Szövegírás tippek webshopoknak – alapok
Nagyon sok, és egyre több webshopnak írunk szövegeket. A webshopoknak történő szövegírás mindig kicsit speciálisabb, mint mondjuk egy sima üzleti blogra való cikkek írása, mert egy webshopnál a tartalom sokkal szerteágazóbb és sokrétűbb tud lenni, mint egy blogon, vagy netán Facebook oldalon.
Mikor bennünket megkeresnek a webshop marketingesek vagy épp maguk a tulajdonosok a szövegírás iránti igényükkel, akkor általában a shop már teljes gőzzel üzemelNE, csakhogy nem azok az eredmények születnek, mint amiket a kedves megbízó elvárna.
Általában ezekkel a konkrét problémákkal találkoznak a webáruházak, ha nem megfelelő a szöveg minősége és mennyisége:
- Vannak ugyan látogatók, de nem vásárolnak. Nyilván, mert nincsenek meggyőzve a vásárlás előnyeiről.
- Alig pár másodpercet töltenek a látogatók az oldalon. A képek szépek, de mégis mi kötné le őket? A kilogrammok, grammok, centik és netán wattok? (Sorolhatnám az SI mértékegység összes adatát.)
- A látogatók nem böngésznek a kategóriák és a termékek között. Miért is böngésznének, ha semmit nem kapnak azon túl, hogy „Raktáron. Szállítási idő 2-3 munkanap.”?
- A visszafordulási arány hatalmas (80-90%, de ennél még több is lehet). Ez a marketingcsatorna problémája is lehet, de szövegnélküli, vagy csak sablonos szöveget tartalmazó oldalra érkezni lássuk be, nem egy nagy felhasználói élmény.
- Nagyon kicsi az átlagos kosárérték. Ez persze szubjektív, hogy mi kicsi és mi nagy, de maradjunk annyiban, hogy a meglévő érték nem szolgálja az üzleti célokat.
- Nagy a kosárelhagyás aránya. Ez is szubjektív, hogy mi számít soknak vagy kevésnek, de üzleti célokat nem szolgáló a jelenlegi arány, azt pedig neked kell tudnod, hogy mik az üzleti céljaid. Az tény, hogy egyetlen elszivárgó, potenciális vevőt elveszíteni is alternatív veszteségnek számít, tehát ha ezt az arányt csökkenteni akarod, az bizony jó terv!
- Sok a reklamáció. Akinek már volt reklamáló vevője, az tudja, hogy egyetlen egy is sok, de ha ez az arány 5% vagy afölötti, arra már komoly erőforrásokat kell elkülöníteni, amit megfelelő szöveggel meg lehetne előzni!
- Vagyonokat költenek hirdetésre, de a megtérülés a fentiek miatt siralmas, a keresőből pedig nem érkezik spontán, organikus látogató. Így előre kiszámolható, a shop mindig is veszteséges lesz ilyen kondíciókkal, amik a jelen állásból erednek.
Szövegírás webshopoknak – tények
Minden webshoptulajdonos meglepődik azon, hogy sokkal több szövegre van szüksége, mint amire ő legvérmesebb álmaiban gondolt volna.
Szövegírás – Termék leírások
Biztosan a meglévőnél sokkal hosszabb, 2000-3000 leütéses szöveg kell a termékek leírásaként. A vásárlót rá kell beszélni a megvásárlásra, és el kell oszlatni a vásárlással kapcsolatos kétségeit. Műszaki cikkeknél az ennél sokkal hosszabb szöveg is számításba kell, hogy jöjjön, van olyan webshop, aminek bizonyos húzótermékeire tízezer leütéses termékleírásokat írunk.
Szövegírás – Kategória leírások
Csodálatos ötlet különböző fő- és alkategóriákba rendezni a termékeket a felhasználók könnyebb elboldogulása érdekében, de ezeknek a fő- és alkategóriáknak mind-mindnek külön leírásra van szükségük. És nem 1000 leütésben, hanem sokezerben.
Szövegírás – Címke leírások
Remek ötlet különböző címkékkel ellátni a termékeket, hogy azok között keresgélve is tudjon szűrni a látogató. Az szokott lenni a webshoptulajok számára a legsokkolóbb tény, hogy ezeknek a címkéknek is muszáj, hogy mindnek külön-külön leírása legyen.
Szövegírás – Szövegek megújítása, bővítése
Amikor már nincs hova szöveget írni, és mindennel készen vagyunk, akkorra már tudnunk kell, hogy a statisztikák alapján melyik szöveg hogyan teljesít. A kevésbé jól teljesítő és/vagy a húzótermékek leírását ekkor el kell kezdeni bővíteni, a mondanivalójukat árnyalni. (Például tipikus kérdéseket feltenni és megválaszolni a szövegben.) Ezekhez magas szintű elemzőképesség kell, nem elég az adatokat csak gyűjteni!
Szövegírás – Cikkek, legalább heti rendszerességgel
A folyamatos fejlődés égisze alatt, és a különböző közösségi csatornák kiaknázása érdekében szükség lesz még rendszeresen megjelenő cikkekre is. Heti egy cikkel be lehet biztosítani az egész heti instant érdeklődést a közösségi médiából, miközben lehet persze hirdetéseket is futtatni, meg PR-ozni is, meg ugye a SEO eredményekre is bizton várakozhatunk ezek következtében.
Szövegírás – Közérthető tájékoztatás
Muszáj értelmes, közérhető tájékoztató szövegeket tűzdelni a megfelelő helyekre, például a kosár környékére, de a szállításról szóló néhány mondatos, lényegretörő tájékoztató is elkél ahhoz, hogy aztán ne az őrület jellemezze a mindennapokat, merthogy a vásárlók mindent félreértettek, mivel nem voltunk képesek határozottan tájékoztatni őket. Ezeknél a kulcsfontosságú részeknél hanyagolni kell a lózungokat, a cirkalmas mondatokat, sokkal inkább a tömörségre és közérthetőségre kell törekedni.
Ezek a kezdő feladatok minden webshop életében – és ez csak a kezdet. Mikor az ember már hónapokat ölt abba, hogy legyen webshopja, legyen szállítócég, ami viszi a csomagokat, legyen épkézláb nagyker, ahonnan folyamatos és magas szintű a termékellátás; legyen minden kiszámítható, akkor jön a fekete leves: ez mind-mind nem elég. Most kezdődik csak az igazi munka: a funkcionalitáson túl élettel tölteni meg a webáruházunkat. Ebben csakis a megfelelő szöveg tud segíteni.
Kezdd el velünk!
Hamarosan közzéteszük a webshopok számára szánt haladó szövegírás tippjeinket is.
Posted on: 2020-12-28, by : Vidi Rita