Minden a szövegírásról és a szövegről
Kreatív írás – mi az?
Az írást eredetileg a gondolatok maradandó közléseként használta az ember, és nagyon sokáig – évezredekig – úgy állt a helyzet, hogy kizárólag a tények puszta közlésére szorítkozott, még ha a tényeket olykor más és más emberek másként is értelmeztek…
A kreatív írás egy nem túl régóta – néhány évtizede – elterjedt ágazata az írásnak, ami összekötötte a szépirodalmat a tényirodalommal, és igazából az internet térhódításával vált igazán népszerűvé, elvégre az internetnek hála lehet most már nagy tömegekhez eljuttatni a műveket.
A kreatív írás a tények puszta közlésén túl – vagy helyett – az elbeszélő jellegű, fantáziadús, a rideg valóságtól mindenképp elrugaszkodó, érzelmekre ható módon közelíti meg az eseményeket, különös hangsúlyt helyezve az érzelmekre, a szereplőkben – vagy akár az íróban – lejátszódó lelki folyamatokra. A kreatív írás egy ihletben gazdag alkotó folyamat, ami közben biztosan megszületik valami… vagy több valami… vagy akár valaki. 🙂
Hogy néz ki egy kreatív írás tanfolyam?
A kreatív írás tanfolyamok általában úgy néznek ki, hogy kisebb-nagyobb csoportokba összegyűlnek a résztvevők, és egy kreatív írásban tapasztalt, empátiagazdag tréner vezetésével különböző írói feladatokat csinálnak végig. A hagyományos kreatív írás képzéseken sok időt és energiát fordítanak műelemzésekre, és az ott lévő kreatív írásban elmélyedni kívánó résztvevők írásainak boncolgatására, kritizálására. A résztvevők általában több hónapok keresztül, havi egy-két alkalommal vesznek részt kreatív írás órákon.
Jobb agyféltekés írás – ez mi?
A jobb agyféltekés írás – pontosabban jobb agyféltekés kreatív írás – egy olyan írói módszertan, amivel könnyebb kreatív szövegeket írni, mert a két agyfélteke összehangolásával a bal agyfélteke logikai és kognitív képességei, illetve a jobb agyfélteke mély érzelmeket megmozgatni képes tudása is megnyilvánul. A jobb agyféltekés írás módszertan mind a kreatív írás tanításánál, mind később a tényleges alkotófolyamat során óriási előnyt és pluszt jelent az író számára, mert ezzel a módszerrel az ihletettség állapota azonnal elérhető.
A RitArt Academy féle jobb agyféltekés kreatív írás tanfolyamok abban különböznek a hagyományos kreatív írás tanfolyamoktól, hogy a jobb agyféltekés módszernek köszönhetően nagyságrendekkel több írói feladatban próbálhatják ki magukat a résztvevők a képzésen, ami nem hónapokig tart, hanem csupán egy vagy két napig (több témakört érintő intenzív képzésünk van), továbbá az írásaik atomra cincálása sem témája a képzésnek, helyette mindenki számára lehetőséget adunk arra, hogy felolvassa művét, és a közönség értékítéletére bízza a mű minősítését. A képzés ideje alatt magas szintű áramlásélményt – flow élményt – tapasztalnak meg a résztvevők, és ezt az érzést a képzés után is elő tudják magukban és maguknak idézni.
Írótanfolyam – miért érdemes részt venni?
Sokan abban a tévképzetben hisznek, hogy a nagy írók születnek. Mármint kisbabaként már tudható róluk, hogy valaha nagy írók lesznek. Az önmagukat átlagosnak tartó emberek azt hiszik, hogy a zsenik kiváltsága csak az írás, és nyilván a zseniket már a szivárványszínben ragyogó, mindenki számára látható aurájukról is messziről fel lehet ismerni…
Nos, ez tévedés. Az íráshoz nem kell zseninek lenni, de ha mégis ragaszkodunk ehhez a gondolathoz, akkor ki kell jelentenünk, hogy az emberek 98%-a biztosan zseni, ugyanis írni bárki tud. Az is, akinek sérült valamelyik agyterülete!
