Kreatív szövegírás

Kreatív szövegírás

Mielőtt bárki fantáziája meglódulna és kiszínezné a kifejezést, elmondom, mit takar pontosan a kreatív szövegírás.

Talán te is – mint ahogy az emberek többsége – a nap nagy részében öntudatlanul is a bal agyféltekédet használod. Írsz, olvasol, számolsz, gondolkozol, elemzel, talán elmerülsz a részletekben, véleményt alkotsz, s hangot is adsz neki.

A jobb agyfélteke egészen másra rendeltetett. Ő a művészek, a művészetek megnyilvánulásának szabad pályája. Játékosságot, lazaságot, elfogadást, humort, féktelenül szárnyaló alkotást engedélyez nekik, emellett segít egészben, nem csak részletekben látni a dolgokat.

Amikor tényeket közölsz, fogalmazol, verset elemzel, matekozol, akkor adatokból, a bal agyféltekéddel dolgozol. Amikor viccekkel tarkított példákkal illusztrálod ezeket a száraz tényeket, amikor érzelmekkel töltöd meg s kiszínezed a fogalmazásodat, amikor magával ragad a hangulat, s csak hagyod hatni magadra a verset, és akkor is, mikor szabadon szárnyal a fantáziád, nos, akkor a jobb agyféltekédet használod. Vele és általa rögtön egy sokkal színesebb, érzelemgazdagabb világba csöppensz.

Ritart Szövegírás Banner
Ha szereted a bevételeket és a profitot számolgatni, akkor bízd ránk a szövegírást!

Szövegírás

A szövegírás, mint elterjedt szolgáltatási forma, nem olyan régi, mint hinnénk. Egyáltalán nem egyidős az emberiség írástudásának korával. Hogy ne 3500 ével ezelőttről induljunk, ugorjunk rögtön a modern korba: a 20. században kifejezetten írók voltak ennek a szakmának a leginkább a művelői a közéletben is, hiszen munkásságukkal a közvélemény formálásában a legtöbb író közvetlenül is szeretett részt venni. Gondoljunk csak Ady Endrére és szerkesztőtársaira.

A modern marketing, de főként az Internet elterjedésével viszont a szövegírás, mint szakma és mint lehetőség, megnyílt nemcsak a szépírók, vagy írásművészek, de akár kismamák-nagypapák számára is. Ma már bárki lehet szövegíró, ha szorgalmas, elhivatott, érdeklik a világ dolgai, hajlandó képezni is magát, és képes a jobb agyféltekéjét, tehát a kreativitását használni. A szövegírásban, mint munkában, az a zseniális, hogy ugyanolyan, mint más szakma: minél többet gyakorlod, annál rutinosabb és profibb leszel benne, miközben kialakul a csak rád jellemző stílusod is.

A szövegírás szolgáltatás azt jelenti, hogy más megrendelésére írunk, tehát nem azt, amit hoz magával az ötlet vagy az ihlet, hanem azt, amit a vevő elvár, kér, rendel, igényel. Ez bizony lekorlátozza a kreativitást, de pont ez benne a kihívás: kreatív szövegírónak maradni úgy, hogy közben nem a magunk önmegvalósító és önkifejező képességét domborítjuk, hanem éppen ellenkezőleg: alázatosan háttérbe vonulunk és a megrendelő igényeire koncentrálunk.

Szöveget írni bárki tud. De MÁSNAK szöveget írni csak a vérprofik, ugyanis ehhez tudatosság és szakmai alázat is kell.

Szövegírás kreatívan

A másoknak – megrendelőknek – való szövegírás tehát kreatív, de ugyanakkor korlátozott tevékenység is. A művészete abban rejlik, hogy ezen korlátok között bontakoztassuk ki mégis a kreativitást, és valósítsuk meg úgy a megrendelő álmait, hogy esetleg ő konkrétan el sem mondta nekünk, hogy mik azok az álmok. A szövegírás, amikor kreatívan zajlik, legalább ugyanannyi misztérium, mint amennyi szakma: nemcsak tudni kell, hanem érezni is. De nem borulhatunk át az érzések árokpartján. Ráadásul a megrendelőn túl ott vannak még azok is, akiknek majd igazából szól a szöveg: ügyféljelölteknek, érdeklődőknek, üzleti partnereknek, kisebb-nagyobb nyilvánosságnak. Nos, ezen három szegmens között megtalálni úgy az összhangot, hogy a szöveget író is büszke lehessen a munkájára, a megrendelő is megkapja, amit elvárt, tovább a szöveg működjön is… na, erre nem képes bárki. Ehhez sokkal több kell, mint szavakat kreatívan egymás mögé-mellé rendezgetni.

Létezhet szövegírás szenvedély nélkül?

