SEO főzőcske, de okosan
A keresőoptimalizálás végtelenül egyszerű dolog. Mindössze két alkotórész szükségeltetik hozzá:
- Legyen minden tökéletesen megfelelő a keresőoptimalizálás szempontjából a weboldaladon.
- Legyen minden tökéletesen megfelelő a keresőoptimalizálás szempontjából a weboldaladon kívül.
Rendben, készen is vagyunk, viszlát, köszi a figyelmet.
Ja, várjunk!
Elfelejtettem mondani, hogy ahhoz képest, hogy ez milyen egyszerű összetevőkre leegyszerűsíthető, mindkét alkotórész többszáznyi adalékból épül fel.
Ez olyan, mint egy jó, gazdag leves főzni, amivel mindenki jóllakik és még a tíz ujját is megnyalja: az kevés egy jó leves elkészítéséhez, hogy kell hozzá víz, meg a belevalók.
Ott vannak a fontos részletek, hogy miből mennyi kell bele, milyen sorrendben, milyen ízek és aromák hogyan épülnek össze, hogyan támogatják egymást, mi van ha „túlsózzuk”, egyáltalán mennyi ideig és mekkora hévvel főzzük, és hasonló, konyhai ördöngösségek, amiknek az ismerete nélkül is lehet jót főzni, de garantáltan csak véletlenül – vagy épp úgy, hogy közben agyonra forrázzuk magunkat.
Néha, ha nincs más lehetőségünk, főzhetünk úgy is, hogy összevissza hajigáljuk a hozzávalókat a fazékba, mert már elkezdtük rotyogtatni, csak épp utólag tudtuk meg, hogy valami fontos kimaradt. Ilyenkor nincs vész, hogy utólag kell pótolnunk valami létfontosságú alapanyagot. A SEO-ban is ez van: ha már van weboldalunk, de annak idején elmulasztottunk jól tájékozottak lenni, és az anyatejjel sem volt még lehetőségünk magunkba szívni a keresőoptimalizálás tudományát, akkor utólag is pótolhatunk hiányzó beállításokat, szükséges megoldásokat, de akár a hibákat is kijavíthatjuk évekkel az után, hogy véletlenül létrehoztuk őket.
De az a legjobb, ha tudjuk, hogy mit és hogyan kell csinálni, szépen sorjában, és ehhez képest tudjuk, hogy miben térünk el: milyen rendkívüli, sehol máshol nem használatos fűszert alkalmazunk a levesünkhöz, vagy mit variálunk meg szántszándékkal a hozzáadás sorrendjén, mert látjuk az erdőtől a fát és észreveszünk valami apróságot, amit más nem; vagy épp merészek vagyunk, és merünk másképp cselekedni, mint mások, ja és mert az a meglátásunk, hogy az lesz a legcélravezetőbb számunkra.
A keresőoptimalizálás ma már nemcsak szakma, hanem tudományág is lassan, hiszen rengeteg statisztikai adat áll rendelkezésünkre arról, hogy mi a legjobb stratégia, és mi a legrosszabb.
De szerencsére a keresőoptimalizálás van annyira rugalmas is, mint az Interneten kb. bármi: változtathatók és korrigálhatók, mint ahogy folyamatosan javíthatók is a dolgok, ami által komplex folyamatok tudnak majd javulni.
Számomra a keresőoptimalizálás olyan, mint a bűnügyi történetek és a rejtélyes esetek. Vannak alapelvek, hogy hogyan szoktak működni a dolgok, vannak irányelvek, amiket a Google tár elénk, és amik alapján magabiztosan elkezdhetünk dolgozni, de mindig vannak rejtélyek, X-akták, az előirányzottakkal teljesen ellentétesen működő dolgok, és vannak olyan információk is, amiket ha SEO-szakemberek elé társz, csak bámulnak rád és nem is értik.
Engem valahogy vonzanak a rejtelmek, megmagyarázhatatlan esetek, és imádok nyomozni az után, hogy vajon mi okozza az anomáliát.