Az írás – Fritz Gessing szerint, és mi itt a RitArtnál osztjuk a véleményét – egy szakma, ami tanulható. Mint mindenhez, ehhez is kell elhivatottság, kitartás, önfejlesztés, és sok-sok szorgalom, de mindenképp tanulhatóak a mesterfogásai. Az írótanfolyamokra – mint minden más tanfolyamra – azért érdemes elmenni, mert lerövidítik a tanulás folyamatát, és kiiktatják ebből a folyamatból a felesleges vargabetűket, redukálják az egy helyben toporgás, a megrekedés esélyét.
Kreatív szövegírás – mire jó?
A kreatív szövegírás sok mindenre jó, természetesen elsősorban szövegek alkotására a legmegfelelőbb.
De jó még:
– traumák feldolgozására,
– mélyben lappangó összefüggések felfedésére,
– ötletek kibontakoztatására,
– öngyógyításra.
Az írás nem pusztán a gondolataink lejegyzése, mert az írás egy más struktúrájú gondolkodás, mint mikor pusztán csak elmélkedünk, vagy agyalunk.
Szövegírás szolgáltatás – miből áll ez?
Klasszikusan abból áll a szövegírás szolgáltatás, hogy olyasvalaki, aki nem akar szöveget írni, de tudja, hogy szüksége van szövegre – mert valamilyen célt szolgál számára a megírt szöveg – megbíz valaki mást azzal, hogy írja meg számára a szöveget. Ennek az eseti megbízástól kezdve az állandó és hosszútávú együttműködésig számtalan verziója van.
Szövegírás árak – mennyi az annyi?
Ahány szövegíró létezik, annyi féle elszámolási forma használatos, az írói flekkektől kezdve (1800 karakter) a szerzői íven át (40000 karakter), a szavak, mondatok, bekezdések, oldalak számolásáig mindennel lehet találkozni.
Mi a legkorrektebb elszámolást, a leütés számot választottuk, amibe belevettük a szóközöket is.
A szövegírás áraknál nemcsak a mennyiség adja az árat, hanem a téma is. Általános, populáris, könnyen emészthető témakörben készült írások általában olcsóbbak, míg a szakmai, marketing, esetleg jogi szövegek az első ránézésre rémesen drága kategóriát is el tudják érni, csak ugye tudni kell, hogy ezekkel komoly pénzeket fog majd keresni a megbízó, tehát ezek az árak befektetésnek számítanak.
Marketing szövegírás – miért van rá szükség?
Egyáltalán mi a marketing? A marketing körébe tartozik minden olyan értékesítésorientált tevékenységünk, aminek az a közvetett vagy közvetlen célja, hogy vevőket szerezzünk, növeljük a piaci részesedésünket és a hírnevünket.
A marketingszövegnek – mint ahogyan magának a marketingnek is – különböző válfajai vannak: az egyszerű reklámszövegtől, szórólap szövegezéstől kezdve az értékesítési szövegek – szkriptek – megírásán és a PR tevékenységen át a személyes előadások előre megírásáig.
A marketing szövegnek nem a stílus és a választékos kifejezésmód a lényege, hanem az, hogy MŰKÖDJÖN, mindenképp hatást érjen el az olvasóban, hallgatóban. Mégpedig azt a hatást, hogy „vásárolni akarok, most!”
A marketing szövegírásnak ezért nem az az alapkövetelménye, hogy Shakespeare is megirigyelje műveinket, hanem az, hogy az írója tudja, milyen kognitív folyamaton keresztül lehet eljuttatni az Olvasót a vásárlásig, vagy a kívánt interakció kivitelezéséig, és ezt a kognitív folyamatot úgy tudja kivitelezni, hogy közben az Olvasók ne vegyék észre, hogy valaki kívülről terelgeti a gondolataikat.
