A kilencedik harcmező

A kilencedik harcmező

Imádom a politikai és közéleti filmeket, főleg azokat, ahol választásokra is készülnek, mert ilyenkor mutatkozik meg a stratégia ereje és a stratégiátlanság erőtlensége.

Imádtam ez miatt az Elnök embereit, imádom a The Good Wife – (magyarul: Férjem védelmében… tipikus magyarosított rossz cím, de hát ez van, ezzel kell főznünk) sorozatot, és most kedvencem a maga sokkoló tartalmával a Brexit – The Uncivil War című angol film is. (Még mielőtt felmerülne a kérdés, a Kártyavár – House of Card – nem a kedvencem. Visszataszító számomra, ha pszichopaták és szociopaták érvényesülését kell hosszasan a képernyőn is néznem. Látjuk eleget a valóságban.)

Azért (is) szeretem ezeket a filmeket és sorozatokat, mert bepillantást engednek egy olyan világba, amikből mind a földi halandók, mind a kispályások ki vannak zárva. Helyesen.

Ez olyan, mintha közlegényeket akarnánk a háborús stratégiák közelébe engedni. Lehetnek jó ötleteik, jó meglátásaik, de rájuk döntéseket bízni életveszély lenne.

Ahhoz, hogy hadvezér lehessen valaki, ahhoz fel kell nőni, de előtte persze nem árt, ha eldönti, hogy a hadvezérkedés egy fontos célja. Mert aki véletlenül kerül oda, az sosem lesz jó hadvezér – mivel fogalma sem lesz a stratégiai gondolkodásmódról. Márpedig a stratégiaalkotáshoz muszáj a stratégiai gondolkodásmódot alkalmaznunk.

Ezek a politikai témájú filmek és sorozatok általában harcról szólnak, elképesztő szimbólumrendszerrel dolgozva.

Az Elnök embereiben például van egy rész, amikor egy politikustárs a demokrata pártból megérkezik az amerikai elnök embereihez, a stábhoz – akik szintén a demokrata párthoz tartoznak – egy kis szakmai és politikai egyeztetésre egy törvénytervezet kapcsán. Szépen le is zajlik a megbeszélés, és akkor a politikus és a tanácsadója közlik, hogy szeretnék ők bejelenteni a tervezetet. Méghozzá a Fehér Ház lépcsőjéről.

Hmm…

Az elnök stábja elgondolkodik, hogy mi a fene akar ez lenni? Elvégre nem ez a szokás. Bejelentheti ez a kolléga a tervezet sikerét, de miért pont a Fehér Ház lépcsőjéről? Nem onnan szokták.

Aztán egyiküknek szöget üt a fejébe az, hogy a tanácsadó személyén már eleve elcsodálkoztak. Ő is ott volt végig az egyeztetéseken, és még tárgyalt is. Egy nő. Egy kemény nő.

Megszólal az egyik emberke a stábból:

– De hiszen ez a nő háborús consigliere! (ejtsd: konsziliére)

A consigliere (https://en.wikipedia.org/wiki/Consigliere) a maffiában a keresztapa fő tanácsadója. Vannak békeidőben beváló consigliere-k, de ha kemény idők jönnek, akkor háborús consigliere-kre van szükség, akik értik, mi az a háború.

Ebből a felismerésből az Elnök emberei sorozatban már következett a következtetés: a politikus amellett, hogy a törvénytervezetet be akarta jelenteni, azt is be akarta volna, hogy indul az elnökválasztáson, márpedig mi adhatna ennek csodásabb keretet, mint a Fehér Ház lépcsője? Úgyhogy ebben a törekvésében szépen meg is akadályozták. Bár háborús consigliere volt mellette, de az elnök emberei között is voltak ilyenek szép számmal, akik felismerték a veszélyt, még éppen időben.

Hogy kerül a háborús consigliere az asztalra?

A háborús consigliere olyan, mint a hadvezér. Ért ahhoz, hogy hogyan kell háborúzni, és megnyerni azt.

Egy uralkodó nem mindig jó hadvezér. A történelemben III. Richárd volt az utolsó király, aki csatában közvetlenül részt vett, és annak sem lett jó vége, nem véletlen, hogy a példáját többé már senki nem akarta követni.

