Online Marketing Alapok 4. – A weboldal és a marketing csatornák

Online Marketing Alapok tanfolyam 4.

Az online marketingben az a félelmetes, hogy tényleg dugig van technikai megoldásokkal. Murphy-től megtanultuk, hogy ami el tud romlani, az el is romlik. Ez természetesen az online marketing technikai megoldásaira is igaz. Vagy elromlanak, vagy soha nem is működnek normálisan.

Életem első weboldalát szó szerint izzadva, sírva, órákon át remegve telepítettem a tárhelyemre. Le volt írva, hogy lépésről-lépésre mit kell csinálni, meg is csináltam, mégsem működött. Utána felvilágosítottak, hogy olykor a saját weboldalt érdemes úgy frissíteni, hogy a böngészőben lévő gyorsítótárat kiürítjük, mert hiába frissítgeted te a honlapodat, ha a böngésző a gyorsítótárba elmentett korábbi verziót, korábbi állást tölti vissza.

Szóval, nagy megmentőm a Shift+F5 kombináció lett – ez frissíti úgy az oldalt, hogy közben a gyorsítótárat (más néven cache-t) is törli –, és így kicsivel csökkent az izzadós-sírós órák száma.

Igen ám, de az oldal ronda volt. Én tákoltam össze magamnak egy logót, és azt töltöttem fel, és az olyan pixeles volt, hogy bárki, aki meglátta, visítva elmenekült. Webmesterek, akik kicsivel később baráti gesztusként kielemezték az oldalamat, annyira megszántak, hogy egyikük csinált nekem egy logót, átküldte, feltöltöttem, és sírtam – ez úttal az örömtől.

De a sztorim nem itt kezdődött ám! Nem a kínlódással!

Én ugyanis egy webmesterrel szerettem volna az ötletemet kiviteleztetni – ez 2007-ben volt -, ugyanis akkor még nem tudtam róla, hogy tök ingyen és percek alatt lehet saját weboldala az embernek.

Konzultáltam egy webmester csapattal, és bár már az első 5 percben éreztem, hogy hülyének néznek, de igazság szerint nem akartam elhinni. Amikor a fél órás beszélgetés végén közölték, hogy „figyelj, őszinték leszünk, neked erre nem lenne pénzed…”, akkor csak egy pillanatig esett rosszul. Ugyanis rögtön az fogalmazódott meg bennem, hogy jó, akkor kitanulom én ezt a webprogramozást, ők meg kenjék a hajukra a fellengzős stílusukat!

Még abban percben elkezdtem html kódolás után kajtatni, hogy ez mennyire bonyolult vajon. Nem volt az. De aztán kiderült, hogy egy honlapot összerakni több mint html kódokat bütykölgetni. Ugyanakkor az is kiderült, hogy semmit nem kell bütykölgetni, mert kész megoldásokat lehet feltelepíteni a tárhelyre.

Nos, az akkori feltelepítés még igen fejlett fájlmenedzselési készségeket igényelt, még ha a kódokban nem is kellett turkálni, csak fájlokat ide-oda másolgatni, felülírni, átnevezni, esetleg egy 8 karakteres kódot beírni valahová, és már ment is a WordPress.

Ma nem kívánnám magamnak azt a kínlódást, amit az akkori nagyon fejlett technológia biztosított számomra, és szerencsére ma már tényleg minden sokkal könnyebb.

A honlapodat feltelepítheted két gomb megnyomásával, az alap adatai megadásával. Tárhelyet, domaint pofonegyszerű bérelni, minden online zajlik.

De mindig nagyon lényeges és eldöntendő kérdés, hogy hogyan is akarod ezt megoldani.

– Te akarsz mindent csinálni?

– Vagy csak alapokat?

– Szándékozol kiszervezni részfeladatokat?

– Vagy akár mindent?

Mert neked kell előre kitalálnod nagyjából a célt és hozzá a tervet, és elkészíteni egy kis költségvetést is, persze még úgy, hogy fogalmad sincs, hogy mi mennyibe került.

Érvek az mellett, hogy mindenképp tanuld ki legalább alap szinten a saját oldalad adminisztrálását

Nem kell hozzá programozói szinten érteni, de adminisztratív szinten mindenképp, méghozzá azért, mert:

– Ha érted az alapokat, akkor tudsz mire építkezni, még ha a fejlettebb megoldásokhoz nem is konyítasz.

– Ha érted az alapokat, és tudod, mivel hová lehet eljutni, nem tudnak majd megvezetni a programozó cégek. Mert lássuk be, a buta embert könnyű átverni…

– Ha érted az alapokat, bármit kell azonnal módosítani, te is meg tudod csinálni, ezzel időt spórolsz, márpedig az idő iszonyatosan sokat számít az online világban.

– Pénzt nem tudsz spórolni, mert a stratéga ideje a legdrágább, de az idő is pénz, szóval mégiscsak kijöhet költséghatékonyabban, ha némely feladatokat te csinálsz, vagy képes vagy csinálni.

– Később tudni fogod, mit akarsz kiszervezni. Ne az alapozza meg a kiszervezések alapját, hogy mihez nem értesz, hanem egy sokkal tudatosabb szemlélet mondassa azt veled, hogy „oké, kiszervezem a cikkek feltöltését, mert én azt már unom”.

– Mindig megmarad a fő kapaszkodó pontod, mindig lesz hova visszatérni, ha esetleg elveszítenéd a lábad alól a talajt.

– Ha a bonyolultabb dolgok kivitelezéséhez programozó is kell majd neked, de valami miatt lecserélnéd a programozót, akkor nem az egész birodalmadat kell átnyújtanod egy új embernek, hanem csak egy feladatot. Ez hosszú távon biztonságos az üzleted számára, hogy nincs kiszolgáltatva egyetlen harmadik félnek…

Nem kell félni a technikai dolgoktól, mert ezek nem bonyolultabbak, mint feltelepíteni egy alkalmazást az okostelefonra. Jó, egy fokkal bonyolultabb :).

A weboldalad a fő bázisod.

Örök kérdés: kell-e azonnal fizetős megoldásokban – tárhelyben, domainben, esetleg fizetős programozási munkákban – gondolkodni már az indulásnál?

A válasz: NEM!