Ezért külön szakma a marketingszöveg írás.
Marketingszöveg író – ki ő és mit tud?
A marketing szövegíró tudja azt, hogy mit kell leírni ahhoz, hogy a célod teljesüljön. Sok vevőt akarsz? Akkor olyan szöveget fog írni. Hírnevet akarsz? Akkor olyan szöveget fog írni. Nagy bevételt akarsz? Akkor az alapján írja meg a marketingszöveget.
A marketing szövegíró első feladata egy projektnél az, hogy tisztázódjanak a célok. Utána készülhet csak el a „mű.
Szövegíró munka – hogy lehet ilyenünk?
Először is, nem árt, ha szeretjük az írást. Bármennyire is könnyű munkának tűnik a gép előtt üldögélni, közben nyugodtan kávézni, és írogatni, a szövegíró munka csak akkor könnyű, ha könnyen képesek vagyunk jobb agyféltekés állapotba kerülni: ki tudjuk zárni a külvilágot, bármiről képesek vagyunk írni, rengeteg információt vagyunk képesek befogadni, és akár napi 8-10 órán át is bírjuk a terhelést, több napon keresztül.
A továbbiak már sokkal egyszerűbbek: a legtöbb szövegíró saját magának keres munkát ismerősök és különböző internetes felületek által, beállva egy fixnek mondható ügyfélkörre, olykor bővítgetve azt.
A kisebb írócsapatok már bedobják a közösbe az erőforrásaikat: közösen működtetik az ügyféltoborzó weboldalukat, leosztják egymás között a kinek-kinek különbözőképp „fekvő” munkákat, így érve el nagy hatékonyságot.
A nagyobb írócsapatok – mint a RitArt Szövegírók – más struktúrában működnek, hatalmas erőforrásokkal rendelkeznek, erősségük a gyorsaság, és a magányos munkában rejlő kockázatok, és a különböző képességek kockázatának diverzifikálása. Hozzánk úgy kerülhetsz be, ha részt veszel egy jobb agyféltekés íróképzésen, a többi aztán már megy magától.
Kreatív írás feladatok – mutatunk párat!
Ha szeretnéd kipróbálni néhány feladatunkat a jobb agyféltekés kreatív írás tréningből, akkor itt kapsz ízelítőt: http://kreativ-iras.hu/mini-trening-kostolo
Bekezdés, tárgyalás, befejezés
Általános iskolában azt tanítják, hogy a fogalmazásainkat három fő részre kell tagolni: egy bekezdésre, ami elővezeti a témát, a tárgyalásra, ami 2-3-4 albekezdésben jól kitárgyalja a mondanivalót, majd egy befejezésre, ami összegzi az addigiakat, illetve levonja a tanulságokat.
Ez egy kötött formának tűnik, de ha elrugaszkodunk a tanárunk által annak idején sulykoltaktól, akkor maradhatunk ennél a formánál, ha esszét írunk. Ha novellát, mesét, regényt, vagy verset írunk, akkor viszont nem szabad ezt használni, mert a bekezdés-tárgyalás-befejezés nem szépirodalomra van kitalálva, hanem egyszerű értekezésre.
Hogy megértsd, ezt miért fontos tárgyalnunk itt, olvasd el a következő témát:
Esszéírás – ez micsoda?
Az esszé a magyar oktatásban a dolgozatírás egy formája, aminél ugyebár szigorúan megkövetelik az előzőekben tárgyalt hármas tagolást, és amit még súlyosbítanak is azzal, hogy milyen terjedelmű legyen.
