A szövegírás 7 bűne
Csak az hibázik, aki csinál is valamit – szokták mondani, de a „csinálás” előtt és után is vannak még azért dolgok, amik számítanak. A szövegírással kapcsolatban is igaz ez. Most összeszedtük a szövegírás 7 általános bűnét. Nem főbűnök ezek, amiket csak a purgatóriumban lehetne jóvátenni, de biztosan megelőzhetőek egy kis szervezettséggel, rutinnal, és a kedvenc elfoglaltságunkkal: az eszünk használatával.
A szövegírást és a létrejött szövegeket rendszeresen, gyakran és rutinszerűen az online marketing szolgálatába állítva alkalmazzuk, de akár hobbibloggerek is hasznosíthatják az alábbi tippeket.
Lássuk!
A szövegírás 7 bűne – a RitArt értelmezése szerint
- Célok hiánya – avagy mi a célod a szöveggel? Nem tudod? Csak azért akarod, mert például Vidi Rita megmondta a tutit, hogy érdemes naponta blogolni-posztolni-megnyilvánulni? Mit szeretnél elérni a szöveggel? Ugye nem dísznek akarod kirakni, hanem szeretnél a végén valamiféle eredményt is? Nos, ezeket a célokat már akkor tisztázni kell, mielőtt még megpróbálnád kitalálni azt, hogy MIRŐL is szóljon, vagy épp KIKHEZ. Lehet persze célok nélkül, ad-hoc jelleggel kommunikálni és publikálni, pusztán örömből, de mi itt a RitArtnál bármennyire is imádunk írni, a parttalan fecsegésnek nem vagyunk hívei (szabadidőnkben és önkifejezési céllal novellákat, meséket, regényeket írunk, nem üzleti célú szövegeket.)
- Tudom, hogy utálni fogsz, de akkor is mondom: a stratégia hiánya. Úgy egyébként milyen stratégiába illeszkednek az első pontban tárgyalt célok? A te vállalkozásodnak tényleg az hozza a legtöbb hasznot, ha azokat a célokat tűzöd ki a szövegeid számára, amiket kitűztél? Lehetett volna ez a stratégia-téma az első lépés is, de szándékosan tettem a második helyre, hogy csapdába csaljalak. 😉 A mi üzleti partnereink már pontosan tudják, hogy amikor tőlünk rendelnek szöveget, akkor az első kérdésünk mindig a célokra vonatkozik, de már azt is pontosan tudják, hogy a céloknak illeszkedniük egy stratégiába, ami lehetőleg tényleg az övék, és nem pusztán ellesődött valahonnan.
- A célközönség meghatározásának hiánya – avagy mit szeretnél, ki olvassa el és miért pont ő? Mit akarsz te vele elérni? Mit kell leírni ahhoz, hogy ő biztosan elolvassa? (Az Ő egyenlő lehet akár egymillió emberrel is.) Hogyan lehet perszonalizálni azt a tömeget, akiket te el akarsz érni? Ha ezekre a kérdésekre kialakul a fejedben egy kép arról, aki a szöveget olvassa majd, látod őt magad előtt, akkor pofonegyszerű lesz megírni, de ami a lényeg: működni is fog, el fogod vele érni azt a célt, ami illeszkedik a stratégiába is, és kitűztél magadnak.
- Problématudat felkeltésének hiánya – avagy az előző pontban „formálódó” célközönségnek mi fáj a legjobban? Ha nem tudod kapásból sorolni, akkor most állj meg az olvasással, nyiss meg egy üres dokumentumot, és írd fel a célközönséged legalább 50 olyan különböző problémáját, amire csak és kizárólag te tudod a megoldást. (Más is tudhatja, csak nem mind az 50-re, mert hidd el nekem, a vállalkozások nem ennyire felkészültek. Általában 1-2 problémával dolgoznak… Te ennél legyél okosabb és ügyesebb!) Ebben a cikkben 7 problémát is felvetek a célközönségem számára, és nyomom befelé a szöget, ameddig azt nem mondod, hogy „oké basszus, már értem!”.
- A hasznosság hiánya – avagy úgy közölsz, hogy igyekszel semmit sem mondani, nehogy valaki átlássa, hogy mennyire értesz (vagy nem értesz) a szakmádhoz, avagy nehogy valaki már ingyen is kielégítődjön infóval, ahelyett, hogy fizetne értük (szakértőknél, coach-oknál, tanácsadóknál, információs termékeket forgalmazóknál ez tipikus hiba). Légy tanító! Légy hasznos az olvasótársadalom számára! Vagy menj és foglalkozz inkább valami mással :).
- A tiszta és egyszerű, logikusan egymásra épülő gondolatok hiánya – avagy az állandóan önmagukba visszakanyarodó kilométeres mondatok alkalmazása. Ezek semmi másra nem jók, mint az író egójának fényezésére, merthogy minél bonyolultabb egy mondat, az olvasó annál kevésbé fogja „venni az adást.” Egy sima összetett mondatot nem kell 5-6 szóra redukálni. Nem kell gúzsba kötni az agyadat, és nem kell hülyének nézni az olvasót sem. De túlterheléses támadást sem érdemes indítani, mert akkor az első 5 pont mehet is a kukába.
- Örökös törekvés a tökéletességre – többmilliárdnyi leütés pihen virtuális asztalfiókokban, mert látszólag tökéletlenek még a publikálásra. Holott az olvasóközönség számára akár életmentőek is lehetnének ezek az információk, de mivel valaki (pl. te, mint szolgáltató) végtelenül maximalista ebben a folyamatban, ezért mindenki rosszul jár azzal, hogy az írások el vannak dugva. Ugyanis nincs tökéletes. Mindig lesz hiba a szövegben, mindig, minden szöveg lehetne annál sokkal jobb, mint amilyen lett. De akármeddig is tökéletesíted, félő, hogy sosem leszel elégedett. Nem vagy Isten. Lehet közelíteni a tökéletességet, de ha eléred, akkor azért nagyon nagy árat kell fizetned, mert a tökéletesség ténye abszolút és nem relatív. Legyen elég az, hogy az olvasók SZÁMÁRA tökéletes a szöveg, miközben az előző 6 pont is teljesül. Így lesz mindenki elégedett. Márpedig az üzletben nem a tökéletességgel, hanem a megelégedettséggel szokás mérni a dolgok, folyamatok minőségét.
Vannak még bűnök, de ez a hét a legáltalánosabb, legelterjedtebb, legtöbb leckét feladó.
Ha velünk íratod a szöveget, természetesen a fentiek legtöbb kínját átvesszük tőled. Elég, ha stratéga és hadvezér vagy. Mi leszünk helyetted közlegények.
Vidi Rita
Posted on: 2019-02-08, by : Vidi Rita