Online Marketing Alapok 6. – Mobilos és helyi célzás

Online marketing alapok tanfolyam 6. rész

Nem minden vállalkozás online vállalkozás. A vállalkozások lényeges többsége köthető egy fix fizikai helyhez, ahol a vásárlók kiszolgálása zajlik. Egy bolt, egy iroda, egy műhely, egy házhoz kijáró szolgáltatás számára nem kell az egész világ, vagy épp az adott ország minden lakója számára reklámozni, mert ők úgysem fognak elmenni a boltba, irodába, műhelybe vásárolni/rendelni, vagy a házhoz kijáró szolgáltatást – pl. PC szerviz, dugulás elhárítás, víz-gáz szerelés, kutyasétáltatás, stb. – az ország másik végéből megigényelni.

Fixen az offline élethez köthető vállalkozások piaca fixen ahhoz a földrajzi területhez köthető, ami egy képzeletbeli, tetszőlegesen kitalált sugarú körben helyezkedik el. Nagyon nagy területekről beszélünk ahhoz, hogy hatékonyan el lehetne érni az ott élőket – pl. szórólappal ez esélytelen, mert hatalmas összeg, és annak nagyon hosszú az átfutási ideje –, de ahhoz meg kicsik ezek a területek, hogy ne akarnánk rajtuk tényleg mindenkit elérni.

Egy Kaposvári csemegeboltnak nagyon behatárolt területen lakik a célközönsége, és ezek számossága bizony véges tud lenni.

Egy turisztikai célpontnak szélesebb körből érkezik a közönsége – és jóval nagyobb is a tényleges közönség, mint egy helyi kisbolt esetében –, de egy ilyen területen tevékenykedő kávézónak nagyon ki kell találnia, hogy hogyan szólítja meg a potenciális ügyfeleket. (Tudod, a tízezerből az az 500 ember, akikből végül 100 fog vásárolni – a konverziós arányok az offline vállalkozásoknál is hasonlóak lehetnek.)

Azok a vállalkozások, akik olyan profillal működnek, ami ugyan helyhez kötött, de leginkább nem kiskereskedelmi egységként, hanem gyártóként, nagykereskedőként, disztribútorként funkcionálnak, számukra ez a helyi célzás nem áll. Nekik az összes eddig tárgyalt megoldás a jó, mert a nagykereskedőhöz és a gyártóhoz a világ végéről is jöhetnek ügyfelek.

Az úgynevezett helyi és mobilos célzás, amiről most beszélni fogunk, leginkább az impulzusvásárlásban rejlő lehetőségeket aknázza ki. Egy nagykereskedő vagy egy gyártó nyugodtan kommuniálhat a világ minden részével, nem kell egy néhány négyzetkilométeres területre koncentrálnia.

Mi az a helyi célzás?

A Google és a Facebook hirdetési rendszerében is lehetőség van arra, hogy a hirdetéseket csak és kizárólag a helyben közel tartózkodóknak jelenítse meg. Egy szegedi kávézó hirdetését csak és kizárólag, az előzetes hirdetésbeállítás alapján a kávézó 20 kilométeres körzetében éppen jelen lévő, kávézót, kávékülönlegességet, kávézók nyitvatartási idejét kereső embereknek jeleníti meg a Google.

Megjegyzés: A Facebookon nincs keresés (illetve van, de borzalmasan rosszul működik), ott csak a FB felületén éppen arra járókat tudja beazonosítani a rendszer – meg ha előzetesen arra utaló adatokat vett fel a FB a felhasználókról, hogy a kávék is érdeklik őket –, és akkor az ő hírfolyamukba beteszi az erről szóló, kifejezetten helyi és érdeklődés alapú hirdetést. Mint már tudjuk, a FB hirdetések kevéssé alkalmasak problématudatos, megoldást kereső embereknek való hirdetésekre, mert sokkal inkább a gondolkodást nem igénylő, márkaismertséget célzó hirdetésekre alkalmasak. (Ahogy a Google Display egyszerű hirdetése, mert a Google Displayen a remarketing már konkrét értékesítés-előmozdításra is alkalmas.)

Ezt előre be tudod állítani a hirdetés elindításánál, a kilométer pontos sugarú lefedettségi körrel együtt, vagy a pontos helységnevekkel együtt.

Hogy miért jó ez? Azért, mert így eléred azokat, akik perceken belül vásárolni akarnak. Nem az a fő lényege, hogy közel vannak, hiszen százezrek lehetnek közel. Hanem két tényező együttállása a lényege: közel vannak ÉS már igényük is van valamire, ami kulcsszó szinten hozzád köthető.

Ezt a rendszer a Google nem olyan régen, kb. 5-6 éve vezette be és kezdte róla terjeszteni az igét.

Nagyon fontos, hogy ezeknél a helyi hirdetéseknél egyáltalán nem biztos, hogy a weboldalra kell irányítani az embereket, hanem sokkal inkább esélyes, hogy jobb, ha egy telefonszámot adsz meg, amit azonnal hívhatnak!