Az esszé ugyanakkor nem más, mint a gondolatok szabad áramoltatásának eszköze, és nem arra szolgált eredetileg, hogy egy diák számot adjon a már meglévő tudásáról, bizonygatva, hogy „de tanár úr kérem, én készültem!”, hanem azért jött létre, hogy SEGÍTSEN átrendezni, átszervezni a már meglévő tudást, urambocsá segítsen felfedezni olyan összefüggéseket, amik más módon nem bukkanhattak volna elő.
Az esszé egy végtelenül jobb agyféltekés megközelítése az írásnak, de nálunk ezt is sikerült már jól elrontani.
A bekezdés-tárgyalás-befejezés hármasát alkalmazhatjuk a jobb agyféltekés kivitelezésű esszéknél, de nem úgy, hogy a bekezdésben elmondom, miről fog szólni a művem, a tárgyalásban kifejtem a gondolataimat nagy gondot fordítva a körülményességre, a befejezésben meg összefoglalom, hogy miről írtam – szakdolgozatoknál is ez a követelmény igazából, ismerős? – mert ez a megközelítés az Olvasó teljes hülyének nézésével egyenlő.
Nem kell előre elmondani, miről fog szólni az írás, majd kiderül olvasás közben az Olvasó számára. A tárgyalás résznél nem kell körülményeskedni, hanem hagyni kell, hadd áramoljanak a gondolatok úgy, ahogy azok a fejükben ide-oda cikáznak – Eszterházy Péter volt ennek nagy mestere – a befejezésben meg úristen, nehogy összefoglald, miről van szó, mert igen is, bízhatsz abban, hogy az Olvasó, aki éppen most ért az írásod utolsó bekezdéséhez, még emlékszik arra, mit olvasott tőled az előző másfél percben.
Sem magadat nem kell hülyének tettetned, sem az Olvasót nem kell annak nézned: egyszerűen csak hagyd, hogy működjenek a gondolatok. Ez az igazi gondolatátvitel.
A hármas tagolást használd úgy, hogy keretbe foglalod a fő üzenetedet egy sztorival, egy híres ember gondolával indítva, majd a végén visszautalva rá.
Vagy vezesd fel úgy az esszédet, hogy konkrétan megszólítod az Olvasót, úgy, hogy: Biztosan te is találkoztál már azzal a jelenséggel… (persze magázni is lehet) – és itt egy általános vélekedést fogalmazol meg, egy elterjedt gondolatot idézel meg.
Aztán kifejted a te álláspontodat, és a végén összeveted az általános vélekedést a sajátoddal, esetleg személyes kérdést intézve az Olvasóhoz, hogy legyen min konkrétan gondolkodnia, hogy még inkább bevond őt személyesen is.
Ez, amit itt olvasol, ez hivatalosan egy esszé, több kis alesszéből összeépítve. Láttál te bekezdést az elején? (És garantálom, azt az általános iskola 6. osztályban is már utált befejezést sem fogod látni.)
Értékesítési szöveg írása
Avagy: szöveg, amivel eladsz.
A legnehezebb azokat a szövegeket megírni, amikkel el akarunk adni (ingyenes dologra való rábeszélés is értékesítési szöveg), mégpedig azért, mert nemcsak jól kell írnunk, hanem ismernünk kell az ember mozgatórugóit is. A jó értékesítési szöveg nagy rutint igényel, de nem olyan bonyolult felépíteni, mint ahogyan azt sokan gondolják, ugyanakkor a tesztelés során fog majd eldőlni, hogy valóban teljesíti-e az elvárásokat. Értékesítési szöveget írni óriási kihívás, és nagyon élvezetes, stratégiai gondolkodásmódot igénylő feladat, nem véletlenül csinálják olyan jól, olyan kevesen…
Hírlevélírás
Ha az ember belegondol, hogy mennyi idő, energia és agymunka megírni egy-egy esszét – ami a blogposztok többségét lefedi -, mennyi idő, energia és agymunka megírni egy-egy facebook posztot, akkor már szinte bele sem mer gondolni abba, hogy mennyi idő és agyenergia a rendszeres hírlevelek megírása.
