arra rezonálva sosem tudunk előre tervezni, mert a tömeg nagyon kiszámíthatatlan.

Az online marketing trendekre nem kell azonnal reagálni, mert akkor nem a saját utunkat járjuk, hanem a trendekét.

Az online marketing konkrét eszközeinek számossága és a bennük rejlő lehetőségek igényelnek némi időt, pénzt és egyéb erőforrásokat, de sosem szabad, hogy elvigyék a fókuszt magáról az üzletről és az üzleti célokról.

Posted on: 2020-07-08, by :