9 fontos kérdés és válasz a szövegírásról
Szövegírás kiszervezés: hogyan kezdjünk neki?
A szövegírás kiszervezését két dolog szokta motiválni: az egyik a vélt hozzá nem értés, amikor a szövegírás megrendelő úgy véli, hogy nem tudna jó szöveget írni, a másik pedig a volumen-probléma. Van olyan, hogy akár már egyetlen FB poszt megírása is időakadályokba ütközik, a rendszeres publikálásra meg szinte már egy külön ember kellene, ezért keresnek a megbízók szövegírót, vagy szövegíró csapatot.
A szövegírási szolgáltatásunknál mi általában mindig két kérdéssel kezdjük az egyeztetést, hogy aztán gördülékenyen menjenek tovább a dolgok a maguk medrében, és írás közben ne merüljenek már fel kérdések, mert az fennakadásokat okozhat a folyamatban, és én ezt személy szerint szeretem megelőzni:
- Van-e már ötlet a cikkek, leírások, értékesítési szövegek alap témájához, vagy segítsünk mi kitalálni? Merthogy szívesen segítünk.
- Mi a célközönség 4-5 legfőbb problémája, vagy mi a célközönség 4-5 legintenzívebb vágya?
Összességében két dolgot kell minden szövegírás előtt nagyjából tudni: miről szóljon és kiknek szóljon. A többi egy profi szövegírónál szinte adja magát, hacsak nincsenek nagyon komoly szakmai specialitások, amikhez még több infó szükségeltetik. De ezt látni szoktuk a megrendelésből is, tehát ilyenkor a két kérdés helyett három-négy kérdést teszünk fel.
Van olyan ügyfelünk, aki 4-5 A/4-es oldalban küldi el az instrukcióit, mondjuk ott milliárdos üzletről van szó, és nagyon helyesen nem bíznak semmit a véletlenre. És van olyan ügyfelünk is, aki csak kulcsszavakat ad meg, a cikk témáját, címét, és minden mást is mi alkotjuk meg.
Miért fontos a szövegírás napjainkban?
Azért, mert bármennyire is a játékok és a videók vonzzák a legtöbb embert a netre közvetlenül, még mindig a szöveg az, amelyik az emberi elmére olyan módon tud hatni, mint semmi más. Nem ugyanaz megnézni egy filmet, vagy elolvasni a film alapjául szolgáló könyvet. Teljesen más mechanizmusok zajlanak le az agyban a két féle tevékenység között: az olvasás közben átéljük az eseményeket, és képalkotó vizsgálódás során is látszik, hogy az agyunk olyan területei aktívak, amik a valóságban velünk megtörtént eseményekkor szokott. Nézés közben képesek vagyunk távol maradni az eseményektől, ami egyébként egy előnyös tulajdonság, csak ÉRTÉKESÍTÉS közben nem mindegy, hogy filmet nézünk-e, vagy szöveget olvasunk.
A szövegírás minden korban fontos volt, amióta feltalálták a gondolatok ilyen formájú megörökítését a különböző népek, de ma, az intenzív kommunikációnak, és a kissé pörgős világunk miatt ma már nemcsak a mindennapjaink része a szöveg, hanem minden pillanatunknak szerves része.
Gondolj csak bele, hányan olvastak 30 évvel ezelőtt! Messze nem mindenki! De ma mindenki olvas, aki a neten bóklászk, mert a közlésnek ez a leghatékonyabb és legeredményesebb módja.
Miért fontos a szövegírás a reklámozásban?
Ahogy fentebb is említettem, az agyunkra másképp hat az írott szöveg, és másképp a kép. A szöveg sokkal erőteljesebb hatású, és ezt magadon is letesztelheted: indíts el egy filmet magyar hanggal és közben legyen bekapcsolva a magyar felirat is. Bár nincs szükséged a feliratra, mégis olvasod! Ha el akarod kapni a tekinteted, és helyette a képre akarsz koncentrálni, tehát a látványra, akkor is szinte pár másodperc múlva már megint azon kapod magad, hogy olvasod a szöveget. Ez egy hihetetlenül fontos automatizmus, gyakorlatilag kiiktathatatlan, pedig ha az emberiség eddigi teljes történetét csak egy órányi időszaknak vesszük, akkor olvasni még csak 5 perce tanult meg az ember. Mégis ez egy olyan készségünk, ami folyamatosan tennivalóért kiált.