Ha valaki szövegíróért kiált erre a gondolatra, az tényleg nem a véletlen műve.
Volt olyan év, amikor több, mint háromszáz hírlevelet írtam meg és küldtem ki. Gondolhatod, hogy ha én magam utáltam már ezt, akkor hogyan érezhet az, aki nem író, hanem egyszerűen csak valaminek a szakértője, vagy egy webshopnak a tulajdonosa, és eladni szeretne, nem levelezgetni.
Miről lehet írni egy hírlevélben?
Most mondok egy nagy titkot: hírlevélben is leginkább esszét érdemes írni, kicsit személyesebbre véve a mondanivalót, saját példákkal tűzdelni, magunkról is mesélve olykor.
Hírlevélben nemcsak eladunk, hanem egyszerűen csak az Olvasók fejében maradunk, így aztán ha írtunk pár cikket az oldalunkra, akkor is érdemes azt hírlevélben kiküldeni, ha nem akarunk semmit eladni.
Eladáshoz persze nem árt a kifejezetten céltudatos értékesítési leveleket rittyenteni, de újabb két titok következik: az egyik leghatásosabb értékesítési levél ez szokott lenni:
Tárgy: Halihó, ezt láttad már?
Szöveg: Kedves NÉV! Most csak gyorsan beugrottam, hogy emlékeztesselek, hogy itt van ez a jó kis termék <link>, és már megyek is, de előbb még szép napot szeretnék kívánni! Üdv, aláírás.
(Nem véletlenül működnek olyan jól a spamek…)
De a legeslegütősebb, leghatékonyabb, legtöbb értékesítést hozó levelek a kampány utolsó napján kiküldött levelek.
Tárgy: Mindjárt letelik a határidő!
Szöveg: Kedves NÉV!
Ma letelik a rendelési határidő, kérlek, ha eddig gondolkodtál a megrendelésen, akkor most már ne halogasd, nehogy lemaradj:
<link>
Minden részletes infót megtalálsz a linken, a többit majd utána!
Üdv,
Aláírás.
Ugye, milyen varázslatos? 🙂 Ehhez még szövegírónak se kell lenni, elég, ha ismerjük a naptárt meg az órát.
Webszövegírás
A szövegírás azon területének összefoglaló neve a webszövegírás, ami minden olyan írásos tartalmat érint, amit az interneten közlünk:
- rendszeres cikkek a blogra,
- részletes leírások az oldalunkon almenükben,
- értékesítési oldalak kivitelezése, tesztelése, utókalibrálása,
- közösségi médiában elkövetett szöveges garázdálkodásaink,
- automata hírlevélsorozatok megírása,
- kampányemailek megírása, időzítése,
- különböző tanulmányok, ebookok megírása,
- kérdőívek kitalálása, szövegezése,
- adwords és facebook hirdetések szövegezése,
- egyéb csatornákon történő céltudatos és marketingorientált kommunikáció,
- PR tevékenység írásban.
Ez mind a webszövegíráshoz tartozik, de általában ebből csak néhányat használunk gyakrabban, sokukat meg sajnos nagyon ritkán. Szerintem a honlappal rendelkező vállalkozások például méltatlanul keveset foglalkoznak az automata hírleveleikkel, és a kampány emaileikkel, pedig lehet, hogy kiválthatnák egy fokozottabb email kommunikációval a rengeteg, közösségi médiába ölt pénzt…
Adatvezérelt marketingszöveg írás
Mi alapján ír szöveget a marketingszövegíró?
Általában az alapján, hogy mi a célja az ügyfelének: Eladás? Piacépítés? Hírnévnövelés? Megtépázott hírnév helyreállítása? Akciós termékek eladása? Brandépítés? PR használata több célra?