Igen. A szövegíráshoz nem szenvedély kell, hanem sokkal több minden, és leginkább más minden. Kiváló szövegeket tudok írni akkor is, ha éppen a hátam közepére kívánom az írást, vagy homlokegyenest mást vallok, mint amit az ügyfél elvár a szövegben; és akkor is, ha végtelenül unom már a témát, mert már a könyökömön jön ki, vagy már az ezredik verzióban fogalmazom meg. Csodálatos szöveget tudok írni akkor is, ha nincs ihletem. Olyankor magamból táplálkozom, és ha épp nem lobog bennem a tűz, akkor is sokszorosan ráverek bárkire a szövegminőséggel. Ha van ihletem is, akkor meg aztán még könnyű is számomra a munka, tehát az ihlet megléte-nemléte az számomra fontos, nem a megrendelő számára.

Van, amikor nem élvezzük a szövegírást, és van, amikor igen. Leginkább nem szenvedélyt szoktunk érezni ilyenkor, hanem flow-t, amiről Csíkszentmihályi Mihály munkásságának lényege szól. Ez egyfajta áramlásélmény, ami sokkal több mint puszta szenvedély. Ez maga az élet.

Szövegírás tudatosan

Leginkább a tudatosságra terelném inkább a hangsúlyt, a puszta érzelmeken túl, ha azt akarnám megfogalmazni, mire is van szükség a legmagasabb szintű szövegírási képesség eléréséhez és folyamatos működtetéséhez.

A tudatosság az emberi létezés legmagasabb szintje: ez az, amikor nem a dolgok irányítanak bennünket, hanem mi irányítjuk a dolgokat az emberi elménk és megvalósítóképességünk maximumát kihasználva. Létrehozunk, alkotunk, kitalálunk, megvalósítunk, teremtünk. A szövegíráshoz tudatosság kell, még akkor is, ha sok esetben szövegírás közben éppen elvarázsoltnak érezzük magunkat az áramlás-élmény hatására.

Minden magasan funkcionáló művész, alkotó, vállalkozó és zseni, egészen biztos, hogy a tudatosság magas fokán áll. Ehhez számos dolog kell, hogy teljesüljön, nem elég egyszerűen csak örömködni.

Kreatív szövegírás

kreatív szövegírás egy varázslatos eszköz a kezedben. Elbűvölő kellék ahhoz, hogy ha bármely tartalmat, amit szeretnél eljuttatni valakihez, akkor színesen, őt éppen az érzelmei által befolyásolva szólíthasd meg. Megfigyelheted hatásában a különbséget: amikor például egy száraz, hivatalos dokumentumot vagy tananyagot olvasol igyekezve azon, hogy megértsd, mit is akar mondani, vagy ha egy, a kreatív szövegírás eszközeivel megalkotott, érzelmekben bővelkedő, színes, fantáziadús, ötletes, részleteiben, stílusában kidolgozott irománnyal van dolgod, és észreveszed, hogy az információk ezerszer jobban megragadnak.

Manapság, amikor minden elgépiesedik, a kommunikáció leegyszerűsödik, lényegre törően csak pár szavassá rövidül, elsekélyesedik körülöttünk, égető szükség van az olvasók szókincsének gyarapítására éppen úgy, mint a gazdagon illusztrált, tartalmas érzelmi kifejezésére, s velük egyáltalán az érzelmek felébresztésére.

Pusztán nyers adathalmazok ritkán maradnak meg az olvasókban, ezért amikor szeretnétek eljuttatni fontosnak ítélt gondolatokat hozzájuk, azt érzelmeikre hatva célirányosabban megteheted, ha és amikor kreatív szövegírást alkalmazol. Épp ez a lényeg: ezért, ebből a célból használjuk mi, kreatív szövegírók a jobb agyféltekénket, s teheted majd te is, aki színesen, szabatosan fogalmazva, szóképekkel, hasonlatokkal, megszemélyesítésekkel gazdagon illusztrálva szeretnél írni, ezen túl immár tudatosan. Hiszen mondanivalód van, valami fontosat készülsz tanítani olvasóidnak, mint ahogy tesszük ezt mi, kreatív szövegírással élő írók is.

Így születik a varázslat! Igényes, tudatosan fogalmazott szövegeinkkel azonosulnak olvasóink, magukénak érzik történeteinket, eggyé válnak karaktereinkkel, hiszen ők is lehetnének a szereplői, főszereplői írásainknak. Az, hogy bevonódnak – részei, részesei lesznek a mesének, saját történeteikben találhatják magukat -, fontos kellékei munkánknak.

Meggyőződésem, hogy aki egyszer belekóstolt a kreatív szövegírásba, már csak azon keresztül szeretne megnyilvánulni a jövőben is!

Aki nem hiszi, járjon utána!

Posted on: 2018-12-04, by :

Vélemény, hozzászólás?