Magyarországon a blog.hu rendszerében, de globálisan a wordpress.com rendszerén keresztül bárki, bármikor, perceken belül elindíthat egy saját blogot a kezdéshez, az elinduláshoz. A Google-nek is van saját blogszolgáltatója, a blogspot.hu. Mindhárom felület nagyon hasonló egymáshoz, ha az egyikben elboldogulsz, akkor a másikban is. Hasonló elven működnek, és keresőoptimalizálási szempontból is jól használhatóak. Bármelyik mellett is dönts, nagyon nem tudsz rosszul dönteni.

Bár a saját tárhely és a domain is olcsó, de nekem pl. 21 tárhelyem és hozzá 33 domainem, van, mert többször is elkövettem azt a hibát, hogy mivel könnyű ezeket foglalni, meg nem is drágák, előbb foglaltam, mintsem végiggondoltam volna a dolgokat… Nem kell ennyi! (Még nekem sem :))

Ezekről az ingyenes felületekről később viszonylag könnyen át lehet migráltatni az adatokat és tartalmakat a fizetős tárhelyre és domainre, de igazából még az sem kötelező. Ugyanis ha több helyen is megtalálható vagy, akkor az ELŐNY!

Egy időben nagyon sokat számított, hogy saját domain neves email címről kellett emailezni, mert csak az volt bizalomgerjesztő. Ha van tárhelyed, lehet saját domaines email címed is. Igen ám, de az évek során ennek olyan kicsi lett a jelentősége, és a gmail annyira elterjedt a világban, mint a megbízható emailszolgáltató szimbóluma, hogy manapság már csak azért, hogy legyen saját domaines email címed, egyáltalán nem kell neked saját domain… Senkit nem érdekel, hogy milyen email címről küldöd az árajánlatot, a lényeg, hogy érkezzen meg.

Majd amikor már rendszeres email marketinget folytatsz, akkor nem fog ártani egy saját domain, mert ott meg az a bizalomgerjesztő, nem a gmail-es cím. Én pl. a hírleveleimet saját domainneves email címekkel küldöm, de amikor például szövegírás ügyben egyeztetek az ügyfelekkel, azt a gmailen keresztül bonyolítom, mert az a legpraktikusabb.

Mi a helyzet azokkal, akik kereskedni akarnak a neten és webshopra van szükségük?

Wepshopra is számtalan megoldás van:

– Első példaként rögtön ott van a WordPress bővítménye, a Woocommerce. Az onixbazar.hu oldalamon ez működteti a webshopot. Ingyenes.

– A barátnőm feng shuis webshopja az UNAS alapjain működik: http://www.fengshuiwebshop.hu/ Itt előfizetsz a szolgáltatásra – egy egyszerű regisztráció után -, és a rengeteg mindent tudó rendszert a saját igényeidre szabod. Éves szinten kb. 35-50ezer forintért már nagyon komoly árukészlettel lehet dolgozni.

– De vannak más megoldások is, prémium igényekkel rendelkezőknek, nagyságrendekkel drágábban, ilyen pl. a shoprenter megoldása.

– Persze külföldön igazán egyszerű a dolog, mert beregisztrálnak az ebay-re, vagy az etsy-re, és máris elindíthatják a saját boltjukat, az üzemeltetőnek pedig jutalékot, vagy csomadíjat fizetnek. Minden nagyobb országban vannak ilyen kiépült rendszerek, van olyan is, ahol még a célközönség is elég jól le van szűrve (pl. a dawanda.de-n jól körülírható, hogy azok vásárolnak ott, akiknek van pénzük is).

Webmesterek nem szeretik, ha számukra teljesen idegen rendszerekről kell más, számukra kedves rendszerekre átültetni az online boltokat, és ennek sokan hangot is adnak, de természetesen meg tudják csinálni.

Ezért webshopnál a következő szempontokat kell a legelején végiggondolnod:

  • Mekkora lesz a termékportfólió? 1000-nél több? Mert akkor lehet, hogy egy egyedi megoldás jobb lenne.
  • Honnan szeretnéd a legtöbb vásárlót? A keresőből – majd később kirészletezzük ezt –, vagy pedig hirdetésekből? Mert ha a keresőből, akkor nagyon komoly keresőoptimalizálási tevékenységre lesz szükséged, és ebben például az UNAS elméletileg nem áll a helyzet maximális magaslatán. Ha hirdetésből, akkor megint csak a termékportfólió mérete kerül elsődleges helyre.
  • Szeretnél majd viszonteladókat is kiszolgálni és a készletkezelés szintjén ezt frappánsan levezényelni? Mert azt sem tudja mindegyik megoldás, és ez miatt több tízezer termékkel platformot váltani, bizony fájdalmas lesz.

Ha egyszerű, lassú felfutású ütemet tervezel, akkor kezdheted WordPress alapon a Woocommerce kiegészítővel. Ha tartasz a technikai problémáktól, akkor regisztrálj be az unas.hu-n, és nézd meg, mit tud a rendszer, ott van egy kis időd átgondolni, hogy akarod-e.

Ha nagyon egyediek az elképzeléseid és nagyon bonyolult rendszert akarsz, akkor egyedi fejlesztés ügyében keresd a https://www.shoprenter.hu/-t, vagy a https://www.webshopexperts.hu/-t.

Valami mást szeretnél?

Közösségi oldal a vágyad? Apróhirdető oldal? Fórum, ahol az ügyes-bajos dolgaikat beszélik át az emberek? Gyakori Kérdésekre hajazó oldalt szeretnél, hatalmas forgalommal?

Ezeket mind-mind egy kattintásos módszerrel ugyanúgy tudod telepíteni a Softacoulos nevű rendszerrel, ahogy a WordPress-t telepítettem a videóban. Ugyanúgy admin felületük van, és ugyanúgy a nullától a végtelenig tudod saját igényeidre szabni.

Azért ez jól hangzik, nem? 5 perc és bármilyen oldalad lehet!

Már csak az a kérdés, hogy hogyan fognak odakerülni az emberek?

Nos, az online marketinget pont erre találták ki.

Jó, de HONNAN???

 

Ha az a kérdés felmerül valakiben, hogy „oké, de honnan fognak jönni a látogatóim?”, az egy magas szintű tudatosságot jelez, ugyanis nagyon sokan nem jutnak el eddig a kérdésig. Ők úgy egyébként sem jutnak túl sok mindenre, és ilyet már ezret láttam az elmúlt években.