Az szuper jó, ha a „fagyizó Gödöllőn” keresésre megjelenik a gödöllői fagyizód weboldala a találatok között, de az még jobb, ha megjelenik a csak az erre kereső, és éppen helyileg 20 kilométeres körzetben lévő embereknek egy olyan hirdetés, hogy „Gödöllői XYZ fagyizó, Szabadság tér 8.  – tradícionális és különleges ízek. Hívd ezt a számot, és mire ideérsz, előkészítjük az asztalodat.”

De ami a trükk lehet még ebben, hogy az éjjel fél 1-kor keresőknek nem jelenik meg a hirdetés, mert azt is beállíthatod természetesen, hogy csak akkor jelenjen meg, ha éppen nyitva vagytok.

A helyi célzású hirdetésekkel csak a potenciális ügyfeleket éred el, és nem fektetsz időt, pénzt, energiát abba a 9500 emberbe, akik nem is ott vannak, nem is azt akarják (hanem csak például fagyikról infót), máskor keresnek, más a céljuk. (Konverziós ábrák videói.)

De ezt csak akkor érdemes használni, ha tényleg helyi boltod, üzleted van, vagy egy meghatározott körzetben jársz ki házakhoz, szolgáltatni valamit (pl. kertrendezés, takarítás, stb.)

Érdemes-e helyi vállalkozásoknak még más módokon is marketingezni?

Természetesen! Helyi vállalkozások számára az offline marketing mindig adott lesz, csak ugye ne feledjük, hogy az nem mérhető, és általában hosszú az átfutási idejük. Ha vasárnap este kitalálod, hogy a fagyizódban új fagyikelyhet fogsz a vendégeidnek ajánlani, azt a Google helyi kereséseiben már meg tudod jelentetni, egy új hirdetéssel, vagy a régi átírásával, de mire ez az infó átkerül a nyomtatott sajtóba, meg a nyomtatott plakátokra, meg a nyomtatott szórólapokra, az hetekbe is beletelhet.

Nem véletlenül szoknak le a vállalkozások egyre inkább az offline marketingről: egyrészt fogynak az offline felületek, másrészt kis túlzással ezerszer hatékonyabban az online, helyi keresések.

Turbózd meg a helyi keresések eredményét egy ingyenes eszközzel!
Felvitted már az offline vállalkozásodat a Google Cégem felületére? Ha nem, akkor AZONNAL csináld meg!

https://www.google.hu/intl/hu/business/

Ha igen, akkor ellenőrizd, hogy a korábban megadott adatok érvényesek-e – pl. nyitva tartás –, elég vonzó-e a kép, stb.

Ha valaki már olyan felvilágosult „kereső”, hogy az üzleted nevére vagy a céged nevére keres, akkor a Google Cégem rendszeréből a Google a keresésnél külön kiemeli a felhasználóknak a te üzletedet. Így néz ki a miénk:

Mint látod, nálunk se nyitvatartás, se semmi extra adat, egyszerűen csak a bizalomnövelés kedvéért vittem fel a céget a Google Cégem rendszerbe, mert az sosem árt. Havonta 900-an nézik meg a Google statisztikái szerint.
Szóval, ha eddig ez nem volt meg nálad, most azonnal csináld meg, mert mire hitelesítik az adatokat, az hetekbe fog telni, tehát már le vagy maradva 🙂

A mobilos célzás

Bár a fent tárgyalt helyi célzású hirdetésekhez nem kötelező a saját webhely – akár egy FB oldalt is be lehet illeszteni –, mert de ha mégiscsak webhelyhez is akarjuk kötni a felhasználókat, hogy például lássák a választékot, vagy böngészhessenek a különböző szolgáltatáscsomagok és árak között, ahhoz bizony iszonyatosan fontos, hogy mobilon jól jelenjen meg az oldal. Ehhez rugalmas elrendezésűnek, más néven reszponzívnak kell lennie az egész oldal dizájnjának.

Ez kisebb forradalmat hozott a weboldalak tervezésében és a grafika és a dizájn alapvetéseiben. Ugyanis az, ami asztali gépen több hasábban, széles szövegmezővel, oldalsávokkal, jól áttekinthető menürendszerrel jelenik meg, az mobilon ezzel szemben – ha reszponzív az oldal:

– Egymás alatti elrendezésben,

– összecsukott menürendszerrel,

– a felhasználó egyéni beállításaival egyező betűnagysággal jelenik meg.

Tehát a reszponzivitás iszonyatosan fontos. Érdemes végiggondolni még azt is, hogy ha arányaiban legalább 20-30%-os mobilos látogatottságra is számítunk már a weboldalunkon, akkor le kell venni a nyitóoldalról a nagyméretű videó-introkat, és a képekkel is gazdaságosabban kell bánni, mert okostelefonokon ezek nagyon lelassíthatják a betöltést, így a felhasználóélményt is. A korábban már mutatott Page Speed Tools eszköz mobilos felületek számára is analizálja az oldalad betöltési sebességét. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

De a mobilos célzás, a mobilos marketingstratégia nem egyenlő a weboldal kinézetével, hanem sokkal több – és másabb – annál.

