Szövegírás tippek webshopoknak – haladó szint
Korábban végig vettük a kezdő webshopok számára ajánlott szövegírás tippjeinket, amiket persze nemcsak induló webshopok alkalmazhatnak, hanem azok is, akik már régebb óta működnek, csak éppen a szövegekkel való feltöltés eme első fázisát még kihagyták. Ne kereskedőként gondold kezdőnek vagy haladónak a webshopodat, hanem tartalomstratégiai szempontból!
Ha alig van szöveg itt-ott, akkor kezdő a shop, ha meg már alig találsz „helyet” az oldalon, amit még szöveggel tölthetnél fel, akkor haladó a webshopod.
Innen lendüljünk is tovább akkor a haladóknak szánt szövegírási tippekkel.
Szövegírás tippek – Attribútumok
A termékeknek számos jellemzője lehet, de egy-egy kereskedelmi egységben vannak olyan jellemzők, amik halmazként viselkedhetnek. Pl. méretek, színek, formátumok (például digitális termékeknél, teszem azt ekönyvnél attribútum lehet az, hogy .pdf, .epub vagy épp .mobi, míg az, hogy regény, vagy önfejlesztő könyv, az kategóriát jelent inkább), kiszerelések, verziók, és sorolhatnánk.
Ezeknek is lehet leírásuk, sőt, kell, is, hogy legyen. Ezeket a részeket legfőképp nem a látogatók fogják látni, hanem a keresőmotorok robotjai. Előnyt jelent a SEO versenyben, ha itt is van szöveg, főleg, ha a konkurenseknél nincs, hehehe.
Szövegírás – Meta leírások
Ha már a keresőmotoroknál és a SEO-nál tartunk: a cikkek, aloldalak, termékek, alkategóriák, főkategóriák, címkék és attribútumok is elláthatóak meta leírásokkal, amik jelen állás szerint (2021 eleje) 160 karakteres szöveget igényelnek. A meta leírás a keresőmotorok találati listáján fog megjelenni, afféle ajánlóként, tartalomkivonatként, de ha ezt nem bízzuk a véletlenre – a keresőmotorok a fő tartalomból is le tudják venni maguknak a meta leírást, csak az nem biztos, hogy egy találati listán is hatékony -, akkor a találati listán nagyobb átkattintási arányt érhetünk el, aminek révén bízhatunk abban, hogy ennek következtében IS (meg még 500 egyéb tényező figyelembevételével) előrébb is tudunk majd haladni a találati listán. A meta leírásnak figyelemfelkeltőnek és akár felszólító módúnak kell lennie. Jól gondolod: sokszor nehezebb röviden és frappánsan fogalmazni, mint hosszan kifejtve. Mi úgy szoktunk csinálni, hogy a fő kulcsszó mindenképp legyen ott a metaleírás elején.
Szövegírás – Kulcsszavazás
Apropó, kulcsszavak: a kezdő szinten kizárólag a látogatóknak és vásárlóknak írunk, de a haladó szinten a keresőmotorok kívánalmait is szem előtt tartjuk, éppen ezért a statisztikák alapján újra és újra át kell gondolni a kulcsszavak jelenlétének jellemzőit a szövegben. Alapvetően – ahogy a kezdő anyagban is láthatod – nem a robotoknak írunk, de természetesen már a legelső szövegnél lehet arra törekedni, hogy a vélhetően látogatásokat generáló oldalaink megfelelően legyenek kulcsszavazva is. A kulcsszavak mennyiségéről mindig vitáznak a SEO szakemberek, de többnyire a sok=több elvet követő SEO-szakikkal szoktunk találkozni szövegírási munkánk során, és mi is ezt az elvet valljuk. Korábban itt készítettem egy kutatást erről: Kulcsszómennyiség és a találati lista viszonya.
Szövegírás – Gyártók leírásai
Te is olyan termékeket árulsz, amit mások is? Miért is ne kerülhetnél előnybe úgy, hogy bemutatod a különböző gyártókat? Az ilyen leírások lehetnek történelmi visszatekintések is – szoktunk ilyeneket írni ügyfeleknek és mindig elképedek, hogy egy-egy világmárka mögött micsoda történelem van –, lehet wikipédia-szerű a tálalás, de kellemes sztorizgatás és fullba dicséret is mehet. Ne hagyatkozz a gyártók saját bemutatkozására, mert mindenhol mindenki azt használja! Az egyedi tartalommal biztosan előrébb fogsz kerülni. Ezek a szövegek jó, ha legalább 2000 leütésesek. Minden gyártónak legyen külön kis aloldala, külön URL-en, és legyenek ott sorakoztatva természetesen a kapcsolódó termékek is!