A vállalkozói piacokon is háború dúl, de olyan háború, ahol a lovassággal való letámadás szóba sem jöhet, mert a piacokon az a legjobb, ha a közönség – a nép – úgy érzékeli, hogy te egy ma született bárányka vagy, aki bármihez is nyúl, az arannyá válik. Ma született aranybárány.

De ezt hogy lehet elérni, amikor egymás nyakát harapdálják a riválisok? Hogy lehet elérni, hogy aranybáránynak tekintsen a közönség, mikor általában kénytelen vagy összevérezni az aranybundádat, különben elpusztítanának?

A maffiafőnökök tanácsadói lubickolnak a vérben, de neked nem ez a célod. Mit kell tenned azért, hogy egyrészt győzz, másrészt ne kelljen a vérben tocsognod?

Semmi mást nem kell tenned, mint megnyitnod a 9. harcmezőt.

A kilencedik harcmező

A hadviselést a modern korban mindenki Szun Ce könyvéből tanulta, melynek nemes egyszerűséggel csak A hadviselés tudománya a címe. Szun Ce szerint a 9. harcmező az a terep, ahol biztosan nyersz, és ahova magaddal víve az ellenfeledet, ő észre sem fogja venni, hogy egy hadszíntéren van, mert az annyira új számára. Egy hadvezér sok harcmezőn tud egyszerre irányítani, de nem jellemző, hogy 7-8 csata egyidejűleg folyna. Így kapta az új, a más, a rendkívül és csalafinta, az ellenfél számára semmiféleképp nem komfortos harcmező a 9. harcmező nevet. Az ellenfél itt támadni nem tud, védekezni nem tud, gyakorlatilag semmit sem tud, mert sokszor még a létezése is rejtély előtte.

Szun Ce mondja azt is, hogy nincs arra példa, hogy bármely állam/ország/cég/maffia hasznot húzott volna az elhúzódó háborúskodásból. Minél gyorsabban tudsz győzni, annál jobb.

Ehhez olyanná kell válnod, mint amilyen egy háborús consigliere, aki ismeri a 9. harcmezőben rejtőző erőt. A háborúban a fő célodnak a győzelemnek kell lennie, nem a részvételnek.

Mert ha az ellenfeled ismeri a háború tudományát, ki fog csinálni és tönkre fog tenni. Úgyhogy neked ebben elébe kell menned, és ezt úgy a legjobb megtenni, ha rögtön egy 9. harcmezőn mész elébe.

A Brexit – The Uncivil War című filmben tökéletesen lemodellezik ennek a működési mechnanizmusát. Ha teheted, nézd meg a filmet – de a lényeget elmondom én is most:

Brexit – The Uncivil War

Az a kiindulási pont, hogy egy igazán jó stratéga, egy háborús consigliere, Dominic Cummings kapja meg a feladatot, hogy a Brexit népszavazásra minél többeket győzzön meg arról, hogy az Egyesült Királyság számár a legjobb, ha kilép az EU-ból.

Azonnal azzal kezdi, hogy megalapítja a 9. harcmezőt, mert azon a terepen, ahol a maradáspártiak vannak, ott nem lehet győzni, hiszen az az ő otthonuk. Sokan a migráns-problémát tartják 9. harcmezőnek. Magyarországon ez is a politikában a 9. harcmező, ahova az ellenzék mindig úgy téved be, mint egy boci az Intercity elé a sínekre. Tudatlanul, felkészületlenül. (Az EU ugyanígy jár, mikor miniszterelnökünk 9. harcmezőket nyit, és ők meg csak pislognak, mint pocok a lisztben.)

De Nagy Britanniában nem a migráns-probléma a 9. harcmező, mert az már egy túlságosan bejáratott, mindenki által ismert, bár nyilván kétséges harctér. Ezért olyan harcmezőt nyitnak, amire senki sem volt felkészülve.

Dominic Cummings megállapítja, hogy az ellenfél biztosan az észre akar majd hatni, ezért evidens, hogy a kilépéspártiaknak kizárólag az érzelmekre kell.

Ész kontra szív.