Ez egy új online marketing csatorna.

Egyre több cég használ mobilalkalmazásokat is a mozgásban lévő ügyfelek megszólítására. De mire valók a mobilalkalmazások, és honnan tudhatod, hogy egy alkalmazás fejlesztése hasznára válna-e a cégednek?

Mi a fő különbség a mobilra is optimalizált webhely és a mobilalkalmazás között?

A mobilra is optimalizált webhely az, amit az imént beszéltünk át: a weboldalad alkalmas speciálisan a mobilon BÖNGÉSZŐ, tehát a mobiljukon böngésző alkalmazásban keresgélő és szörfölgető látogatók kiszolgálására is.

A mobilalkalmazás ugyanakkor nem a böngészőn keresztül működik, hanem olyan program, amely letölthető és telepíthető a mobileszközökre. Az alkalmazások általában olyan konkrét funkciót kínálnak, amelyek webböngészőben nehezebben valósíthatók meg – például asztalfoglalás, jegyvásárlás gördülékeny kivitelezése. A mobilalkalmazásokat gyakran integrálják az általános okostelefonos funkciókkal, például a kamerával vagy a GPS-szel. Az alkalmazások sokféle módon hozhatnak közvetlen hasznot a cég számára.

A mobilalkalmazások óriási előnye, hogy akkor is tudnak kommunikálni az okoseszközökkel, amikre telepítették ezeket, amikor azokat konkrétan éppen NEM HASZNÁLJA a felhasználó! Nem keres éppen semmit, nem nyitja meg az alkalmazást, de ha van egy újdonságod, akkor az alkalmazáson keresztül üzenhetsz a felhasználónak, és arról a telefon értesíti őt.

Kicsit olyan, mint az email marketing, csak nagyobb célbajutási és befogadási konverziókkal lehet számolni. A vásárlási konverziót tervezheted a szokásos 2%-osra, és akkor csak kellemes meglepetések érhetnek.

A mobilalkalmazás jól kiegészítheti a mobilra optimalizált webhelyeket, és a helyi célzásra specializálódott ügyfélkört is frappánsan és gyorsan el lehet vele érni. Az alkalmazás segít fenntartani a kommunikációt az ügyfelekkel, segíthet a kampányok konverzióinak javításában, de akár az azonnali vásárlást is könnyebbé teheti, tehát nem szükséges csak helyi vállalkozások esetében erre a területre koncentrálni.

A mobilalkalmazásod megépítését elkezdheted már nagyon könnyedén is a következő eszközökkel:

https://www.appypie.com/

https://buildfire.com/

És persze programozóval is elkészíttetheted.

De kellenek ezek nekem? – kérdezheted

(majdnem eszperente lett :))

A helyi célzás szükségességéről könnyű döntést hozni: van irodád, üzlethelyiséged, telephelyed, ahol kifejezetten örülnél a csak úgy beeső, vagy időpontot előre egyeztető ügyfeleknek? Ha igen, akkor kell neked a helyi célzás. Ha a vállalkozásod egy meghatározott földrajzi területen belül úgynevezett kiszálló szolgáltatást nyújt – autómosás, kertrendezés, takarítás, építőipari kivitelezés, szakipari munkák, rekreációs tevékenységek, stb. – akkor is szükséged van helyi célzásra.

De mobilalkalmazásra csak akkor van szükséged, ha egyébként fejlett email marketing tevékenységet IS folytatsz, és vagy kizárólag online tevékenykedsz, vagy helyileg.

Ugyanis a mobilalkalmazás az email marketing analógiájaként használható a marketingben (és az értékesítésben), önmagában nem vonzó. Ne ess abba a csapdába, hogy termékként kezeled a mobilalkalmazásodat, azt hiszed, hogy megváltja a világot, de az közben csak egy eszköz, amivel eléred az embereket. Ők hihetik terméknek/szolgáltatásnak, de neked tudnod kell, hogy nem az, hanem egy CSALI.

Ha nem akarsz nagyon szorosan és közvetlenül kommunikálni az emberekkel, akkor ne kezdd az online marketinged alapjait egy mobilalkalmazással, mert ez nagyon sok időbe, pénzbe és agyalásba fog kerülni!

A mobilosokat is el tudod érni emailen keresztül, ha leginkább emailezni akarsz, akkor elég emailezni.

Mint minden eszköznél, ennél is az üzleti célokat kell alapul venni, és az üzleti célokhoz vezető terved lépéseit. Ha illeszkedik bele a mobilalkalmazás, akkor hajrá! Ha nem igazán illeszkedik sehova, akkor hagyd! A céged nem lesz kevésbé értékes és sikeres, mert nincs mobilalkalmazásod, és az a konkurensed, akinek mégiscsak van, az még messze nem biztos, hogy tudja is, hogy miért van neki olyanja :).

Posted on: 2020-07-09, by :