Honnan jöhetnek a látogatók?
Alapvetően mindössze négy különböző platformról, de ez a négy több mint aminek látszik:

– A keresőkből,

– Más weboldalakról,

– Közösségi médiából,

– Emailből.

Ó, hát ez nagyon egyszerű ugye? Hát nem az. De menjünk sorban, hogy tisztuljon a kép.

A keresők

Amikor azt mondjuk, hogy keresőK, akkor azzal megtiszteljük azokat a szinte senki által nem használt keresőket is, amiket úgy hívnak, hogy Bing, vagy Yandex, és társaik. De amikor azt mondjuk, hogy keresők, akkor igazából egyetlen keresőre gondolunk, és ez a Google.

Hogyan működik a kereső?

Ha valaki rákeres valamire a Google-ben, akkor a kereső azt feltételezi, hogy ténylegesen arra kíváncsi, amit beírt. Pl. muffin receptek  beírása esetén a Google azt feltételezi, hogy muffin receptekre van szükséged. Túlzás nélkül pillanatok alatt feltérképezi a netnek azt a részét, ami ezen a nyelven kínál témába vágó tartalmakat, és azt egy úgynevezett találati listán eléd, a kereső emberke elé tárja.

A találati listán két féle találatot láthatsz. Az oldal tetején és alján hirdetéseket, az oldal közepén pedig mindig tíz, úgynevezett organikus találatot.

Beszéljünk most az organikus – természetes – találatokról. Ezeket a Google saját berkeiben úgy nevezi, hogy ingyenes találatok. Ha ide akarsz kerülni, akkor úgy kell dolgoznod az oldaladon, hogy a keresőmotorok önmaguktól is kívánatosnak találják a felhasználók számára az oldalon lévő információkat.

Ennek a legjobb módja az, ha egyszerűen csak tudod, hogy mire keresnek az emberek, és az oldalad tartalmát pontosan ehhez igazítod. Lehet, hogy muffin sütőpapírt értékesítesz, de nem arra keresnek az emberek, hanem muffin receptre. Ha tudod, hogy a receptekre sokan keresnek, a sütőpapírra viszont havonta összesen öten, akkor el kell gondolkodnod azon, hogy hogyan tudod összekötni a sütőpapír témát a muffinrecept témával. Gondolom rájöttél, hogy ez nagyon egyszerű dolog, hiszen a két téma szervesen összetartozik.

Az ingyenes találatok közötti megjelenésnek alapvetése a kulcsszavak egyezése. De mégis milyen kulcsszavakra kell koncentrálni?

Ez pofon egyszerű: azokra, amiket tényleg keresnek az emberek. Amiket tényleg beírnak. Nem azokra kell koncentrálnod, amikre te szeretnéd, ha keresnének, hanem azokra, amiket tényleg beírnak. Ez azért is érdekes dolog, mert sokszor hibásan keresnek az emberek, tehát a szavakat hibásan írják be.

Annak idején, mikor én elindultam a vállalkozásommal, vírusirtókat forgalmaztam. Nagyon szerettem volna jól szerepelni a vírusirtó kifejezésre, mert az azzal kecsegtetett, hogy sokkal több releváns, a témám iránt érdeklődő látogatóm lesz általa az oldalamon, és sokkal több vírusirtó szoftvert tudunk majd forgalmazni.

Ehhez a célomhoz – ugyebár összefüggött az üzleti célommal – szakmányban gyártottam a vírusirtókkal kapcsolatos remek tanácsokat tartalmazó cikkeket. A témát minden irányból megközelítettem, amiből csak eszembe jutott, és rendszeresen ellenőriztem, hogyan halad előre a oldalam a találati listán, teljesen ingyen.

Csodás élmény volt, azóta is ezt a tevékenységet mindig játékként fogom fel, amikor nemcsak másokkal, de önmagammal is versenyzek.

Aztán egyszer, mikor azt ellenőriztem, hogy milyen keresőszavakra érkeznek ténylegesen a látogatók – akkoriban ezt a Google Analytics nevű elemző szoftver árulta el, ma már másképp van ez –, akkor döbbenten vettem észre, hogy az emberek nem helyesen írják be a keresőbe azt a szót, amire én ezerrel gyúrok!

Nem is azt keresik, amin én dolgozom! Nem vírusirtót kerestek, hanem virusírtót, virusirtót, virusirtot, vírus írtót, és még kismilliónyi variációt. Ez azért volt különösen érdekes jelenség, mert az eredeti, vírusirtó kifejezéssel elértem egy platót, és onnan nem tudtam tovább fejlődni, mert olyan versenytársak előztek meg, akik már 4-5 év előnyben voltak velem szemben.

Akkor kitaláltam, hogy írok egy cikket arról, hogy hogyan is kell írni helyesen a szót, és hogyan szokták eltéveszteni az emberek.

Azonnal megugrott a látogatások száma, mert a rosszul írt verziókra csak én lehettem igazán első, mert csak én írtam erről akkoriban! Nyolc éve nem publikáltam erről, mégis második oldalon jelenik meg a találati listán az egyik oldalam, a virusirto verzióra!

Na, ezt nevezik a keresőoptimalizálásban eredményes munkának :).

Nagyon fontos figyelembe venni a TÉNYLEGES kereséseket, és figyelni, hogy van-e arra utaló jel, hogy rosszul gondoljuk a felhasználók igényeit. Az én esetemben jól gondoltam, mert rengetegen kerestek jól, de ott a verseny számomra túl erős volt. Ilyenkor kell életbe léptetni az úgynevezett hosszúfarok stratégiát. (https://hu.wikipedia.org/wiki/Hossz%C3%BA_farok )

Ha maradunk a vírusirtó témánál, akkor ebben az esetben a fő kulcsszó a vírusirtó, és ennek különböző hosszúfarok verziói: vírusirtó letöltés, vírusirtó letöltés ingyen, vírusirtó telepítés, vírusirtó telepítés windows 10, stb.

Tehát az a hosszúfarok startégia, amikor olyan kifejezéseket használsz a tartalmaidban – cikkeidben, címekben, hirdetések szövegében is persze –, amikre olyanok keresnek, akiknek már konkrét elképzelésük van a témáról. Nem egyszerűen csak vírusirtóról keresnek infót általánosságban, hanem konkrét infót keresnek.