Egyszer egy volt főnököm azt mondta, hogy rendőrnyomozónak kellett volna mennem, mert annak idején a munkahelyemen is a munkám azon részét imádtam a leginkább, mikor valami megmagyarázhatatlan jelenségnek a mélyére kellett ásni. A legtöbbször mindenki feladta az első zárt ajtóknál, de én falakat törtem át, ha kellett, míg meg nem tudtam az igazságot.
Most is így vagyok ezzel, 17 évvel az után, hogy már nem vagyok alkalmazott. Keresem a rejtélyeket, ellentmondásokat, és kutatom a magyarázatokat. Erre a keresőoptimalizálás mindig remek alkalmakat nyújt, még úgy is, hogy esetleg a saját bőrömön kell elszenvednem a rejtély felbukkanását – mert például a saját oldalamról tűnnek el a látogatók egyik napról a másikra úgy, hogy semmi olyasmi nem történt, ami ezt a jelenséget igazolhatná vagy magyarázhatná.
A keresőoptimalizáláshoz sok dolog kell technikailag, de nem technikailag is kell néhány kompetencia, amivel jó, ha rendelkezel:
– Türelem. A keresőoptimalizálás egy olyan szisztematikus tevékenység, ami heteken át konkrétan sziszifuszinak is tűnhet. Csinálod, csinálod, adatokat elemzel, csinálod, csinálod, adatok újra elővéve, hetekig csinálod, csinálod, és még mindig semmi eredmény. Már éppen elmegy a kedved, napokig rá se nézel, és tádám, megérkeznek az eredmények. 4-5 héttel az után, hogy bele lett fektetve a kőkemény tudatos, profi munka. Ez olyan, mint mikor elültetsz egy kicsike kis növényt, és utána 24 órán keresztül figyeled, hogy növekszik-e már, és úgy látod, hogy nem. Pedig a folyamatok zajlanak a háttérben, de ahhoz, hogy ezek láthatóak legyenek, idő kell, neked pedig türelmesnek kell lenned.
– Adatok imádata. A keresőoptimalizálás nem működik az adatok folyamatos elemzése nélkül, legalábbis akkor, amikor változásokat akarunk elérni. Annak idején, mikor a jobb agyféltekés kreatív írás tréningemet szerettem volna ismertté tenni, lépten-nyomon keresőoptimalizáltam, még az íróképzéseken is kulcsszavazott cikkeket írtam, hogy aztán legyen mit megjelentetni. Előrébb akartam kerülni és kész. Később, mikor már nem kellett ennyire nyomni a dolgokat, mert mentek maguktól is, akkor már nem csüngtem egész nap az adatokon, látogatottságokon, linkek számán, egyszerűen el is feledkeztem róla. De csak azért, mert akkor már nem akartam nagy változásokat, azt akartam, hogy az, amit elértem, maradjon fenn. Ezért mikor növekedést akarunk a SEO erejével, akkor minél több adatunk van, annál jobb. Amikor pedig szinten akarjuk tartani az eredményeket, akkor kevés adat is elég, sőt, akár a megérzéseinkre is hagyatkozhatunk. De adatok nélkül még egyetlen oldalt sem lehetett előrébb juttatni a találati listán, hiszen ez meg olyan, mint a GPS. Ahhoz, hogy az útvonalat a célig meg tudjuk tervezni, tudnunk kell, hogy honnan indulunk.