Az ész harcmezején a maradáspártiak próbáltak küzdeni, de Dominic hadvezéri kvalitásaival megnyílt a szív harcmezeje, amit Szun Ce a 9. harcmezőként nevez meg. Nincs aranyszabály arra, hogy mi lehet a 9. harcmező, de lényeges, hogy MÁS legyen, mint amiken már ott vannak a profi ellenfelek. A jelszava ennek a 9. harcmezőnek ez lett: Vedd vissza a kontrollt! Ez egy időtlen szlogen: egyszerre mutat a jövőbe és egyszerre idézi meg a múltat. Ezért iszonyatosan erős. Ha ilyen szlogent sikerül találnod, bármire képes leszel.

Ha kijelöltük a 9. harcmezőt – amit nem kell egyből felismerni, ezen kell néhány környit agyalni, okoskodni, vagy akár még tesztelni is –, akkor jön az, hogy milyen fegyverekkel küzdünk.

A Brexit filmben élesben látható a mikrotargetálás fegyvere: úgy hatottak az érzelmekre a Facebookon, hogy például egy spanyolországi bikaviadalon végzetesen megsérült bika volt a képen, mellette pedig a felirat: Elég volt ebből. Nem volt elmagyarázva és kibontva a logikai lánc, hogy:

  • Ez egy spanyolországi bikaviadalon készült.
  • Spanyolország az EU tagja.
  • Az EU hagyja, hogy egy tagállamában állatokat öljenek és mészároljanak le nyilvánosan.
  • Ez rossz.
  • Az EU tehát rossz.
  • Nekünk onnan logikusan ki kell lépnünk.

Nem kellett magyarázni, mert ezek az üzenetek annyira egyszerűek, annyira a zsigerekre hatóak, annyira logikusan következtethető belőlük az EU-ból való kilépés, hogy elég volt egy kép, meg egy rövid szöveg. És nem egy ilyenjük volt, hanem több tucatnyi. Mindenkit azzal találtak meg, ami hozzá a leginkább passzolt, és amire a leginkább reagált. Ez a mikrotargetálás módszere.

De nem elégedtek meg ennyivel: trollhadsereget is alkalmaztak.

Minden zsigeri üzenetnek volt egy A/4-es oldalnyi levezetése, volt egy egyetlen bekezdésnyi kivonata, meg volt egy egy mondatos összegzése is. A trolloknak az volt a feladatuk, hogy ezeket tolják mindenhol: ha kell, az egy oldalnyit, ha az a praktikus, akkor az egy bekezdésnyit, ha pedig az a legjobb, akkor csak az egy mondatot.

Sokak szerint százalékban nem sokkal, de konkrétan 1.7 millió szavazatnyi többséggel nyertek a kilépéspártiak. Hogy jó döntés volt ez a nép részéről? Szerintem nem. De a britek Brexitje és maga a film rámutat, hogy rossz döntéseket is meg lehet hozatni egy néppel úgy, hogy kizárólag Szun Ce tudományát és a modern technológiát ötvözzük egy kis trollhadsereg segítségével.

Mi történt volna, ha nincs egy olyan stratéga a sztoriban, aki tudja, hogy mi az a 9. harcmező?

Nekem meggyőződésem, hogy akkor nincs Brexit sem. Sem kilépés, sem ez a film.

Ki az, ki tudja a mai magyar közéletben, hogy mi a 9. harcmező? Meggyőződésem, hogy kizárólag Orbán Viktor és az ő legszemélyesebb tanácsadói ismerik csak ezt az alapvetést. Az ellenzékben, ha van is valakinek fogalma erről, akkor csakis a saját pártjában, csakis a saját pozíciójáért használja. Az ország javára senki. (Puzsér Róbertnél látok ilyen tekintetben felvilágosodottságot, de ő meg hivatalosan nem politikus :)).

Hogyan használhatod ki ezt a tudást a saját vállalkozásodban?