Azért nevezik hosszú faroknak, mert a fő szóra például van havonta 10ezer keresés, de nagy rá a verseny. A szóhoz kapcsolódóan kb. 400-500 hosszúfarok kifejezést lehet találni (le kell ülni és össze kell gyűjteni), és ez a 400-500 szó további 10ezer keresést, vagy még többet tud produkálni ugyanakkor, ugyanabban a hónapban, viszont ezekre alig van verseny.

Könnyen ki lehet számolni, hogy mi a célravezetőbb: erőlködni a nagyon erős versennyel bíró fő szavakra, vagy pedig oldalágon felhajózni a kikötőbe, a hosszúfarok kifejezésekkel? Nos, ez utóbbi jó cél volt már 11 évvel ezelőtt is, hát akkor gondolhatod, hogy ma már mekkora verseny van azokra a szavakra és kifejezésekre, amikre már akkoriban is nagy verseny volt.

11 évvel ezelőtt még voltak olyanok, akiknek nem kellett a hosszúfarokkal szórakozni, de ma már nincs ilyen, minden szónál elképesztő a verseny, tehát alapvetően inkább ezzel kell kezdeni, mint a fő kifejezésekkel erőlködni.

Természetesen a hosszúfarok stratégia előtérbe helyezése egyrészt hatni fog a fő keresőkifejezéssel kapcsolatos versenyhelyeztünkre is, hiszen mindegyik tartalmazni fogja a fő szavunkat is.

De azt is figyelembe kell venni, hogy még a hosszú farok stratégia sem garantál semmiféle eredményt.

Mire keresnek még az emberek?

Manapság az emberek komplett kérdéseket írnak be a keresőbe, és arra várnak azonnali választ. Ezt bizonyos esetekben meg is adja nekik a Google, amiért egyébként sok támadás éri az óriáscéget, de ez legyen az ő bajuk :).

Ezeket a kérdéseket viszont nem viszi át neked a Google semmilyen statisztikában, mert megtartja magának. De van egy eszköz, amivel kikutathatod – világnyelveken, magyarul nem tud, de még botladozó nyelvtudással is többre mész vele, mintha meg se vizsgálnád az eshetőséget – azt, hogy milyen kérdések forognak a potenciális ügyfelek fejében. Ez az eszköz: https://answerthepublic.com/

Általában kb. 100 tippet ad arra egyetlen szót beírva a keresőbe, hogy mégis miről érdemes publikálni. Ha ezeket a javaslatokat adod címeknek, bennük hosszúfarok kulcsszavakkal, az jó irány lesz.

Mi kell még ahhoz, hogy szeressen a Google?
Legalább 600 féle dolog. Ugyanis ennyi mindent vesz figyelembe a rangsoroláskor a Google, és ennek a 600 tényezőnek a többsége nincs is ott az oldaladon, abban biztos lehetsz.

Amire érdemes odafigyelni anélkül, hogy külön bele akarnánk veszni a keresőoptimalizálás útvesztőibe:

  • A kulcsszavak az istenek – ezért is beszéltünk külön róluk.
  • A címek is fontosak, és ha tartalmazzák a kulcsszavakat, az jó pont.
  • A csak a kereső által látott meta adatok legyenek rendben.
  • Az oldal nyelve, és a célozni kívánt tartomány legyen beállítva – ezt az általam ajánlott összes honlap rendszerben be lehet állítani, de igazából a Google ezt alapból elvárja, tehát az nem opcionális, hanem kötelező elem.

Hogy hova rangsorolja az oldaladat a Google, az nagyon változó, és igazság szerint az is, hogy a különböző találatokkal mennyire jársz jól. Épp most néztem, hogy egy oldalam, míg általában a 22 helyen, tehát a harmadik oldal teteje környékén tanyázott, addig napi 35-40 látogató kattintott is rá. Most előrejött a weboldal az első oldal közepére, a 6. helyre. Azóta lecsökkent a látogatószám napi 5-6-ra. (90%-os csökkenés). Hát hurrá! Ebből az a tanulság, hogy nem mindig az első oldal a lényeg, az is elég, ha az oldal tetején vagy, hiába, hogy az a harmadik, vagy akár nyolcadik oldal!

Most ugyebár nekem az lesz a célom, hogy gyorsan előre kerülje, az 1-2-3 helyek egyikére, ott azért a pangás nem annyira jellemző, mint egy 6. helyezésnél. Tervezem még egy véleményező – csillagokkal – bővítmény oldalba integrálását, mert az nagyon jól néz ki a találati listán, és vonzza a szemet :).

Ez a témakör volt a SEO, avagy keresőoptimalizálás első lépcsője (erről van külön anyagom is, hamarosan tervezem teljesen frissen újra közreadni).

A találati listán másképp is meg lehet jelenni ugyanakkor, kevesebb szenvedéssel, viszont mindenképp pénzért.

SEM – avagy keresőmarketing

Ha már úgyis annyit beszéltem a vírusirtókról, lássuk, hogyan néz ki az a találati lista, amikor vírusirtóra keresel.

A Google saját maga nevezte el a hirdetésben való megjelenés lehetőségét keresőmarketingnek, angolul Search Engine Marketing (SEM), ezért mi is így nevezzük.

Alapvetően úgy működik, hogy a hirdetők licitálnak a helyekre, hogy megjelenhessenek például az oldal tetejének egyik helyén. Felajánlanak ezért egy kattintás árat, és beállítanak egy napi hirdetési keretet is. Ez eddig afelé mutat, hogy az győz ebben a licitversenyben, akinek a legtöbb pénze van. De a Google nem enged az erőnek, mert a Google a minőséget szereti (illetve ezt mondják magukról, higgyük el nekik  – egyébként az én több mint egy évtizedes tapasztalatom is ez).

Egyenlő oldalú háromszög

A Google úgy biztosítja a minőséget, vagyis azt, hogy te, aki keresel, a hirdetőknél is tényleg azt találd meg, amire vágysz, hogy nem elég neki az, hogy fizet a hirdető és licitál a helyezésért, hanem azt is nézi, hogy a hirdetés az mennyire releváns azzal, amire te keresel, illetve a hirdetés mennyire releváns azzal a tartalommal, ahova elvezet téged a kattintás után.

Tehát egy egyenlő oldalú háromszögben kell elképzelned ezt a folyamatot, ahol ha minden oldal egyenlő ténylegesen, akkor tényleg ki fogja tenni oda a hirdetést, és várhatóan tényleg lesznek majd azonnal olyan látogatóid, akik azt keresték, amit te el akarsz adni.