Próbálhatunk képekkel és videókkal reklámozni, de ezek sosem lesznek olyan hatékonyságúak, mint akár egy egyszerű szlogen, vagy egy jól kitalált rövidebb-hosszabb reklámszöveg.
Miért fontos a JÓ szöveg?
Amiért a jó ételek, jó zene, jó élmények is fontosak. Akármilyen – már elnézést a kifejezésért – gagyi szöveggel nem lehet boldogulni, többek között azért sem, amit fentebb is említettem: ma már mindenki olvas, aki a neten jár. És mindenben, amivel sokat foglalkozunk, egyúttal fejlődünk is, és az ízlésünk is fejlődik. Nem elégszünk meg állandóan puszta kenyérrel, ha már ettünk valaha mondjuk nokedlit is, csirkepörkölttel és uborkasalátával. Minél több finomságot kóstoltunk már, annál inkább vágyunk a további finomságokra. Ezért a darabos, semmitmondó, unalmas és túlságosan rövid szövegek kifejezetten idegesítőek lehetnek, mint ahogy a túlságosan szószátyár, ide-oda csapongó, önfényező ömlengések is. Jó szövegekre van szükség, amiknek a legfőbb közvetlen céljuk kettős: hogy kiszolgálják a közönség legkülönfélébb igényeit, és közben a vállalkozás versenypozícióját támogassák, vagy épp előre lendítsék.
Mik a leggyakoribb szövegírás hibák?
- Az első és legfontosabb hiba: az el nem készült szövegek hibája. Már én is utálom ezt szajkózni, de ha nem publikálunk hetente többször is, akkor az elég nagy probléma tud lenni hosszú távon, még ha rövid távon kényelmesnek is tűnik. Jó lenne, ha évente egy-egy cikkel le lehetne tudni a százmilliós bevételt, de nem lehet, ezt fogadjuk el! Sok szöveg kell és nagyon gyakran. Ha hetente legalább 2-3 szöveges tartalmat közlünk az oldalunkon, akkor abból nagy baj nem lehet. De ha nem közlünk hetekig, akkor az a félő, hogy más közöl helyettünk is, és olyan előnyre tesz szert, amit utána csak vérverejtékkel lehet majd ledolgozni. Ha le lehet dolgozni egyáltalán.
- A második legfontosabb szövegírási hiba az, hogy a szöveg csak azért születik meg, hogy legyen valamilyen frissülésre utaló jel az oldalon, és ez ráadásul kirívóan a szöveg minőségének rovására megy. Ha nem megy a frissítés, inkább szervezd ki nekünk, mert a semmitmondó, céltalan szövegeket sem a látogatók, sem a keresőmotorok nem fogják díjazni.
- Harmadik leggyakoribb szövegírási hiba az, hogy nincs mögöttes célunk. Oké, tudjuk Vidi Ritától, hogy gyakran kell publikálni. De miért is? Ez mit akar eredményezni? És miről is szóljanak az írások, hogy azok a célzott eredmények majd tényleg megvalósuljanak? A Tartalomstratégia 5 perc alatt könyvben gyakorlatilag csak erről írok, úgyhogy ezt most itt nem részletezem tovább.
- Nemcsak szövegírási, de alapvető kommunikációs hiba az is, ha csak a panaszkodás és a balhékeresés a közlés alapja. Ez sajnos a FB balhé-barát algoritmusai miatt burjánzottak el manapság a neten, mert a panaszkodásra és a háborgásra mindig jobban gyűlik a nép, de természetesen jelen volt ez mindig is a médiában. Nem kellene erre az útra rálépni, mert bár látszólag nagy figyelmet generálnak az ilyen tartalmak, de közben a mögöttes stratégiánkat még véletlenül sem tudjuk érvényesíteni. Kirohanásoknak és egyéb, negatív értelemben vett érzelmektől felfokozott tartalmaknak tarts fenn esetleg egy külön profilt, külön oldalt, és ne keverd össze a vállalkozással. 8-10 éve még ezt jól lehetett használni a kommunikációban, mert könnyű volt irányítani, de ma már ez nem működik. Ráadásul egy-egy átgondolatlan kirohanás és az igazad melldöngetős hangoztatása után könnyen a vádlottak padján találhatod magad.
Miért van szükséged szövegírásra és szövegírókra?
