A szövegírás három borzongató hibája
Te is elköveted ezeket?
- Magázódsz, de durván. „Tisztelt Látogatónk! Szeretettel köszöntjük Önt honlapunkon, mi azért vagyunk, hogy Ön boldogabb és elégedettebb életet élhessen, ezért arra kérjük Önt, hogy tartson velünk, és böngésszen oldalunkon minél többször és minél tovább. Ide szíveskedjen kattintani a legfrissebb cikkekért, melyeket Önnek írtunk!” – Lehet magázódni a kommunikációban, csak ne essünk túlzásokba! A tegezést is túl lehet dimenzionálni, mikor úgy néz ki a szöveg, mintha valaki az arcomba hajolna, szúrósan a szemembe nézne, és úgy közölné a tutit. Az is visszataszító, meg az is, ha minden tízedik szó az a szövegben, hogy ÖN. Ne essünk túlzásokba a megszólításokkal és a megszemélyesítésekkel!
- Modoros vagy, és nem gyengén. Én, Te, Ő, Mi, Ti, Ők, Ön, Nekik, Bennünket, Nálunk… Amikor a szövegben érzékeltetni akarod, hogy mennyire nagyon tiszteled az olvasóidat, akkor bizony még véletlenül is kiszalad egy-egy nagybetűvel kezdődő „Te” az ujjaidból. Ez bocsánatos bűn, de illik róla leszokni, mert iszonytatóan modorosnak hat, ha minden névmás nagybetűvel íródik. A magyar helyesírás szabályai pár éve változtak, és már több mindent lehet nagybetűvel írni, mint pusztán a mondatok első betűjét és a tulajdonneveket, de legalább arra figyelj, hogy amikor rólad van szó, a magadra vonatkozó névmásokat ne írd nagybetűvel, mert az nem más, mint a narcisztikus személyiségzavar egy biztos tünete… Különösen kerülendő a „jómagam” kifejezés. Mitől is vagy te ilyen kinyilatkoztatás szinten jó? Ja, csak úgy berögzült? Aha, értem… A magyar helyesírás szabályai a nagybetűk használatáról>>
- Az írásod nem informatív és nem hasznos az olvasó számára. Örökös alapvetés, és mindig ide lyukadunk ki, de szükséges is mindig ide kilyukadnunk. Azt tapasztalom, hogy mindenki, akinek weboldala van, folyamatosan keresi az újabb és újabb tuti infókat, szupertitkos nehézfegyvereket a szöveggel kapcsolatban, hogy hogyan és miről kellene írni, de igazából minden új titok kamu. A régi titok az érvényes még ma is: az írás legyen informatív és hasznos az olvasó számára. Akkor is, ha szórakoztatni akarsz, akkor is, ha tanítani akarsz, akkor is, ha eladni akarsz. EZ működik. Sőt, ez BIZTOSAN működik. Sőt-sőt: ez még élő szövegben is működik, ha például videókat vagy hangfelvételeket készítesz. Ezt írd fel magadnak a hűtőre: hasznos és informatív. Ha ez érvényesül, akkor elnyerted az olvasók szívét.
Te melyiket követted már el? (Én a 2-es pontot régebben, rendszeresen, aztán leszoktattam magamat róla.)
Vidi Rita
Posted on: 2018-12-02, by : Vidi Rita