A Google tényleg annyira igényes ennek a feltételnek a teljesülésére, hogy igazából azt csinálja, hogy mindegy, hogy kevesebb pénzt adsz hirdetőként neki, de téged tesz legfölülre, mert láthatóan és mérhetően te szolgálod legjobban a kattintó emberkék érdekeit. Ami ugyebár a te érdeked is, meg a Google-é is. Win-win-win helyzet.

Csak kattintás után

A Google rendszerében nagyon lényeges elem, hogy csak akkor fizetsz, ha kattintottak is. Tehát ha senki nem kattint, de megjeleníti a hirdetést 10ezer embernek, akkor nem fizetsz egy fillért sem, de számíthatsz is rá, hogy egyáltalán nem fogja megjeleníteni egy idő után a hirdetésedet, mert ha nem kattintanak az emberek, akkor nyilván nem szólítja meg őket a hirdetésed szövege.

Csak szöveg

Ezen a felületen kizárólag SZÖVEGES hirdetéssel lehet megjelenni, és nagyon szűkre szabottak a lehetőségek, mert pontosan ki vannak számolva a karakterek, amiket megjeleníthetsz. Sőt, olyan feltételek is vannak, hogy nem írhatsz le olyat, hogy Kattints ide, és hasonló, tényleg működő felhívások, de volt már olyan hirdetésem, amiből kivetette velem a rendszer a felkiáltójelet.

Úgy kivágnak, mint a…

A Google annyira kemény partner, hogy ha csak egyszer is olyan hirdetést teszel közzé, ami bármilyen irányelvet sért, először figyelmeztetnek, majd kitiltanak a rendszerből, ha nem avatkozol be! Itt nem fordulhat elő az, ami a Facebookon dívik, hogy idegen hatalmak beavatkoznak választásokba, egyszerű fizetett hirdetésekkel és egyébként kamu hírekkel.

Ismét a kulcsszó az Isten

A SEM alapja is a kulcszó. Mint látod, mind a SEO, mind a SEM alapja ugyanaz, csak nem biztos, hogy ténylegesen ugyanazokról a szavakról beszélünk egyidejűleg – de egyébként valószínű, csak más konstrukcióban.

A keresési hirdetéseket alapvetően a Googlenél a kulcsszavak irányából kezded beállítani. Ha  már van némi képed arról, hogy hogyan is keresnek rá a témádra az emberek, akkor kezdhetsz azokkal a szavakkal, és kérhetsz a hirdetési rendszertől még plusz javaslatokat. Nagyon fontos, hogy a több szó nem hoz több eredményt, sőt!

Ami számomra az elmúlt 11 évben a Google hirdetéseivel kapcsolatban tényleg tapasztalati úton szerzett nagy felismerés volt, az az, hogy KIZÁRÓ kulcsszavakat is kell alkalmazni. Például amikor szövegírás szolgáltatásunkat hirdetem, megjelenik azoknak is a hirdetés, akik szövegíró munkát keresnek. És kattintanak is. És írnak is nekem, hogy szeretnének jelentkezni. De mi ilyen módon nem akarunk írókat toborozni, van elég írónk is utánpótlásunk is, szóval nem előnyös számomra, ha olyanok kattintanak, akik végül nem megrendelők lesznek, hanem mondjuk csalódott karrieristák :).

A Google Ads lehetőséget ad arra, hogy megnézd, hogy mondjuk a szövegírás szavadra kattintók ténylegesen mire keresve kattintottak a hirdetésre – mert hiszen, ha egy szót adsz meg, és nem pontos egyezéssel, akkor minden kifejezésre, amiben szerepel a szövegírás szó, meg fog jelenni a hirdetés -, akkor kizárhatod azokat, amik nem relevánsak.

Én első körben általános egyezést szoktam kérni a kulcsszavaknál, tehát csak beírom a beviteli mezőbe a kifejezést, pl. szövegírás.

De ha azt akarom, hogy csak akkor jelenjen meg a hirdetés, hogy ha valaki ezt az egy szót így magában beírja, és semmilyen más esetben, akkor így kell felvinni a kulcsszót: „szövegírás”.

Tehát idézőjelekbe kell tenni. Ez a pontos egyezés a Google Ads rendszerében.
Több szónál, tehát kifejezéseknél is lehet használni az idézőjelet, mint például „szövegírás ár”.

Cél-Terv-Kivitelezés-Mérés-Korrekció

Ezek nagyon fontos tudományok és trükkök, amiket egyébként nem elsőre kell használni, mert ahogyan a Cél-Terv-Kivitelezés-Mérés-Korrekció részben az üzleti célokról beszéltük, ugyanezt a metódust kell használni hirdetéseknél is. Mindenféle hirdetésnél, nemcsak a Google rendszerében.

Mi a célja a hirdetésnek? A következő hónapban 10 új ügyfél? Jó, ez egész jó cél, és akkor a konverziókra kell koncentrálni.

Mi a terv? Hogyan fogod kivitelezni? Google Ads? Oké, legyen ez, most úgyis erről beszéltünk. Ki kell találni, hogy 1.) Mik legyenek a kulcsszavak, 2.) Mi legyen a hirdetés szövege 3.) Hova küldjük a kattintókat 4.) Ott mit akarunk velük elérni.

Igazából a 3-4-es pontok az elsődlegesek feladatok, és utána jön az 1-es, csak a folyamat majd így lesz teljes, ahogy a felsorolás adja.

Kivitelezés: fel kell vinni a kulcsszavakat, be kell állítani a hirdetési keretet, azt, hogy mennyit akarsz adni egy kattintásért – tehát a licit összegét -, meg kell írni a hirdetés szövegét (legyen összhangban a kulcsszóval és az oldallal), és aztán el kell indítani.

Mérés: folyamatosan nézni kell a statisztikákat, de egy-két hétig mindenképp futtatni kell úgy a hirdetést, hogy hacsak nem jelez hibát a rendszer, nem nagyon nyúlsz hozzá. A Google Ads tippeket is szokott adni, hogy mit állíts be másként, milyen plusz kulcsszavakat adj meg, esetleg alkalmazz-e már kizáró kulcsszavakat. Ezeket a javaslatokat megnézheted, megvizsgálhatod, és elfogadhatod, vagy elvetheted, ahogy akarod.