Sok féle módon, de sorolok párat:

  • Csak olyan háborúba szabad belemenned, ahol győzni akarsz, egyébként jobban jársz, ha harc nélkül feladod, eloldalogsz és belekezdesz valami másba. Minél kevesebbet vesztesz, annál jobb. Nyerj, vagy húzz el onnan gyorsan! De ezt ugye már előre tudnod kell, ami hát nem könnyű.
  • Folyamatosan gondolkodnod kell azon, hogy mi lehet a te 9. harcmeződ. Mind az üzletben, mind a termékfejlesztésben, mind a marketingben.
  • Mi az a téma, amiben mind erkölcsileg, mind szakmailag, mind üzletileg magasan felette állsz bármelyik versenytársadnál?
  • Mi az erősséged? Állhatatos vagy? Ravasz? Rengeteg pénzed van? Vagy beépített informátoraid itt-ott? Vagy egyszerűen csak hiszel abban, amit csinálsz? Ezek mutatják a harcmeződ kereteit.
  • Mi a másik fél erőssége? Mik a szokásai? Mi teheti önhitté? – mi ezek ellentettje? Milyen terep az, ahova, ha odatéved, akkor azt sem tudja, hol van? Hol veszíti el az eszét? Ott tudsz te nyerni – de előtte oda kell csalogatnod. És MINDIG oda kell csalogatnod.
  • Milyen megtévesztési eszközeid vannak? Tudod magad úgy erősnek mutatni, hogy gyenge vagy? Hozzáférhetőek az információk rólad és a cégedről? (Jobb, ha nem.) Kibeszéled a terveidet? (Nem kellene.) Tudod mutatni magad akkor gyengének, mikor erős vagy? Minden, amivel megtéveszted az ellenfeledet, téged hoz versenyelőnybe. Már az is zseniális, ha egy megtévesztés miatt nem figyelnek fel rád, és nem tekintenek ellenfélnek. Győztél ez esetben, mert nem kell harcolnod. De ehhez is háborús consigliere-nek kell lenned – abban soha nem bízhatsz, hogy ha kicsi maradsz, majd nem figyelnek fel rád. A profi háborús consigliere-k mindenkit leigáznak végül.
  • Mi az a téma, amire a versenytárs, akivel meg kell vívnod, kapásból nemet mond, nem érdekli, tagadja, ütközik az elveivel? Az a te 9. harcmeződ – hívd be oda, és igázd le, de addig is, míg harcra kerül sor, erősödj meg ott a 9. harcmezőn, de nagyon. A számítógépes játékokban szeretem azt, amit úgy hívnak, hogy „egy csapással ölés”. Na, ehhez erőt kell gyűjteni. Az elhúzódó harc neked is árt.
  • Mindenki az értelemre akar hatni? Akkor a te 9. harcmeződ az érzelem. Mindenki az érzelmi húrokat pengeti? Akkor elő az értelemmel! Mindenki be akarja ijeszteni az ügyfeleket, hogy vásároljanak végre? Akkor te tedd őket boldoggá inkább, és csábíts az ijesztés helyett.
  • Mindenki a sikerességével és az erejével kampányol? Te csinálj erőt a gyengeségedből! Pl. „Én kicsi vagyok, de pont ezért személyesen foglalkozom az ügyfelekkel.” Kis cégeknél versenyelőny – tehát 9. harcmező – az, ha a kicsiségüket családiassággal, közvetlenséggel, baráti hangnemmel fűszerezik és ezt is kommunikálják kifelé. Nagyobb, sikergyanús cégeknél minden fontosabb, mint a közvetlen ügyfélkapcsolatok, és ezért ha ők kommunikálják a közvetlenséget, az hazugság. Sosem tud egy nagy cég egy kis cég 9. harcmezején győzni.

A 9. harcmező nem egyenlő a véres torokfelharapásokkal.

De csak a 9. harcmezőn lehet vér nélkül győzni. Ezért van rá legalább akkora szükséged, mint arra, hogy az értékesítésben profi legyél, vagy a marketingben.

Kilencedik harcmező. Égjen be ez az agyadba, és máris úton vagy a hadvezérség, és vele együtt az igazi győzelem felé.

Utóirat-kérdés: Szerinted a piacvezetőknek van 9. harcmezejük? Van bizony. Nélküle még senki nem lett piacvezető.

Vidi Rita

 

Posted on: 2020-11-23, by :