Szövegírás – Márkák leírásai
Ha például a Procter & Gamble a gyártó, amiről már írtunk a gyártók között, na, nekik aztán biztosan millió féle külön márkájuk van, például Oral-B, Pampers, Ariel és nem fogok most több ezret felsorakoztatni. Természetesen szem előtt leginkább a márkák vannak, tehát az is jó kiindulási pont, ha először a márkáról írunk, és utána megnézzük: Ki is gyártja? Oké, írjunk róla is, hiszen több termék is hozzájuk tartozik. Elképesztő forgalmat lehet generálni ezekkel a leírásokkal, ráadásul a piaci versenyben is mindenkit magunk mögé lehet utasítani.
Szövegírás – Konkurensek elemzése
Ha már idáig eljutottunk, ideje kicsit megnézni, melyik konkurensünk van még előttünk, hol lehet még nagyobb a forgalom, vagy épp kit akarunk mindenképp leelőzni, elemezni kell az oldalát, és ez alapján kell szövegekre vonatkozó döntéseket hozni. Ez már nagyon a pont az i-n szituáció, ahol már nagy variálásokra vélhetően nem lesz szükség, de azért még érhetnek meglepetések a versenytársak oldalán. Ha ott látsz valamilyen ügyes megoldást a tartalomban, akkor ideje lesz felfejlődni és aztán lekörözni őket, ha pedig azt látod, hogy sehol sem tartanak hozzád képest, akkor meg lehet örülni. A konkurensek figyelését nem kell mániákusan csinálni, de rendszeresen rájuk kell nézni, SEO szakemberek egyébként ezt folyamatosan művelik.
Szövegírás – Nem árusított termékek leírása
Nagyon haladó szint: létezhet olyan, hogy elvből mondjuk nem forgalmazol bizonyos termékeket, mert szerinted nem etikusak a vásárlókkal szemben, vagy nem megfelelő a minőségük, de ezt azért így nem mondod ki, hiszen nem akarsz semmit és senkit rossz színben feltüntetni. Viszont úgy érzékeled, hogy a piacodon nagyon nagy az igény azokra termékekre, de te azt az igényt szeretnéd átforgatni, és szeretnéd megmutatni a vásárlóknak a JÓ terméket, a megfelelő megoldást, a magas minőséget. Nos, ez esetben nyugodtan lehet írni olyan termékekről – márkákról és gyártókról is – amiket te nem forgalmazol, viszont „Nincs készleten” jelzéssel a shopban tarthatsz (feltüntethetsz). És a trükk: ajánlhatsz helyette mást, a szerinted JOBB megoldást.
Szövegírás – Nem releváns, de irtózatos erejű kulcsszavak
Ha mondjuk vattapamacsokat árulsz, akkor arról ábrándozol, hogy naponta százezren keresnek arra, hogy „vattapamacs webshop”, de az ábránd gyorsan szertefoszlik, mikor azt tapasztalod, hogy erre bizony SENKI nem keres. Keresnek viszont ilyenekre, hogy „akciók”, hogy „online vásárlás”, „internetes áruházak listája”, „aukciós oldalak” „kuponos oldalak”, és hasonlók. De nem keveset keresnek ezekre, hanem milliós nagyságrendben.
Ki tiltja meg, hogy olyasmivel kapcsolatban is legyen szöveg ami bár a te üzletpolitikáddal nem releváns, de a webshopokkal, online vásárlásokkal, internetes rendelésekkel kapcsolatban bizony nagyon is? Ha nem használsz kuponokat, akkor is lehet kuponokról írni kulcsszavazott, SEO-komform szöveget, amiben elmondod, hogy nálad miért nincs irdatlan kuponozás, és milyen esetben van mégiscsak.
Ja, hogy milyen kulcsszavakat kellene így sorra venni és szövegként kipipálni? Összegyűjtöttem neked 119 darabot, ezekkel el leszel egy darabig. 119 kulcsszó, amit minden webshopnak és webáruháznak használnia kellene>>
Hát akkor nincs más hátra, mint jó munkát kívánni: jó munkát!
Vidi Rita
Posted on: 2021-01-11, by : Vidi Rita