Van, amikor már néhány nap alatt látszik, hogy milyen eredményességű a hirdetés, de a lényeg igazából nem a statisztika, hanem, hogy ténylegesen gyarapodnak-e a vevőszámok.

Korrekció: Jönnek a megrendelések? Ha igen, akkor majd elég lesz finomhangolni a hirdetést, de ha egyáltalán nem jön vevő, akkor le kell állítani és meg kell nézni, hogy mi lehet a gond az OLDALON! (Mert ha kattintók vannak, vevők pedig nem, akkor az oldalon lesz a hiba, ahova tereled őket.) Az eredmények alapján átgondolod, újra kitalálod a célt, újra tervezed az egészet – vagy optimális esetben hozzá sem kell nyúlnod, és csak tolod bele a pénzt, és szerzed az új ügyfeleket.

Ez minden marketing csatornán érvényes metódus, és azt látom, hogy ott szoktak elbukni vállalkozások, hogy ezeket a folyamatokat nem futtatják folyamatosan! Folyamatos folyamat. 🙂

A keresési hirdetések témaköre olyan nagy, hogy már könyvek és külön tanfolyamok vannak róla, és még azok sem garantálnak semmiféle sikert. Az nagyon jó, ha van egy átfogó infó, ami alapján el tudsz indulni, de csakis úgy, hogy közben használod is a rendszert, mert hiába tudod, mit kell csinálni elméletben,a  gyakorlatba nem olyan egyszerű ám átvinni. Szándékosan rövidítettem le az erről szóló infókat csak a valóban lényegesekre, mert ezek a legfontosabbak:

– Az oldal, ahova érkeznek a kattintók

– Ott mire buzdítjuk őket

– A kulcsszavak, amikre hirdetünk

– A kulcszó-hirdetés-oldal harmóniája

Ezek a legfontosabbak! Az, hogy a hirdetésszöveg mennyire frappáns, az senkit nem érdekel, nem attól működik, hogy frappáns, hanem attól, hogy ugyanarról szól, amire rákeresett, és ugyanarról szól, ahova érkezni fog. (Az egyenlő oldalú háromszög)

A keresési hirdetéseket akkor érdemes használni, ha nem általános célod van az oldallal, hanem nagyon konkrét, számszerűsíthető, és a felhasználók elköteleződését célzó – regisztráció, feliratkozás, vásárlás, árajánlat kérés – tevékenységet vársz el tőlük.

Ha márkaépítés, hírnévnövelés, általános látogatószám növelés a célod, akkor másra van szükséged.

Hirdetés más oldalakon

Ugye milyen csodálatos lenne rávenni más weboldalakat, hogy jelenítsék meg a rólunk szóló hirdetéseket, tartalmakat? Nos, ez nemcsak LENNE, hanem kötelező feladat. De hogyan kell ezt csinálni? Két féle módon lehet.

  1. Ténylegesen megkeresed más weboldalak adminsztrátorait, és megkérdezed, hogy hogyan és miként tudnál megjelenni hirdetőként, vagy PR cikk formájában az oldalaikon, természetesen a te saját oldaladra mutató linkkel. Ők meg fogják mondani, hogy mi a módja, mennyibe kerül, és milyen formában működhet ez náluk. Te átgondolod, egyezkedsz, és nyélbe ütitek a dolgot. Ez a megoldás, bár hirdetésnek számít, hosszú távon még SEO célokat is szolgál. A rád mutató link hosszú távú ereje megmarad ebben az esetben. Nagyon fontos szempont, hogy ebben az esetben TÉMÁBAN ILLESZKEDŐ oldalak jönnek majd számításba, tehát a te témádat tekintve releváns témák.
  2. A Google Display hirdetéseivel mások weboldalain automatikusan megjelenítheted a saját hirdetésedet. Ez ugyanolyan módon működik, mint a Google keresési hirdetés, csak itt használhatsz képeket, és vizuális elemeket, például gombokat, megjelenítheted a logódat, stb. Ezek a hirdetések a Google Adsense hirdetési hálózatában részt vevő oldalakon jelennek meg, és az a különlegesség ebben, hogy nem biztos, hogy témában releváns oldalakon fog megjelenni a hirdetésed, mert a Google kitalálta azt jó pár éve, hogy nem a téma alapján jelenít meg, hanem a felhasználó érdeklődése alapján. Figyelembe véve, hogy korábban mi iránt érdeklődött, később olyan témájú hirdetők hirdetéseit teszi elé a weboldalakon. Ha te például különleges pörkölésű kávékat árulsz, és a te potenciális ügyfeled rólad még nem is hallott, kávét sem akar még venni, tehát nem keres rá, viszont valahol a neten olvasott kávéérdekességekkel kapcsolatos cikket, vagy becsekkolt a mobiljával valamelyik kávézóban, akkor neki meg fog jelenni a hirdetésed ilyen módon.
    Ezt a Google intézi helyetted, te csak beállítod a hirdetést, beállítod a keretösszeget, aztán várod az eredményeket – majd korrigálsz, tudod, ahogy szoktuk, mindennél :).
    Így néz ki a display hirdetés az egyik oldalamon:

Ez a két alapvető megoldás a más weboldalakon való hirdetésre. Az első lehet akár ingyenes is, és nagyon időtálló tud lenni, a második biztosan fizetős, de nagyon széles körhöz, és érdeklődés alapján nagyon kvalifikált közönséghez tudsz eljutni – ugyanakkor nem időtálló, nem marad meg a megjelenített linkek ereje a SEO számára.

Ezt a hirdetési formát akkor érdemes használni, ha márkát építesz, ha nagyobb ismertségre szeretnél szert tenni, ha új terméket vezetsz be, vagy új üzletágat indítasz. Az újdonságok terjesztésére ezek kiválóan alkalmasak. Mindig meg kell próbálni elköteleződésre bírni az innen érkező látogatókat is, de őket mindenképp nehezebb lesz egy lépésben elcsábítani. Ezért találta ki szintén a Google a remarketinget (persze lehet, hogy nem ők találták ki, de hogy ők használják legjobban, az biztos.)