– A megkülönböztető gondolkodásmód képessége. Nagyon könnyű úgy működni, hogy megtaláljuk a hasonlót a hasonlók között, ez egy evolúciós értelemben vett kényelmi funkciónk, hogy nehogy túl kelljen magunkat hajszolnunk. De igazából az egy magasabb szintű képesség, ha a sok-sok hasonló között megtaláljuk a különlegest. Egy fél mondat valahol, aminél semmi nem utal rá, hogy az lenne a világmegváltó információ, pedig hát az az. Egy elejtett szó valakitől, ami beindít egy gondolatfolyamot bennünk, és nem is értjük, miért kattanunk rá, pedig hát nagyon fontos oka van: a különbségtételi képességünk jelzett, hogy erre oda kell figyelni, pontosabban, hogy ERRE KELL odafigyelni. A keresőoptimalizálásban alapvetés, hogy a Google nem ad ki információt arról, hogy a találati listát felépítő algoritmusai mi alapján hogyan válogatnak a weboldalak között. Ad néhány támpontot, de körülbelül 490 különféle információt NEM árul el (egyébként a számosságukat nem tudjuk a nem ismert infóknak, csak sejteni lehet a nagyságrendet, ami kb. 500 közelében van), amik alapján rangsorol. De ezekből néhányat magas szintű gondolkodási képességgel ki lehet következtetni, és felhasználni a magunk javára. Mi másért kaptunk volna ennyi észt, ha nem azért, hogy használjuk? Akik merik használni, azok előrébb jutnak – a kereső találati listáján is.
– Jövőbe tekintési képesség. Ugyanis a valódi eredmények vélhetően 8-9 vagy akár 10-12 hónap múlva fognak megjelenni. Addig is rengeteg mérföldkövet lehet majd átugrani, de stabil eredményekre nem lehet azonnal számítani. Mármint ott nem, ahol nagy a verseny. Réspiacoknál előfordulhat, hogy néhány szűk hónap alatt égbekiáltó eredményeket lehet elérni, mint ahogy az is előfordult már, hogy elképesztően erős és bebetonozott piacon egyszercsak jött egy feltörekvő titán és elért olyasmit, amit senki más – ezt majd meg is mutatom –, de általában nem ezek az általánosan igazak.
– Rendszerszemlélet. A keresőoptimalizálás egy sokdimenziós rendszer, attól függetlenül, hogy a virtuális, megfoghatatlan térben zajlik (vagy éppen azért). Az összes létező dimenzió kapcsolódik itt egymással a megfelelő pontokon, és nem elég a kapcsolódási pontokat látni és kipipálni, a rendszereket egyesével is ismernünk kell, és fejben is tudni kell, hogy mi hogyan hat esetleg a másikra. Nagyon egyszerű példát mondok: sok fontos eleme van a SEO-nak, de a legfontosabbak között említhetjük a kulcsszavakat is, meg a tartalomfejlesztést is. Ha új tartalom kerül fel az oldalra, az hozza magával, hogy vélhetően új kulcsszó is meg fog jelenni általa az oldal fontos kulcsszavai között. De ha megjelenik egy új kulcsszó a fontosak között, akkor az újabb tartalomfejlesztési feladatok elé fog állítani, következő lépésként. Ez az egész egy bonyolult lánc, ami egymástól nagyon különböző, egymáshoz mégis ügyesen illeszkedni tudó láncszemekből áll, amik ciklikusan, ritmikusan, de néha véletlenszerűen kötődnek össze. Ebben a rendszerben kell jól elboldogulnunk. Ez nem egy lineáris rendszer, de nem is térbeli, még annál is bonyolultabb.
Mint gondolkodásmód tanácsadó, tudom, hogy a világon alig van nehezebb feladat, mint akár a saját magunk gondolkodását is megváltoztatni. Az pedig egyenesen a lehetetlen küldetés kategóriának tűnik, hogy mások gondolkodásmódját megváltoztassuk – én mégis ezt tűztem ki célomnak még annak idején, mikor 7 hónapos gyerekkel a karomon arról ábrándoztam, hogy valaha vállalkozásom lesz.
Ezen anyagot olvasva-tanulva is meg fog változni a gondolkodásmódod. Célom szerint tudatosabb, okosabb, dörzsöltebb, de közben lazább is leszel egy kicsit ezzel a keresőoptimalizálás témával. De ne szaladjunk még ennyire előre, kezdjük a te történetedet a legelején…
S lőn a Google kereső, s lőn az ő hatalma nagy – SEO anyag 2. rész
SEO: A rangsorolás alfái és omegái – SEO anyag 3. rész
SEO: A nőfaló és társai – SEO anyag 4. rész
SEO Revolution – megoldás az összes SEO problémádra
Posted on: 2021-03-04, by : Vidi Rita