Az adatvezérelt marketingszövegírás ugyanakkor nemcsak a megbízó igényeit, céljait, ötleteit veszi figyelembe, hanem konkrét számadatokat is, amiket például a látogatottsági statisztikákból, kulcsszóelemző eszközökből, vagy a Google Search Console-ból, sőt konkurenselemzésből, SEO analizálásból nyerik.
Ma már minden szövegírásnak adatvezéreltnek kellene lennie a neten – ezt a szöveget sem véletlenül állítottam ám össze 😉 -, de a jelenlegi tendencia leginkább az, hogy minden szövegírás megrendelő virális hatású szövegekre vágyik, amiket majd jól felkap a közösségi média, szárnyára emel, és hónapokig ott is hordoz…
De ez olyan dolog, hogy a virális hatású szövegekről mindig UTÓLAG derül ki, hogy jéé, ez virális lett...
Ezt előre erőltetni badarság.
Az adatvezérelt szövegírás, az adatvezéreltség előnyeiről meggyőződött szövegírók már terjesztik az új igét, mi is közéjük tartozunk. Nem a viralitás fog neked sikert hozni 3 év múlva, hanem az a professzionális megközelítés, amit az adatvezérelt szövegírást alkalmazók már ma tudnak neked nyújtani.
Kulcsszóoptimalizált szöveg írása
A keresőoptimalizálás alfája az a szöveg, ami tényleg tetszik az Olvasónak.
Oké, de honnan tudhatjuk előre, hogy tetszeni fog neki?
Onnan, hogy ha egy adott keresőszóra érkezik az oldalunkra, akkor pontosan azzal a keresőszóval kapcsolatban kell őt vagy széles körűen, vagy lézerpontossággal egy altémára kihegyezve tájékoztatni, amit ő pontosan beírt, és rákeresett. Az írásnak hasznosnak, problémaorientáltnak, sőt, megoldáscentrikusnak kell lennie, és igyekeznünk kell ténylegesen azt adni, amire vágyik.
Tudnunk kell, hogy mit akar, és AZT kell neki adnunk. Ez közös érdek: a látogatónak jó lesz, a Google ezt pozitívan fogja értékelni, ezért ez nekünk is jó lesz, mert legközelebb is a látogatók elé fogja tenni az oldalunkat a nagy keresőóriás. Hurrá.
Kulcsszóoptimalizált szövegnek azt nevezzük, amiben megpróbálunk minden bőrt lehúzni az adott szóról vagy kifejezésről (több szó egymás után, pl. szövegírás az egy szó, de az adatvezérelt marketing szövegírás az már egy kifejezés).
Tételezzük fel, hogy valaki arra a kifejezésre keres rá, hogy szövegírás. Ide jut erre a cikkre, és mit kap? Mindenféle átfogó információkat a mindenféle szövegekről. Tudhatjuk biztosan, hogy pont erre volt szüksége? Nem. De megpróbálhatjuk számba venni a különböző igényeket egyetlen szó alapján, és írhatunk ilyen sokféle megközelítést tartalmazó szövegeket is, meg kizárólag csak arról az egyetlen szóról szóló szöveget is.
Lehetséges, hogy a keresőből a szövegírás szót beírva erre a linkre jut az Olvasó: Szövegírás Szolgáltatás. Az egy másik megközelítése a témának, ott nemcsak információt adunk, hanem magát a szövegírás szolgáltatást igyekszünk eladni, tehát több megoldással is rendelkezünk tartalmi szempontból az Olvasók irányába, neki már csak ki kell válogatnia, hogy melyik a legszimpatikusabb számára. A Google az Olvasók reakciói alapján fogja majd tudni – rangsorolni -, hogy mely konkrét írásunkra mely látogatókat „kell” küldenie.
A szövegírás egy szerteágazó, stratégiai szempontból kihagyhatatlan eleme a modern kommunikációnak. Nincs már siker írott szöveg nélkül. Aki ezt észreveszi, előre halad. Aki nem, az lemarad.
Posted on: 2018-10-05, by : Vidi Rita