Remarketing

A remarketing nem más, mint újracélzása azoknak az embereknek, akik  már jártak az oldaladon. A Google Ads rendszerében létre kell hozzá hozni egy közönséget, és egyszerűen csak annyit kell beírni, hogy azok, akik a http…. teoldalad.com oldalon valaha jártak, azokat gyűjtse egy kupacba a Google, és amikor majd akarod, tudj nekik külön hirdetni. Például, akik display hirdetésből jöttek hozzád, de aztán nagy arányban mentek is tovább, bekerülhetnek egy ilyen remarketing listába, és utána nekik egy külön display hirdetést tudsz létrehozni, amiben újra megszólítod őket, de tényleg úgy is akár, hogy „hellószia, újra itt vagyok, és mutatnék neked egy szuperjó cikket 10 leleplező infóval a kávézásról” – és tádám, a hirdetés tényleg a cikkre vezet, és te már régi ismerős leszel a látogató számára, hurrá! Magasabb színvonalon, bátrabban, közvetlenebbül lehet kommunikálni olyanokkal, akik már visszatérő látogatók – ez óriási fegyvertény a marketingben! Más lesz eladni ismerősöknek, mint vadidegeneknek.

Ennek remarketing dolognak az a trükkje, hogy ahogy elindítod az oldaladat, gyakorlatilag még az első látogató ELŐTT érdemes felvinned a Google Ads remarketing rendszerbe (Közönségek menüpont), hogy kezdje el gyűjteni a látogatókat. Ugyanis így senkit nem kell majd elveszítened még akkor sem, ha nagyon lassan indulnál be. Később meg tudod őket szólítani, amikor már több tartalom lesz az oldalon, és az ilyen újralátogatóknak már rövidebb folyamat révén tudsz eladni.

Ilyen célközönséget nemcsak a látogatóid alapján tudsz létrehozni, hanem MÁSOK látogatói alapján is. Szerinted a konkurenseim célközönségét megcélzom? 😉 Olyat is lehet, hogy megjelensz egy PR cikkel egy témába vágó blogon, és utána remarketingben megcélzod a blog látogatóit is. A remarketing iszonyatosan jó dolog, rengeteg verzióban lehet használni, és ettől tényleg igazi stratégának érzi magát az ember.

A remarketinget véleményem szerint arra érdemes használni, hogy egyértelműen betereljük a látogatókat abba az áramlásba, ahonnan már nem akarnak kilépni, míg az egyszerű, idegeneket célzó Display hirdetések erre még nem minden esetben alkalmasak.

Közösségi média

Bár itt a vadkeleten a közösségi médiát mindenki egyértelműen a Facebookkal azonosítja, de van még egy másik  nagy játékos a porondon, és őt sem szabad kifelejteni a buliból. De kezdjük a legismertebbel akkor:

Facebook

A Facebook, mint marketing csatorna nagyon hatékony lehet, ha olyan a témánk, amiről tudjuk, hogy a felhasználók bármikor nyitottak rá. Például politikai blogok mindig jól fognak érvényesülni a Facebookon, de a bulvár és a cicás oldalak is jól teljesítenek. Egy cserepeslemezt értékesítő cégnek ugyanakkor már nem pálya a Facebook, mert számukra a Google Display hirdetés sokkal hatékonyabb lesz.
A Facebookon lehet ingyen is érvényesülni – rajongói oldalak, csoportok -, de nagyon szerény eredményekkel fog ez kecsegtetni, mert a Facebooknak mániája, hogy nem igazán akarja kiengedni a felhasználókat a saját felületéről. Nagy összegeket nem fektetnék abba, hogy itt építsek közösséget, mert azok a témák, amik a FB-on egész jól teljesítenek – pl. szuper képek, vicces képek, macskás képek, videók, stb. – azok a szintén FB-tulajdon Instagramon szó szerint ezerszer jobban teljesítenek. Tehát ha laza a témád és márkát akarsz építeni főként képekkel, akkor az Instagramon sokkal könnyebb követőket gyűjteni.

De persze lehet, hogy hirdetőként el akarjuk érni a Facebook népét. A Facebook hirdetéseket szintén arra a legjobb használni, amire a mások weboldalán megjelenő hirdetéseket – hiszen a Facebook is egy másvalaki weboldala igazából: tehát arra, hogy márkát építsünk, hírnevet növeljünk, követőket toborozzunk.

Kevéssé alkalmas ügyfelek és elkötelezett felhasználók – feliratkozók – gyűjtésére. Vannak kivételek, és vannak olyan ügyfeleim, akik jól tudnak FB hirdetéssel feliratkozókat gyűjteni, de aztán később az email marketing során azzal szembesülnek, hogy 100 FB-ról érkező feliratkozó messze nem vásárol annyit, mint 100 Google-ből érkező feliratkozó…

Számosságot tekintve lehet eredményeket elérni, csak a minőséget tekintve nem szabad túl nagy elvárásokat támasztani még akkor sem, ha a marketingfolyamatod jól ki van találva. A vásárlás végpontnál rosszabbak a FB-ról korábban érkezett felhasználók konverziós adatai. Persze az mindig kérdés, hogy kinek mi számít jónak, rossznak. (A konverziókról sok szó lesz még.)

A Facebook hirdetéseket ugyanúgy közönségre, érdeklődési körre, témára lehet szabni,  mint a Google Display hirdetését. Mindig szükség van képekre is, és a tesztidőszak sem kihagyható. Mostanában elég sok ügyfelemet kitiltotta a Facebook a hirdetési rendszeréből, természetesen indoklás nélkül, tehát senkinek nem javasolnám, hogy hosszú távon erre építse az üzletét.

Youtube

Számomra is döbbenetes információ volt az, hogy a mai tizenévesek 90%-a a youtube keresőmezőjét tekinti fő keresőmezőnek, és a keresőmotorok közül, csak ezek után következik náluk a Google, de jócskán lemaradva youtube hatékonyságától. De ugyanez 60-70%-ban igaz a huszonéves korosztályra is. A harmincasok meg először a Google-ben keresnek, de ha semmi bizalomgerjesztőt nem találnak, akkor mennek és indítanak egy keresést a youtube-on is. A Google is felismerte persze ezt, ezért először megvették a youtube-ot, majd fejlett technológiákat hadrendbe állítva először elkezdték megjeleníteni a display hirdetéseket a videókon is, majd teret adtak a konkrét videós hirdetéseknek is – amiket a videók elején/közben szoktál látni, és amiknél pár másodpercet várni kell, hogy át tudd léptetni, ha esetleg úgy akarnád.

Ez annyira jól működik, hogy a Facebook kitűzte célnak, hogy leigázzák a Youtube-ot a videós platformon. Nem fog nekik menni egyébként, mert teljesen rosszul közelítik meg a témát, de ez legyen a jövő zenéje (videóval :)).

