Hogyan írjunk át úgy cikket, hogy ne hasonlítson az előző verzióra?
Sokszor előfordulhat az egy weboldal életében, hogy a cikkeinél szükséges a tartalom frissítése. Vagy azért, mert az idők során túlságosan sok hasonló tartalom jött már létre, és szeretnénk kitűnni a sokaságból, vagy azért, mert az analitikai adatok alapján arra a következtetésre jutunk, hogy ideje lenne a fejlesztésnek. Ez a feladat a szövegírás egy speciális szakmai fogása.
Hogyan variáljuk meg a tartalmat úgy, hogy a minőség biztosan növekedjen?
A megoldás pofon egyszerű, és két lépcsős. Nem mondom, hogy nem kell vele dolgozni, de vért izzadni biztosan nem szükséges, mert csak hagyni kell a kreativitást kibontakozni.
Bővítés
A weben minden tartalomra ráférhet egy jobb, hatékonyabb felütés, de akár egy frappánsabb, érdekesebb lezárás is, mint ahogy a köztes részeknél a mondatok bővítése, stílusosabbá tétele.
Első nekifutásra én a változtatni kívánt tartalmak elejére, a közbülső bekezdések és a lezárás bővítésébe, átalakításába tennék plusz energiákat. Minden félbehagyott, túlságosan rövid gondolatot kerekké kell igazítani, és esetleg új szempontokat is meg lehet villantani, amik elterjedtek, de eddig még nem tárgyaltuk.
Ezzel a tartalom minősége biztosan javulni fog, és struktúrájában, tehát felépítésében még lehet, hogy hasonlatos lehetne más tartalmakhoz, de mélységét és hasznosságát tekintve biztosan magasabb színvonalat képvisel majd az olvasók számára, mint a korábbi, vagy a másoknál fellelhető tartalom.
Ha ezt még nem tartjuk elegendőnek, akkor jöhet a következő lépcsőfok.
Bővítés és átstrukturálás
A bővítés nem mindig teszi egyértelműen egyedivé a tartalmat, ezért az átdolgozás is szükséges lehet. Ez azt jelenti, hogy az alap gondolatmenetet meg kell bontani, fel kell cserélni azokat, vagy esetleg leágazó, kapcsolódó témát inkább ki lehet hagyni, míg azt, amit korábban nem fejtettünk ki bőven, arra több karaktert áldozni.
Az átstrukturálásnak nagyon jó módja, ha minden bekezdés kap egy kulcsszót/hívószót is tartalmazó alcímet, és annak megfelelően kibontjuk a témát, a legoptimálisabb mélységben.
Példa
Ha van például néhányszáz receptünk, és mindegyiket új köntösbe akarjuk önteni, akkor a teendő ez:
– Frappáns felvezető megírása, egy-két bővített mondatnyi terjedelemben. (Lásd ennek a cikknek a vastagítva kiemelt leadjét!)
– A hozzávalók felsorolását is meg lehet variálni, de ugyebár a mennyiségekkel nem igazán lehet szórakozni. Az viszont – pl. sütemény receptnél – mindenképp előnyös, ha pusztán „Hozzávalók” helyett kiírjuk még a süti nevét is: Mézeskrémes hozzávalók – és ezt H2-vel kiemeled, hogy még a kereső is imádjon érte.
– Az elkészítést is tagolni kell, H2 alcímekkel: Mézeskrémes elkészítése – a lapok, majd ezt leírni, hogy mivel mit kell összekutyulni, hogyan, mennyi ideig kell sütni, és aztán jön egy újabb H2: Mézeskrémes elkészítése – a krém, és végül egy újabb H2: Mézeskrémes összeállítása és hasznos tanácsok. (Mint például az összeállítás után hol tároljuk, hogyan vágjuk fel ügyesen, milyen alternatív megoldások jöhetnek szóba, ha pl. valamelyik hozzávaló hiányzik.)
Így egy szokványos, egy tömbbe beszerkesztett, de összetett mondanivaló úgy van szétbontva, ahogy azt egy háziasszony is szívesen látja. És ha a közönség hálás, akkor annak meg lesz az eredménye.
Érdemes csak a szinonimákkal szórakozni?
Sokan úgy akarják megkülönböztethetővé tenni a szöveget, hogy pusztán bizonyos szavak szinonimáit akarják használni, hogy úgy tűnjön, mintha az átdolgozott szöveg lenne végül. Hát nem fog úgy tűnni. Sem az olvasók, sem a keresők nem fogják ezt bekajálni.
Szöveg átfogalmazó
Rendszeresen kapunk olyan feladatokat, hogy írjunk át más szövegeket, de sorról-sorra. Hát ezt nem szoktuk elvállalni a szövegírás szolgáltatásunk keretében, ugyanis ez a poklok-pokla. (Nyugalom, még mielőtt valaki azt feltételezné, hogy ügyfelek azt kérik, hogy másoljuk valaki mások szövegét, jelzem, hogy saját szövegeket szeretnének velünk felújíttatni, megújíttatni, modernizálni, gördülékenyebbé tenni, mint például régi bemutatkozást.)
A sorról-sorra való átírásra nem vállalkozunk, mert az a kreativitásnak olyan mértékű lekorlátozása, ami már az írásképességet is rontja, és bár ezt kevesen tudják, de ha pusztítjuk a kreativitást, akkor abban fogunk sikert elérni… Úgyhogy mi eleve nem csinálunk pusztító dolgokat.
Nem fogalmazunk át sorról-sorra szövegeket, hanem úgy szoktunk átfogalmazni, hogy elolvassuk az eredetit, elővesszük a jobb agyféltekénket, meg azt, hogy mit is szeretne végeredményként az ügyfél, és ahhoz írunk egy teljesen új szöveget, új bekezdésekkel és akár még új mondanivalóval is, ha úgy diktálják az éppen aktuális trendek.
Természetesen az ügyfeleink értik már, hogy miért is így csináljuk, tehát a régiek már nem szoktak ilyesmit kérni. Az újakat pedig felvilágosítjuk 😊.
Összegezve
Összességében én azt mondom, hogy minden szövegre ráfér a bővítés, mert sokan abban a tévhitben élnek, hogy a rövid, frappáns szövegekkel lehet jobban érvényesülni. Ez baromság. A jól kifejtett mondanivalóval meg lehet váltani a világot, míg a kifejtés nélkül maradt gondolatokkal ki lehet üldözni az embereket a világból.
Alapvetően sokkal többet érdemes magyarázni, mint gondolnák a szövegírásban laikusok – de persze tudni kell, hogy mi számít már felesleges szócséplésnek.
Ezt a cikket is meg lehetett volna oldani két bekezdéssel. De az információ így kerek.
Jó munkát! Ja, mi is megcsináljuk szívesen. 🙂
Vidi Rita
Posted on: 2019-05-04, by : Vidi Rita