Hogy boldogulj és haladj előre a vállalkozásoddal a siker sugárútján. Természetesen nem mondjuk azt, hogy csak és kizárólag velünk, szövegírókkal érdemes szöveget létrehozni, mert mi kifejezetten szeretjük azt, ha az ügyfeleinknek van már a szövegírásban némi saját, valódi tapasztalata. Mi a volumenben hiszünk, és tudjuk, hogy nagy mennyiségeknél egyedül már egyszerűen megoldhatatlan a szövegírási feladatok kivitelezése. Szerintünk azért van szükséged szövegírásra, hogy jobban menjen a bolt, és azért van szükséged szövegírókra, hogy ne váljon kínlódássá a tartalomstratégia.
Kiknek van szükségük szövegírásra és szövegírókra?
Vállalkozásoknak mindenképp szükségük van szövegekre, mert ez ma a közlés alapja, és mert a vállalkozószférában az verseny az alapvető egészséges berendezkedés. Lehet ezzel vitatkozni, csak nem érdemes. Az, hogy a szövegírást a vállalkozások a saját berkeikben, vagy azt kiszervezve teljesítik-e, ez mindig egyéni történet. Az biztos, hogy mi akár egy mondat megírását is örömmel vállaljuk, de az ezer termékleírás sem okoz gondot.
Mikor érdemes nekikezdeni a szövegírásnak egy vállalkozás életében?
Igazából már a vállalkozás ELŐTT. Éveken át oktattam vállalkozásoknak azt, hogy hogyan írjanak maguknak szöveget, és több százszor bizonyosodott be az, hogy ha egy vállalkozó, vagy cégvezető, vagy marketinges könnyedén tud kommunikálni a cégről, a termékekről, a szolgáltatásokról, és ki tudja fejezni magát olyan módon, amire mindenképpen nyitottak lesznek a potenciális vásárlók, akkor az a vállalkozás sikeres lesz.
Szövegírás közben olyan rendszerbe állnak össze a gondolatok, amik puszta gondolkodás révén sosem történnének meg, ezért én minden cégvezetőt és vállalkozót arra bíztatok, hogy írjon már akkor, amikor megfogalmazódik az ötlet.
Ilyeneket érdemes írásban végiggondolni: Miknek szolgáltatunk? Miért nekik és miért nem másoknak? Miben vagyunk jobbak a versenytársainknál azon túl, hogy akciókat szervezünk majd? Mi a küldetésünk? Egyáltalán, miért kezdtünk neki ennek az egésznek, és mit szeretnénk, hova fejlődjön? Ha lenne egy zászlónk a projektünkhöz, mit írnánk rá jelmondatnak?
Ezek a leiratok akkor is fontos szerepet fognak betölteni, amikor majd megbízol minket, hogy írjuk onnantól kezdve mi a szövegeiteket, mert ezek számunkra is nagyon fontos alapinformációk a vállalkozásod értékrendjéről, ugyanis ezeket át tudjuk ültetni a szövegbe.
Mik a szövegírás legfőbb eszközei?
A legfontosabb eszköz a szövegíráshoz – szerintünk – a jobb és a bal agyfélteke együttes és harmonikus működése. Ez biztosíthatja csak azt a kreatív agyműködést, amivel kiváló és céltudatos szövegek jöhetnek majd létre, BÁRMILYEN TÉMÁBAN. Mindkét agyfélteke magas szintű fejlettsége fontos, így a kreatív jobb agyféltekéé, és a jó beszélőkével bíró bal agyféltekéé is. A kettő egymás nélkül csak félkarú óriás, ezért írunk mi a RitArtnál kizárólag a jobb agyfélteké kreatív írás módszertant alapul véve.
Fontos eszköz az alap, kiindulás információ: akár egy kulcsszó, akár egy hevenyészetten megfogalmazott körülbelül mondanivaló betájolás, akár egy cím, akár egy CÉL.
Szövegírás megrendelőink ahányan vannak, annyi féle módon közlik az igényeiket, és mi mindenből ki tudjuk hozni a legtökéletesebb szöveget.
Ezek mellett már csak egy szövegszerkesztőre és egy szövegbeviteli eszközre – avagy billentyűzetre – van szükség, és indulhat a móka – pardon, munka.
Még számtalan kérdés van a szövegírás körül, ezeket nemsokára tovább tárgyaljuk.
Vidi Rita