Kiknek érdemes ezt használniuk és hogyan?
Alapvetően először a Display hirdetéseken keresztül érdemes megpróbálni megcélozni a Youtube közönségét. Ekkor a Google a korábbiakban megismert viselkedés és érdeklődés alapon elkezdi videókra rátenni a display hirdetést, és akkor lehet szépen adatokat gyűjteni arról, hogy ez számodra hoz –e valami plusz előnyt, vagy sem. Ha igen, akkor maradhat, ha nem, akkor nem erőlteted tovább.

A másik verzió az, hogy valamilyen érdekes, vicces, esetleg könnyfakasztó reklámszpotot készítesz – lehet animáció is, lehet mobillal is forgatni, nem kell stáb! –, amit aztán majd videók elején és közben be tud vágni a Youtube olyan felhasználók videóiba, akik ehhez hozzájárulásukat adták korábban. Ők – az alap videó tulajdonosai – pénzt kapnak azért, hogy náluk reklám megjelenik. Tehát a Google-nek fizetett összegből ők is pénzt kapnak.

Ezért terjedtek el az úgynevezett youtuberek, akik mindenféle témájú videókat csinálnak ezerszám, hogy minél szélesebb közönséget tudjanak megszólítani, és persze minél fizetőképesebb hirdetőket tudjanak a maguk videóira csábítani. Csak ez nem bonyolultan működik, személyes egyeztetésekkel, hanem a Google és a Youtube elintéz mindent helyetted, hogy mindenki jól járjon.

Mennyire hatékonyak és eredményesek ezek a hirdetések?

Nagyon. Teljesen más egy szöveget megjelenítve kommunikálni, mint akár egy arcot odatéve, hangot alávágva, amikor éppen jól passzol is a videó témájához.

Mindehhez nem kell felkészült stáb, akik leforgatják neked a videókat, elég csak egy jóféle mobiltelefon jóféle kamerával, egy kameraállvány, egy forgatókönyv, és vagy te, vagy egy ismerősöd szerepelhet is. (Vagy akár többen is.)

Egy jó buli keretében egy fél nap alatt megvan a videó, amivel aztán tízezreket vonzhatsz át a weboldaladra, vagy amivel tízezrekkel ismertetetheted meg a márkádat.

Kiknek nem javasolt ez?

Igazából nincs ellenjavaslat, de nyilván nem kell szerepelnie annak, aki utál szerepelni, és annak sem való még, akinek az egész marketing folyamata még ki sincs találva.

Ha a marketing folyamatod a saját üzletedben már jól ki van találva, le van tesztelve, akkor utána nagy számban lehet videókból is terelni az embereket, de előbb még fel kell építeni a rendszert, és csak utána szabad rászabadítani a felhasználókat. A rendszer kiépítéséről a konverziókról lesz szó a következő leckében.

És akkor jöjjön az utolsó csatorna:

Email marketing

Az email marketing lényege az, hogy először megszerzed a felhasználók adatait – a GDPR óta már alapvetően csak űrlapon keresztüli feliratkoztatással, korábban még vásárolni is lehetett email listákat –, majd személyre szabott üzenetekkel, jól kitalált stratégiával újra és újra vásárlásra, és egyéb más interakciókra bírod őket.

Bár minden csatornán lehet úgy kommunikálva, mintha ezer éve ismernétek egymást a megszólított felhasználóval, de a legközvetlenebb kommunikációs módot az email tudja megadni még akkor is, ha ugyanazt az emailt 30ezer email címre küldöd ki egyidejűleg.

Minden ember fejében csak egyetlen információ van annyira beágyazva, hogy azt akárhol és akármikor meghallja, egészen biztosan oda fog rá figyelni. A NEVE!

Csak az email marketing révén tudod elérni azt a figyelemszintet, ami ki tudja hozni a maximumot a kommunikációból, mert csak az emailben tudod megszólítani az embereket a saját nevükön (illetve azon a néven, amit megadott feliratkozáskor).

Ez olyan minőségi ugrást jelent a kommunikációban, amit a világ legtökéletesebb reklámjával sem tudnál reprodukálni, ez csak emailben működhet. (A régi marketingben ez volt a Direct Mail, amikor postán küldtek névre szóló leveleket, brossúrákat, vásárlásra való ösztönzéssel.)

Az email marketing óriási előnye, hogy mérhető, statisztikázható, skálázható, tehát az áteresztő képessége a végtelenségig növelhető.

További előnye, hogy eredményes is – tehát eléri a célt -, miközben bármikor módosítható a folyamat, és akár maga az üzenet is.

Rendkívül fontosnak tartom, hogy egy kisvállalkozásnak mindenképp legyen email marketingje IS, mert azoknak, akik feliratkoztak, sokkal könnyebb eladni, és sokkal rövidebb idő alatt is kivitelezhető a folyamat.

Mit érdemes használni email marketingre? Milyen szoftver kell ehhez?

Mindenképp hírlevélküldő szoftverre lesz szükség, olyanra, amelyik saját tárhelyén üzemel, ugyanis nagyon fontos feladatuk a hírlevélszolgáltatóknak a spamelés megelőzése, és ez által a küldő IP cím úgynevezett fehérlistán tartása. Te ezt a saját tárhelyeden nagyon nehezen – értsd: semennyire – tudnád kivitelezni, tehát  márcsak ebből a megfontolásból is, mindenképp hírlevél szolgáltatóra lesz szükség. Hogy kinek mi válik be, az teljesen egyéni. Van a magyar piacon is jó, vannak olcsók-drágák. Szerintem nem kell méregdrágával indulni, és nagyon nagy forgalmat is lehet bonyolítani az olcsóbbakkal később is.

Hogy miről szóljanak a levelek, és hogyan érdemes ezt a marketingcsatornát működtetni és a rendszert felépíteni, arról majd később lesz szó.

Összefoglalva

A saját weboldalad mindennek az alapja, de kezdheted akár ingyenes megoldásokkal is. A saját weboldalad a te saját bázisod, stratégiád fő gyújtópontja. Az internetes otthonod, ahova várod a látogatókat, ügyfeleket.

Alapvetően négy marketing csatorna van, számos almegoldással:
– Keresők

– Más weboldalak

– Közösségi oldalak

– Email.

Posted on: 2020-07-08, by :